Gå til innhold
Arkivverket

[#49454] Rosseland/Greipstad /Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Tolli Rosseland nevnes flere ganger i Christiansand kirkebøker kring 1760-68 som fadder for barn av Thorchild Olsen Abilsæd og Kirsten Salvesdatter sine barn. En gang nevnes han Som Tolli Salvesen Rosseland, jeg antar at denne Tolli og Kirsten Salvesdatter har vært søsken.Tolli var gift med Sidsel Gunnulfsen Rosseland, hun fødd ca.1725. Paret har drevet et av brukene på Rosseland frem til rundt 1760, da finner en paret i Christiansand. Spørsmålet mitt er som følger: Kan noen gi meg et tips hvor denne Tolli (Salvesen) Rosseland kan ha kommet fra?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sitter med en følelse av, at denne Tolli kommer i fra området, eller rettere sagt, ikke så langt fra Rosseland.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg er obs. på det Berit, men der står ingenting om Tolli Stokkeland sitt opphav desverre.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

T.Odland:Etter at du har finkjemmet og funnet noe om ham i dette materialet:Lenkeså kan jeg bidra med en fortsettelse bakover.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har i grunnen kikket på Skarpeid sine utlagte opplysninger, men jeg finner ikke noe som kan knytte disse opplysningen til Tolli(Salvesen) Stokkeland Knut.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til innlegg nr.7Følger denne debatten med interesse, da det berører mine aner også.Sidsel Gunnuldsdatter Rosseland f.1725 sine aner finner en langt tilbake, men hva med hennes ektefelle Tolli? Har ikke funnet noen barn etter paret eller når Tolli Salvesen døde og hvor han er begravet.Håper nr.7 kan komme på banen med det du vet og at du vil dele den informasjonen du har til oss andre.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Cathrin, ja med spenning avventer jeg Knut sitt svar, hvor jeg kan finne denne fader Salve begravet.(far til Tolli Salvesen)Jeg finner ingen fornuftig forklaring i mitt spørsmål under Skarpeid sine slektshistorier.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Finnes det noe skifte/eiendom som kan gi spor.Det finnes mange Salver som kan være hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

