Gå til innhold
Arkivverket

[#49447] Utvandring - hvor gikk båten?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i mange år prøvt å finne ut hvor det ble av bror til min morfar, men det er det ingen som kan svare på? Jeg vet at han reiste fra Bergen 24. mai 1888, men jeg er usikker på om han noen gang virkelig ankom USA. Hvor gikk båten til fra Bergen denne dagen Lenke Den det gjelder er Jacob Olsen Hevrøen f. 1867. Han reiste sammen med sine fettere som hadde etternavnet Lundøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at det har reist 30 personer fra Bergen den aktuelle dagen, men har alle reist med samme båten? Gikk turen direkte til New York eller gikk den via Liverpool eller gikk den direkte til Quebeck? Noen av de som reiste sammen med Jacob kom omsider til Mower county i Minnesota. Det var i Mower county Otto Halvorsen Lundøen bosatte seg. Hvorvidt Jacob bosatte seg der er det trolig ingen som vet. Selv hadde jeg regnet med det siden to av brødrene til Jacob også bosatte seg der. (Nils Olai Olson f. 1878 og Hans Olai Olson f. 1882) Hans Olai Olson ble boende der hele livet, mens Nils Olai flyttet til Tulsa i Oklahoma i 1918. Det er ingen av etterkommerne etter Nils O eller Hans O som vet noe om Jacob. Jacob, Nils og Hans var morfar sine brødre. Jeg har hatt flere innlegg om Jacob tidligere, men det er ingen som har kunnet hjelpe meg med å løse denne gåten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nå fått oppgitt at båten som Jacob reiste med gikk via Liverpool. Om han reiste med en båt til Liverpool og en annen fra Liverpool vet jeg ikke. Båten het SS City of Rome og ankom New York den 7. juni 1888.Jeg vet at noen av dem han reiste sammen med, reiste videre til Mower County i Minnesota, (bl.a. Otto Halversen som også var amerikansk borger bodde i Mower). Hvor vidt Jacob også ankom Mower evn Adams vet jeg ikke.Kanskje det er noen som kan finne noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ikke helt enkelt å vite hvilket navn han brukte i Amerika. Men her er 2 stk Jacob Olsen i Minnesota, riktignok ikke i Mower county.Lenke Den tredje er det oppgitt fødselsdato på, så han passer ikke. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jer har prøvt å finne ut av om hvor Nils O. Olsen bosatte seg da han kom til USA. Jeg har fått oppgitt at kontakten hans var W. Perderson (dvs Vinsents Pettersen Rabben. Billetten var betalt av broren, trolig Jacob Olson, men han har trolig døydd før Nils kom over til USA. Det står at i 1900 bodde hos en familie ved navn Finkelson. Var også denne familien fra samme området som han. En perioden bodde han hos noen som het Ellingsen, men hvem var denne familien Ellingsen som W. Pedersen bor hos i 1900?1900 - Minn, Mower County, Adams Township:Lewis Ellingsen, 50 år gammel, født aug 1849 i Norge, ugift, innvandret til USA i 1866, gårdbrukerBryunidda (nesten uleselig) Ellingsen, 73 år gammel, født nov 1826, Lewis mor, enke, invandret til USA i 1866Wincenz Pedersen, 39 år gammel, født mars 1861, ugift, 'boarder', innvandret til USA i 1882, gårdsarbeider.På dette tidspunktet bodde Nils Olai i Marshall Township, Mower County.1900 - Minn, Mower County, Marshall Township: (filen er vedlagt)Finkelson, Gilbert, 31, født feb 1869 i Minn, gift (11 år), foreldrene født i Norge, gårdsbrukerFinkelson, Carrie, 32, født jan 1868 i Norge, ankom i USA i 1882Finkelson, Gertie, 7, født sep 1892 i MinnFinkelson, Nels, 4, født des 1895 i MinnFinkelson, Annie, 2, født des 1897 i MinnFinkelson, Ellis 5/12, født des 1899 i MinnOlson, Nels O., 22, født mai 1878 i Norge, 'servant', ankom i USA i 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Nils O. Olsen reiste til USA står det at kontaktperson var W. Pederson, men at broren hadde betalt billitten. Videre skal det stå i en av skipslistene at Nils O. skulle besøke nevøen sin. I og med at det er W. Pederson som er kontaktpersonen kan det tyde på at det er feil info? Eller var Nils O. nevøen til noen av dem han bosatte seg hos. W. Pederson var fetteren hans.Det hadde vert litt interessant og fått vite om han virkelig skulle besøke en nevø og hvem denne nevøen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Såvidt jeg kan forstå er det W Pedersen som er nevøen. Han bodde i Adams i Minnesota. Det eneste Adams jeg finner i Minnesota er Adams i Mower county, på den sørlige grensen av staten. Du finner en side, som kanskje kan være til hjelp, her: http://www.rootsweb.com/~mnmower/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan dette være fetteren, i 1900-tellinga for Mower: Etternavn, fornavn, bosted, fødselsår, fødestedPederson, Wincuse, Adams Twp., abt 1861. Norway,rase, familiestillingWhite, BoarderFornavnet må vel ha blitt forvansket i løpet av USA-oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vinsent Pedersen var fetteren og ikke nevøene. Jeg ser at det står at W. Pederson var fetteren, men det er også en mulighet for at han skulle til nevøen. Dvs hvis broren Jacob fikk barn før han døde, så kan det være en mulighet at der var en nevø, men hvem var nevøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan dette Ellingsnavnet komme fra oldeforeldrene til Nils Olai og Jacob Olsen? De het Ingeborg Ellingsdtr. Bøe (Storebø) f. 1769-1814) Far til Ingeborg var Elling Larsen Bøe f. 1731-93 og far hans var Lars Ellingsen Bøe. Det kan virke som om det Lewis Ellingsen i Mower county kan ha sammenhenge mellom desse navna, men om det har det har jeg foreløbig ikke vert i stand til å finne. Mor til denne Lewis Ellingsen utvandret til USA i 1866, men hvem var hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.