Gå til innhold
Arkivverket

[#49459] Olea Sørensdtr. f.o. 1792, Våle, Vestfold - hvem var foreldrene?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei!Ved noen noe om denne damen? Her i 1801: LenkeEr det den Olea som er ført opp med foreldrene Søren Pedersen, født ca. 1743, Larvik og Anne Catharina Olsdatter ca. 1756, Langestrand ?Jeg spør på vegne av en dansk slektsforsker-kollega og håper at dere kan hjelpe.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som 14 år i FT1801 er hun vel f. ca. 1787.Hvor er hun eventuelt ført opp med foreldre Søren Pedersen og Anna Catharina Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1787 ble det født ei Olea i Våle utenfor ekteskap, der farens navn ikke er oppgitt (Lenke). Hun kan ha vært ei Sørensdatter, og det ville jo ikke være urimelig at et uektefødt barn ble satt til oppfostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Har du noen flere opplysninger om denne Olea? Kan det være henne her i 1865? Tellingsår: 1865 Kommune: Våle Kommunenummer: 0716 Navn på bosted: Grøum Antall personer registrert på bostedet: 4--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Inger O. Corneliusdatter ug Gaardeierske 1816 Vaale Pr. Olea Sørensdatter Hendes Moder e 1788 Vaale Pr. Helle G. Borgersdatter ug Tjenestepige 1845 Vaale Pr. Anders Andreasen ug Tjenestekarl 1838 Sverige Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Rettelse:Den Olea Sørensdatter som du har funnet i FT1801, er utvilsomt denne (Lenke), født 1788. Fadderen Gunhild Paulsdatter Ofegstad er identisk med kona i familien i FT1801. Da Oleas far het Søren Paulsen, må vi tro at Olea ble fostret hos sin faster og hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er funnet på IGI, men der er f.året 1790. Børge (dansken) har henne fra en dansk folketelling i 1845 + en vielse i 1819, hvor hun er ført opp med alder 27.Litt uklart altså.Håper derfor at noen kjenner en Olea som reiste til Danmark. Jeg glemte å si at Søren Pedersen døde i 1793 og hustruen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Dere er SÅ kjappe!! Før jeg hadde fått svart, så var det kommet en haug med innspill!Beklager at jeg ikke fikk med meg poenget med utreisen til Danmark med en gang! Da hadde det vært litt enklere å forstå sammenhengen.Kanskje en bør forsøke å finne ut noe om dette foreldreparret? Den andre Olea kan jeg jo tydeligvis glemme.Søren døde i Halsen og hustruen i Larvik etter det jeg har fått informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror vi skal starte med å få gjengitt nøyaktig hva som står i folketellingen fra 1845 og ved vielsen fra 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

OK Kristian.Jeg har funnet teksten i folketellingen. legger ved snapshot.Ser at det står Lavig.

bilete2685.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bra, og - om jeg forstår det rett - så er hypotesen så langt at 'Lavig' skal identifiseres med Larvik, og at Olea kan være den 10-årige datteren som i 1801 arvet sine foreldre Søren Pedersen, hammersmedmester på Langestrand, og Anne Katrine [Olsdatter] Sem ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sk07071672&gardpostnr=1452&personpostnr=10269&merk=10269#ovre>Lenke)?Den Olea finner du i FT1801 her (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hmmm, jeg visste jeg hadde vært borti disse navnene før: LenkeMitt spørsmål er da: Hva mener vår danske venn med at 'Forældrene var angiveligt Søren Pedersen og Anna Catharina Olsdatter'? Har han et kildeutsagn som tilsier at 'den danske' Olea Sørensdatters foreldre het så, eller formulerer han seg slik fordi han har funnet ut at dette paret hadde ei datter Olea, men ikke vet om det er rett jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Den lenken skulle jeg sett før! Jeg søkte på Olea, men ikke Ollea! Så da har dere jo vært gjennom dette før. Beklager.Mht. ditt siste spørsmål, Kristian, så tror jeg ikke han har greid å etablere noen link mellom den danske Olea og den norske - og foreldrene har han kun fra IGI søk.Men siden begge foreldrene var gått bort, kan man jo kanskje tenke utreise som en mulighet. Foreldre er heller ikke nevnt ved vielsen.Jeg tror at jeg vil forhøre meg om navn på barn av Olea. I 1845 er mannen død og hun har da en sønn på 11 år som heter Wilhelm. Men det var sikkert flere barn før det og de kan jo være oppkalt etter hennes forldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Oppkallinger kan være et spor å gå etter, ja, men så lenge moren hadde så vanlige navn som Anne og Katrine, kan det bli tynt alene. Skulle navnet Hak dukke opp, derimot...Olea Sørensdatter i Larvik hadde også 4-5 søsken, og hvis en eller flere av dem døde barnløse etter 1819, kunne en jo håpe at Olea Sørensdatter i Danmark er nevnt som arving i et eventuelt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Hansen

Hej til alleFørst en stor tak for den store interesse man har vist mig. Det er rigtigt at jeg havde et indlæg for et stykke tid siden om samme person, jeg sendte også et svar dengang, men det nåede åbenbart aldrig frem, håber det går bedre denne gang. Jeg ved ikke hvem Olea's forældre er, de data jeg har, er fundet på Familysearch og de er jo ikke altid til stole på. I den danske ft. for 1840 er Olea Sørensens navn tydet til Olice Sørensen (ddd.dda.) med børnene: Johan, Thalia, Oline og Wilhelm, men deres fulde navne er: Johan Peter Schrøder, Thalia Christine Magdalene, Oline Laurentine Petrine samt Frederik Wilhelm. Håber at nogen kan hjælpe mig på ret spor. Findes der i Norge en database over udrejste ?Venligst Børge Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Navnene på barna hjelper nok ikke i denne sammenhengen, dessverre. Det ser ikke ut som verken foreldrene eller søsknene til Olea Sørensdatter i Larvik er oppkalt, i alle fall.Når det gjelder utflytting, skulle det føres lister i kirkebøkene fra 1812, men det var veldig varierende hvor flinke prestene var til å følge opp dette.Ble det tatt opp flere folketellinger i Danmark mellom 1820 og 1850? Kan det være håp om å finne fødestedet eller fødselsdatoen ytterligere spesifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Hansen

Folketællinger i Danmark blev foretaget i 1787-1801-1834-1840-1845-1850 og derefter med mere eller mindre regelmæssige intervaller, men det er først fra ft. 1845 at fødestedet er med. Jeg har prøvet at finde hende i ft. 1850 uden held. jeg har også prøvet at finde hendes dødsdato, for at se om der evt. stod noget der om hendes fødested og fødselsdato, også her uden held, men det er jo også noget af en opgave, der er mange sogne i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.