Gå til innhold
Arkivverket

[#49178] Synef Eriksdatter f.ca. 1679 på Nordmøre. Enke på Nordtuv Nord-Trøndelag


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

1734 er det et skifte etter Iver Eriksen, bruker av Nordtuv Søndre i Beitstaden (Nord-Trøndelag.Enke Synef EriksdatterBarn: 1)Erik Iversen 21år 2)Peder Iversen 17år 3)Hans Iversen 12 år, 4)Anne Iversdatter gm. Jakob Pedersen Brekken 5)Margrethe Iversdatter 23år 6)Anne Iversdatter 21årEnken oppgir at både hun og hennes avdøde mann er født i Nordmøre Fogderi.Peder Koldberg og Ane Kvamseng har fordringer i boet. Synef Eriksdatter blir gravlagt 1756 77år gammel. Slekta til Iver Eriksen er grei nok. Hans foreldre er Erik Johnsen Stølan (f.ca.1632) i Tingvold og hustruen Anne Iversdatter (f.Stølan).Erik Johnsen Stølan hadde ifølge bygdebok for Tingvold følgende barn med Anne Iversdatter: a) Erik Eriksen f.ca.1674 gm Kari Jøsteinsdatter Hoem. b)Iver Eriksen f.ca.1677 (som ble bruker av Nordtuv i Beistad), c)Gunhild gift på Øye i Surnadal (hadde sønnen Erik Larsen myndig 1752).Erik Johnsen giftet seg opp igjen med Maret Anbjørnsdatter og fikk tre barn med henne.Anne Iversdatters Stølans mor Gunhild Iversdatter ble gm.2 Peder Iversen Gyl som var bror til Jens Iversen Gyl som igjen var gift inn i Tryggeætta/Aspaslekta.Er det noen som greier å plassere Synef Eriksdatter? Jeg vil tro at hun kommer fra Tingvold eller tilstøtende bygder. Navnene Margrethe og Hans er muligens oppkallinger fra Synef Eriksdatters slekt.Hva kan grunnen ha vært til at ekteparet havnet helt oppe i Nord-Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg finner ingen Synef Eriksdatter i Tingvoll i FS, men far til denne Anne Eriksen må være en annen enn den Erik Johnsen du nevner i (1):[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220844537&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMen Synef kan vel ikke ha blitt Anne?Ikke vet jeg hvilken Erik dette er, men han er kanskje heller ikke Erik Johnsen:LenkeEr dette forresten to forskjellige Erich'er?Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Den Anne Eriksen (Eriksdatter) f.1681 som nevnes i FS, må være eldste barn av Erik Johnsens andre ekteskap med Maret Anbjørnsatter.Når det gjelder Iver Eriksen på Nordtuv i Nord-Trøndelag, er jeg ikke i tvil om at han er sønn på Støan. Det er oppgitt et sted (jeg tror det var i mantallet 1701) at han oppolder seg i Inderøy fogderi.Stølan er egentlig to helt separate gårder i Tingvoll, som jeg tror ikke har noe med hverandre å gjøre, nemlig Indre og Ytre Stølan. Erik Johnsen var bruker på Ytre Stølan. Det er forresten ukjent hvor denne Erik Johnsen Stølan stammer fra. Kankje noen har en teori om hans opphav?Brukeren på Ytre Stølan 1664 er Peder. Han oppgies i bygdeboken å hete Peder Iversen og være bror til Jens Iversen Gyl.Denne Peder Iversen (Gyl) er stefar til Erik Johnsen (f.ca.1632) Stølans kone Anne Iversdatter (f.Stølan). Anne Iversdatters Stølans mor var Gunhild Iversdatter.Når det gjelder opphavet til Synef Eriksdatter er det helt åpent. Det eneste jeg vet er at hun oppgies å hete Synef Eriksdatter, er født på Nordmøre ca.1679, er gm Iver Eriksen Stølan (Tingvoll)bruker på Nordtuv i Inderøy fogderi. De har barna Anne f.ca.17..,Margrethe f.ca.1710,Erik fca.1712, Anne d.y. f.ca.1712, Peder f.ca.1716, Hans f.ca. 1723.Jeg har ikke funnet noen av barna født. Navnene Synef, Hans, Margrethe ser det ut, som om kan forbindes til Synefs slekt. Oppkallingsmessig skulle Synefs mor ha heitt Margrethe. I dette tilfellet tror jeg det er like sannynlig at det er Anne (dette fordi de hadde to døtre med navnet Anne, som vokste opp).En kan da tenke seg for eksempel, som foreldre til Synef Eriksdatter, en Erik Hansen gm Margrethe eller Anne. En annen mulighet kunne være en Erik gm Margrethe Hansdatter eller Ane Hansdatter. Dette bare for å nevne noe en kan forsøke å lete videre på.Jeg er litt usikker på hvor vanlig navnet Synef egentlig er på Nordmøre. Kanskje dette også kunne være en ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

