Gå til innhold
Arkivverket

[#48840] Foreldre til Jan Rasmussen Hop, tollbodvekter i Bergen?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Au da, så er det fødselsåret. Det kan jo være feil der....Jeg synes nok Rasmus Knudsen og Malene ser svært interessante ut! Og tror vel dere har funnet løsningen. TUSEN HJERTELIG TAKK for alle forsøk!!Håper jeg får litt nærmere info av 'kilden' imorgo.Kan noen fortelle noe om slekten Hop på Askøy, gården osv. Er det mulig å finne flere aner, dersom vi kan anta at Rasmus og Malene er foreldrene? Bygdebøker e.l.?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Lill, vi har jo den familien som jeg har nevnt i (2) og (3) også, men der jeg altså (forleøpig) ikke funnet noen Jan født.Kan det også tenkes at det skal være Hope?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rasmus Andersen Hop var gift to ganger;her kommer dåpen til to av døtrene døpt i DK i Bergen:Gunile f 1738; far bonde Rasmus Andersen på Hop og mor Synneve Johannesdatter.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=83&filnamn=dp12011668&gardpostnr=34067&personpostnr=100425&merk=100425#ovre>Lenkesom sikkert er identisk med den datteren som dør.Gunile f 1740, samme opplysninger om foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er nok snakk om Hop på Askøy, her er vel samme Malene konfirmert. LenkeEin kort kommentar til mitt innlegg 15, siste setning og Bjørn sitt innlegg 16 med svar til meg. 'Det hjelper med litt linker av og til', dette var meint til den som laga innlegget og ikkje til deg Bjørn. Når ein skal leite etter svar på innlegg, så tar det faktisk mykje tid å finne ut av sammenhengen i ulike slekter. I dette tilfelle her, så ser eg klart at innleggsskriver veit meir enn det som innlegget beskriver og det er da det er greit at det blir lagt inn linker, slik at vi som skal leite ser ein sammenheng. Det er denne sammenhengen eg har prøvd å lage i mitt innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at Bjørn har bedt om skifteopplysninger etter Elias Rasmusssen i Skålevik. Omtrent samtidig er det skifte etter Gunile Rasmusdtr i Skålevik. Elias og Gunile var vel navn som ikke fantes på hver gård, så kan det likevel tenkes at det snakkes om samme slekt? Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager dersom det oppfattes som om jeg visste mye mer. Jeg gjør ikke det. Har fått fødselsår av en annen person, som ikke er tilstede i øyeblikket. Alder fremgår også av dødsfall, men kan, som jeg sier, være feil. Jeg forsøker få et anekart opp til en begivenhet i familien om to dager - og er svært takknemlig for all hjelp! Det er slett ikke sikkert det går å tette hullene.Tusen takk igjen!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har noen funnet Karen Agnete Brulands farsnavn; Bruland er flere steder i S&F. Det er skifter etter mange. Det kan evt belyse saken nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det finner du Arnfrid i ditt innlegg 8. Mors navn er Karen Agnethe Olsdatter og da skulle ho ha ei søster som hette Janiche Olsdatter Bruland. I tillegg vil eg tru at siden Jan Bruland, er Karen A. sin svigersønn, så er trulig Jan sin far i slekt med Karen og Janiche og derved at Jan og Rachel er i slekt. Da skulle det forfinnes ett eketskapsløyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Det er nok korrekt at Ole Olsen Bruland, jeg har født 1695, er far og Agnete Richesing, som jeg foreløpig ikke har flere opplysninger på (hadde vært spennende!), kan være mor til Karen. Rachel og Jan er derved slektninger, men det er Karens far som kan være bror til Jan Brulands far, slik jeg forstår det. Hvordan hjelper dette på å finne fram til Jan Rasmussens foreldre, trenger litt guiding her.. Det kan stå noe også i et ekteskapsløyve?