Gå til innhold
Arkivverket

[#49454] Rosseland/Greipstad /Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Mange takk Harald,men spørsmålet blir, hvilken Gunnhild er dette tro? Har du flere gode navn fra Leesland i din base? Alt kan jo være et blindspor, men jeg mistenker Cathrin for å ha et skudd kansje i 10eren i skiven.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Javell Harald, da må jeg se om jeg kan finne noen sammenheng i eventuell faddernavn.Takk for hjelpen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mulig at en fadder nevnt i Marie sin dåp i 1734,viser til innlegg nr 23, Christopher Jørgensen kan gi svar på om det er riktig familie. Mor til Marie heter Birgitte Jørgensen gift med Salve Andersen etter hva jeg har forstått. Christopher Jørgensen kan være Birgitte sin bror og han dukker også opp i dåpen til Gunnild Salvesdatter og Anders Sørensen Retz sin datter, Mette i 1753 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=dp10011734&gardpostnr=2425&personpostnr=9475&merk=9475#ovre>Lenke.Har også funnet ut at Gunnild sin andre ektemann Ole Rebstad har patronymet Ole Larsen og han har vært gift tidligere med Torbor Olsdtr og de fikk sønnene Lars i 1739 Lenke og Ole i 1743 Lenke.Her dukker det også opp en fadder som kan gi indikasjoner på slektskapet mellom Gunnild og Ole Rebstad, viser til vielsen i 1768.Fadder Simon Larsen Rebstad kan være bror til Ole Larsen Rebstad og da fant jeg dette på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Vet ikke om du har fått noe mer informasjon om Tolli Salvesen Rosseland eller funnet ut hvem han er, men tillater meg å legge inn mitt funn.Kom over navnet hans blandt de døde i Kristiansand 14/11 1780, 58 år gammel. Permanent sidelenke: Lenke .Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I ditt innlegg nr.21, Torleif nevner du en mulig søster til Tolli Salvesen Rosseland og Kirsten Salvesdatter, Gunnild Salvesdatter. Jeg følger opp med mitt innlegg, nr.23 og nevner Gunnild Salvesdatter Leesland og antageligvis hennes far, Salve Andersen Leesland.Gunnild Salvesdatter døde i 1777 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9562&idx_id=9562&uid=ny&idx_side=-149>Lenke og Salve Andersen Leesland død 1751 Permanent sidelenke: Lenke .Så til mitt poeng. 'Din' Kirsten Salvesdatter lever i 1801 tellingen, som går igjen blandt fadderne til Tolli Salvesens barn, men så dukker det opp en Kirsten Salvesdatter Leesland død i 1787 Permanent sidelenke: Lenke .Kan Leesland være et blindspor p.g.a av de to sistnevnte Salvesdøtre?Legger også til Tolli sin kone, Sidsel Gunnulsdatter død 1776. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange hjertelige takk Cathrin, for at du har tatt deg tid til å finne ut at der ikke finnes skifte etter Salve Leezland. Det var uventet egentlig, siden herren var en betydelig handelsmann i det gamle Christiansand.Dette blir nok mere en en liten nøtt, en nøtt jeg gjerne skulle gitt noen slanter for å løse.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det må jo finnes skifte etter en forretningsmann i Kristiansand. Han kan jo på sine gamle dager ha flyttet til Rosseland eller Leesland? Torkild Olsen Abelsæth (fra Laudal) var trolig gift I) med Gunhild Jensdtr Kvelland Konsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Cathrin Jegersberg har vært på jakt, da vi muligens har interesser i samme slekt, hun har fått beskjed fra SAK, at der ikke finnes noe skifte. Gamle Salve er død og begravet her i byen i 1751. Selv synest jeg at det svaret hun har fått er underligt, som du sier så var han jo en betydelig handelsmann rundt bybrannen i 1734 her i byen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.