På skiftet i 1752 på Bergem i Tingvoll etter Iver Eriksen sin halvbror, Jon Eriksen på Bergem, står det ifølge Hyldbakk at Iver bodde i Inderøy fogderi, var død, men etterlot seg barn.På skiftet etter Peder Ivarsen i 1670, møtte farbroren Suend (Asmundsen) Lien på vegne av barna etter Iver, deriblant Anne.Vær forsiktig med å bruke manntallet 1664-66 for Nordmøre som ligger ute på nettet. Det er behefta med store feil både med hensyn til navn og alder. Dessuten er sønner, knekter o.l. blanda sammen. Jeg har bedt dem om å fjerne dette manntallet fra Digitalarkivet, men det er ennå ikke gjort.Rundt 1665 var det 3 brukere på Stølan:Innerstølan - 12 mrkl - brukt av Erik Anbjørnsen f. ca. 1624 og var gift med enka etter Ola. Ifølge manntallet for 1664 hadde han en stesønn som het Anders Olsen f. ca. 1644 som ikke er nevnt hos Hyldbakk, se Tingvoll b. 3, s. 159.Midtstølan eller Oppigarden - 12 mrkl. - brukt av Knut Arntsen f. ca. 1618, Tingvoll b. 3, s. 163.Ytterstølan - 1 øre 12 mrkl. - brukt av Peder Ivarsen f. ca. 1616 Tingvoll b. 3, s. 167.Dessuten er det en gard i Tingvoll som heter Stølen, og den ligger ikke så langt fra Stølandbruka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Iflg et diplom datert Trondheim 16 juni 1629 (Christen Kalin: Härjedalsbrev 1531-1645, utgitt digitalt) solgte Jon Svensson på Stølen på Nordmøre med sine søsken Sjur Tordsson på By i Stjørdal og Lars Tordsson på Hellem i Åsen (Stjørdal) deres odelsgods i Bakke i Langå i Hede sogn i Herjedalen. Kjøper og dennes slektskap til selgerne nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til Tore (innlegg 5)for interessante opplysninger.Greier foreløbig ikke å se noen forbindelse mellom John Svendsen Stølen og de folka jeg nevner i innlegg 1, bortsett fra at navnet Svend eksisterer i slekta. Det er kanskje derfor god mulighet for at det er en forbindelse mellom Iver (Asmundsen? Stølen?)og John Svendsen Stølen nevnt i innlegg 5.Ellers kan jeg lese fra Herjedalsbreva at det er mange interessante koblinger mellom folk i Herjedalen og Trøndelagsfylkene i gammel tid. Dette er verdifull informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har bare det som allerede er skrevet her i dette temaet å forholde meg til for tida, så det er vanskelig å kunne argumentere for det ene eller andre. Men utifra de tidligere innleggene, virker det jo som Anne Iversdatter er den som opprinnelig kommer fra Stølan. Dette fordi hennes stefar Peder Iversen og hennes mor Gunhild Iversdatter er brukere av Stølen 1664. Kanskje noen har mere informasjon om eier og brukerforhold på Stølen ved det aktuelle tidspunktet ( tiden omkring 1620 til for eksempel 1640-50 åra. Det burde iallefall være mulig å finne ut om det bodde noen John på Stølen i løpet av denne tida (hvem var bruker i 1647 for eksempel?). En eventuell forbindelse mellom de senere folka på Ytre Stølen og en John Svendsen kan vel bli vanskeligere å få bekreftet. Kanskje står det mere i bygdeboka?Det er jo selvsagt også den muligheten at han John Svendsen kanskje holder til på en helt annen gård på Nordmøre selv om han ved denne anledningen kaller seg John Svendsen Stølen.Det hadde jo virkelig vært interessant om en kunne dokumentere en forbindelse mellom Stølen på Nordmøre og Herjedalen så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.