Gå til innhold
Arkivverket

[#48980] Biskop Eysteins Jordebog Engelskspråklig referanse


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Jeg er i kontakt med en amerikaner og ønsker i samband med mitt familienavn å gi en referanse til Biskop Eysteins Jordebog, den Røde Bok. Jeg har kjennskap til; Lys over norrøn kultur; forf. Ludvik Holm-Olsen hvorfra jeg har sakset: - Etter at styringen av kirken her i Norge ble brakt inn i faste former var det først 3 bispeseter i Norge Oslo, Nidaros og Silje. Olav Kyrre,(1070-75) flyttet et bispesete fra Silje til Bergen. Ved Oslo bispestol fantes en “jordebok” fra tiden omkring 1400. Jordeboken ga en fortegnelse over det geistlige gods i Oslo bispedømme som biskop Øystein Aslakson hadde latt utarbeide. På den tid var det 3 eller 4 bispesæter i Norge (Oslo, Hamar, Bjørgvin og Nidaros, Biskop Øysteins jordebok eller den røde bok (R B) kalles den etter det røde bindet som den tidligere hadde. I R.B. finnes en av de tidligste skriftlige henvisningene til nåværende gårdsnavn Egner, på den tid ble det skrevet som Hægnum/ Hægnar. - I 1580-årene ble det tatt utskrifter av R B til bruk i de enkelte kirkesogn, arbeidet ble utført av Claus Berg (1546-1614). Claus Berg var kantor i Oslo og formann (decanus) i domkapitlet. Under Dansketiden ble R B sammen med mye annet kildemateriale overført til Køpenhavn. R B ble utgitt på nytt i 1879. I 1937 ble R B. levert tilbake fra Danmark til Norge og innlemmet i Riksarkivet. Men å oversette dette uten noen bakgrunn i historie kan lett bli feilaktig, Finnes det noen referanse på nettet på engelsk som berører Biskop Eysteins Jordebog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg har ikkje boka tilgjengeleg, men dersom Rødeboka er nemnt i eit engelskspråkleg verk, er det nok i oppslagsverket Medieval Scandinavia: An Encyclopaedia, redigert av Philip Pulsiano. Eg er likevel ikkje sikker på at den er omtalt her, men det bør sjekkast ut. Ut over det kjem eg i farten ikkje på noko engelskspråkleg verk som kan ha noko særskilt om Rødeboka. I løpet av året eller neste år kjem Oxford Dictionary of the Middle Ages ut, men eg har ikkje sett heil lista over oppslagsord der, og kan dermed ikkje seia om det er noko særskilt om RB -- eg har i alle fall ikkje skrive noko der om den. Det kan vel også tenkjast at du kan finna noko informasjon om RB i Knut Helles band 1 av Cambridge History of Scandinavia, som kom i 2005.Ellers bør du sjekka Kulturhistorisk leksikon for nordisk middelalder dersom du vil ha litt bakgrunn for Rødeboka. Holm-Olsens Lys over norrøn kultur er absolutt ei lesverdig bok, men langt frå den beste til å seia noko om biskop Øysteins jordebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.