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg det er Ole Olsen og Agnete Lisbets Jansdtr som blir viet her i 1740LenkeMen, du må jo ha en god del om dette fra før, du oppgir Agnete Richesing (hvor kommer det etternavnet fra?) og fødeslår til Ole Olsen (Bruland) 1695. Vet du da hvilket Bruland han kommer fra.Det gjelder jo å se sammenhenger her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg skreiv i natt at saka truleg var løyst. Og hadde eg bladd ei side til i papira eg fekk frå statsarkivar Egil Øvrebø hadde eg skrive at saka var løyst. Eg har diverre ikkje tid til å skriva av den trekvarte sida eg har om Rasmus Andersen Hegrenes frå Jølster og borna (det får venta til i kveld), men her er noko av innhaldet:RAH g.m. Synneve Johannesdtr. Hus. 6 born: m.a. Malene (1724) og Gunelle d.e. (1734).Malene gift 2/9 1745 i Askøy med em Rasmus Knutsen Sælen frå Jølster. Dei har born til dåpen frå Hop i 1745, 1746 (Jan, seinare tollbodvektar i Bergen, død før 1790, to born) og 1749.Gunille d.e. gift .... med Rasmus Jacobsen Skålevik eller Skåleviknes. G. døydde som barnlaus enkje, begr. 14/11 1790. Skifte.Så langt Øvrebø i denne runden. Dermed er det òg oppklara kven denne G. på Skålevik var.Kjem attende med meir i kveld. Men Lill kan vera trygg på at det rette opphavet til Jan er funne. Ingen kan meir om jølstringar som utvandra til Bergen og omland enn E.Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg har Richesing fra samme person, aner ikke hvor fra.... Alt tyder jo mot Lisbet som mor her, ikke Agnete.. Men - Kanskje Lisbets far het noe med Richesing?Ole og Rasmus Olsen er nok brødre fra Utvik.Tusen takk igjen for alle gode innspill! Gleder meg til mer info senere!Om du vil være brydd med det, Bjørn, send gjerne siden også til meg på lill.juelsen@c2i.netLill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er skiftet etter Elias kjent:Lenke'Skiftet er datert 13. mars 1790 og nevner hans søstre:Malena Sælen, død, etterlatt seg Ole B. Jansen, 14 og Rachel Elisabeth Jansdatter, 16.Elen R. Lyngbø, død, etterlatt seg Synneve Pedersdatter, 34, tjener i Loddefjord, Rachel Pedersdatter, 31, tjener Øvre Fyllingen, Malene Pedersdatter, g.m. Hans Nielsen, Bergen, og Lisbet Pedersdatter, 22, Solemsvigen.Gunnilde Rasmusdatter, enke etter Rasmus Jacobsen.Gunnilde Rasmusdatter d.y., enke etter Nils, i Bergen.'Lill, jeg tror nok at saken er løst. Vi får se om Bjørn kommer med flere opplysninger i kveld.MvhArnfrid paa Bierget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du skal få det på epost òg når eg har skrive det av i kveld. Men eg vil berre leggja til at når Øvrebø skriv: 'Jan, seinare tollbodvektar i Bergen, død før 1790, to born' så er nok det noko han har funne i skiftet etter morsystra Gunille d.e. som døydde barnlaus. Storverket til Øvrebø er at han har leita i skifte både i Jølster og kring Bergen for å kunna kople folket saman.Når det gjeld garden Hop på Askøy (sør for Ask), var det ein storgard eigd av fintfolk som Lillenskiold, Knag(enhjelm), Jackvitz osb. Men desse folke fekk ikkje skit under neglene; dei nytta seg av paktarar og husmenn til å drive jorda.Ser vi på paktar-folket på gardane Ask, Hop og Strømsnes på austsida av Askøy, er der mange som berre er innom nokre år før dei dreg vidare til Årstad, Fana og Laksevåg (som fram til 1918 utgjorde Sørelandet i dåverande Askøy herad). Det var òg tilfelle med Rasmus Knutsen. At han