De er egentlig en nøtt dette Kristian, de eneste jeg har utav opplysninger, de er: Tolli Salvesen Rosseland, hans kone Sissel Gunnuldsdatter er nemnd fødd ca.1725, og hun var fra Rosseland i Greipstad. Trolig hadde Tolli en søster med navnet Kirsten Salvesdatter, hun vart gift med en Thorchild Olsen i Christiansand i 1754, og Tolli Rosseland og hans hustru nevnes som faddere ved 3 barnedåper der.Derfor tror jeg denne Tolli Salvesen og Kirsten Salvesdatter er av samme hus nemmelig.Kirsten døde i 1803 80 år. Der finnes mange Salver, jeg sitter også med en følelse av, at Tolli og hans eventuelle søster kommer fra en av bygdene i området, men bygdebøkene gir ingen opplysninger. Samtidig så vet en jo Kristian, at der er noen hull også i disse bøkene, så med tid og stunder så var planen min å kikke på noen skifter etter eventuelle Salver som feks. i Torridalen, og der finnes vell noen aktuelle kandidater også på Iveland. Men dette må en ta med tid og stunder. Der finnes mange med navnet Tolli vestover (Lyngdal og Kvås) med jeg finner ikke navnet Salve.Dette blir nok 'den typiske nål i høystakken'. tror jeg.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg er ikke sikker, men forsøk etterkommer etter Salve Øidna i Grindheim.Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja der går noen navn med eiendomsforhold til Rosseland bl.a.konf. jeg tror de var et av bindene i Lyngdalsboken, der Grindheim nevnes. Navnet hadde jeg ikke Kristian, men jeg skal ta det ved første sjekk på SAK.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg hadde en gang notert noen oppøysninger om Rosseland, men de er forsvunnet i oppdateringer etc.PT er jeg inne på slekten på Brådland i Vigmostad med forb. til Augland i Lyngdal og Øidne i Gr.h.Her opptrer Salve på forskjellige tidpunkter, med bl.a. forbindelse til Lande i Halse (av Rødbergfolket)Odelsmanntallet av 1624 og eiendomsforhold (1647) ellers ga meg en del forbindelser fra Rosseland til Halse uten at jeg konkret husker det nå.I tillegg har man Salve Rosfjord som i 1570 sammen med Auglandsfolket overtar Brådland på bakgrunn av gammel odel,Senere har man så det forhold at Ytre Øidne (4h) er delt mellom Augland og Rosfjord.Alt dette er ut fra hukommelsen som kan være svekket av noen glass rødving til middagen, og oppvåkning fra en liten middagslur.Tanken (ikke teorien) om dette må selvfølgelig avballanseres mot det nære geografiske forhold mellom Greipstad/Søgne og Oddernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg registrerte noen forbindelser imellom Lyngdalsdistriktet og oppover til Grindheim. Og til Greipstad og Rosseland. Men det mest positive Kristian, det var noe jeg for flere år søkte etter i Finsland, og nå fant jeg sporet til en av gårdene i Kvås. Når det gjelder denne Tolli og hans eventuelle søster, så er dette en nøtt jeg har prøvd å knekke det siste året, derfor takker jeg for tipset til Øidna, det skal sjekkes ved neste besøk på SAK.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Salve forekommer på Ytre Øyna og vær obs. på hans kones tidligere barn da han møtte på Vats tinget og hvem var hans egne?Men - noen 'Tolli' er der ikke og da er vel det et kallenavn i dette tilfelle.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å viderefølge det sporet dere nå går etter så er det bla. ved skoskatten i 1711 en Salve, kona og to barn der...s.33 i Grindheim Bygebok. De må ha flyttet etterpå.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Fra Vigmostadboka husker jeg at forfatteren setter likhet mellom Tollak og Torkjell i navnebruken.Det er navn som forekommer på Augland i Lyngdal på 15-1600-tallet og delvis forsvinnner i tåka.Samtidig har vi Salve-navnet på Øidna og i kombinasjon med gammel felles odel og samgifte på tidlig 1600-tallet er det ikke urimelig å få en Tolli/Tollak/Torkel Salvesson.I 1633 får vi også vite at Salve Øidne er enkemann etter en datter på Augland så her har vi inngifte i slekta.Jeg har ikke finlest stoffet så om det finnes en aktuell Salve vet jeg ikke.I tillegg finnes forbindelsen til Kvås gjennom eiendomsforbindelser på Brådland og om jeg ikke husker feil Øidne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Kristian, jeg har oppdaget visse forbindelser imellom Lyngdal Kvås, og oppover til bl.a. Grindheim. Der er også noe forbindelser til Rosseland og Greipstad. Jeg sitter egentlig med bådde Tolli og hans eventuelle søster Kirsten i slekt innen familien. Jeg tror nok jeg har en lang og dryg vei å gå via skiftekartotekene på SAK, i et lønnlig håp om å finne noen spor der,trolig noe inn på 1700 tallet. Takk for gode tips til både deg og Knut.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Har funnet et lite spor, ei Gunnhild Salvesdatter nevnes som fadder for Kiertine Salvesdatter og Torkild Olsen barn, har en mistanke om at hun også kan være en mulig søster for Tolli Salvesen Rosseland og Kiertine Salvesdatter.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Torleif.Vet ikke om dette kan hjelpe, men finner Gunnild Salvesdatter gift i Kristiansand 1752 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=vi10011734&gardpostnr=614&personpostnr=1227&merk=1227#ovre>Lenke og hun har antageligvis blitt enke og gifter seg på nytt i 1768 Lenke.Hvis det er den riktige Gunnild, så finner jeg Salve Andersen Leesland under dåp til en datter Marie i 1734 Lenke og Christian Fredrich i 1737 Lenke.Salve Andersen er også fadder i 1735 Lenke og i 1738 Lenke. Kanskje navnene kan gi noen indikasjoner på om dette er samme familie?Finner også en Salve Andersen fra FS født ca.1693 fra Iveland i Aust-Agder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.