attåt kom frå Jølster tillike med i alle høve andre kona, er heilt i tråd med det vi veit om denne folkefluttinga.Her er forresten litt om Rasmus Knutsen frå ein artikkel av Yngve Nedrebø (som tillike med sin forgjengar, er ein kapasitet på jølstringane som kom til Bergensområdet): 'Rasmus Knutsen (1702 Øvrebø – 1765 Bergen). Han er i 1734 oppført som tjener hos hr. Samuel Finde, men var samme år tjener hos byfogden i Bergen. Som enkemann ble han gift i Fana i 1762 med Rakel Rasmusdatter Jonstad (fra Førde). De bodde på Sælen da de fikk døpt et barn i 1764.'Meir seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det klårt at Elias R. ikkje er son av Rasmus Knutsen, men bror til kona Malene R. Og Jan tollbodvektar er son deria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

På Familysearch står det at Karen Agnethe Bruland og Joen Hoop gifter seg 24 nov. 1773 i Davik, Sogn og Fjordane!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her gjev eg att eit notat frå Egil Øvrebø - 1997, rett nok utan løyve. Men eg vonar EØ ber over med meg i den gode saks teneste:'Rasmus Anderssen Hegrenes (mora frå Hegrenes4, faren frå Øvrebø2) 1702-1757, gift i Jølster 1724 med Synneve Johannesdtr Hus, 1698-1740. Fire born fødde i Jølster og to i Domk.:Malene f. 1724Elen f. *1726Gunille d.e. f. 1734Elias f. 1734Gunille f. og død Domk. 1738Gunille d.y. f. Domk. 1740= Rasmus Andersens Kone fra Hop begr. Domk. 4/8 1740= Rasmus Andersen Hop, em og bonde, gift 2. i Domk. 27/3 1742 med enkje Guri Knutsdtr.= Rasmus Gravdal begr. Askøy 11/9 1757, 63 år gl. Skifte på Gravdal 16/12 1757 efter den for nogen tid siden bortdøde Rasmus Anderssen fra gaarden Lyngbye. Enkje Guri Knutsdtr og hans 5 born, dei same som nemnde ovanfor.Av desse borna vart:Malene gift 2/9 1745 i Askøy med em Rasmus Knutsen Sælen frå Jølster, Øvrebø bnr 2, 1702-. Dei hadde born til dåpen frå Hop i 1745, 1746 (Jan, seinare tollbodvektar i Bergen, død før 1790, to born) og 1749. Mellom fadrane i 1749 er Elling Strømsnes og Guri Knutsdtr Hop, begge frå Jølster.Elen gift 1753 i Askøy med Peder Larssen Lyngbø, seinare Gravdal. Død der 1764, hadde 4 døtre. Den tredje av dei, Malene Pedersdtr, var gift før 1790 med Hans Nilsen Skålevik.Gunille d.e. gift ___ (før 1766) med Rasmus Jacobsen Skålevik eller Skåleviknes. Barn Ingeborg til dåpen 1766. Gunille død der som barnlaus enkje, begr. 14/11 1790. Skifte.Elias gift i Nykirken 19/7 1767 med pige Karen Henrichsdtr. Død som barnlaus enkjemann, begr. Askøy 21/2 1790. Skifte. Han hadde vore brannmann.Gunille d.y. var i 1790 enkje i Bergen etter ein Nils.= ? Gunille Rasmusen av Søefarendes Fattighus, gravfest Årstad 27/4 1809, 75 år gl.'Eg sender det òg på epost til deg, Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (46): Det kan godt vera det. Nett no er det vanskeleg å sjekka, for Davik ligg ikkje ute med kb for den tida. Men der er ingen Bruland-gard i Davik. I S+Fj. finst slike berre i Innvik og Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har gått gjennom noen skifter for å se om der var noe interessant mht Cordt, Bruland eller Hop. Det jeg finner er at det er et skifte etter Jan Rasmussen Hop 1782Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Bjørn, du har vært så inderlig snill å bidra med mye rundt Jans foreldre. Har ventet litt med å forsøke få rekkefølge på plass til evt skifte falt på plass, men vil gjerne ha litt assistanse for ikke å lage rot i rekkene... Løper litt til og fra DA pga tidsnød...Håper jeg får hjelp med skiftet. Kommer tilbake da.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.