Gå til innhold
Arkivverket

[#49462] Warszawa - polsk bilmerke, finnes noen av dem på veien fremdeles?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er jo litt på siden av genealogien, men jeg ble litt inspirert av tema nr. 49414 - og stiller derfor følgende spørsmål: Er det noen som vet om det finnes eksemplarer av det polske bilmerket Warszawa som fremdeles ruller på norske veier?Warszawa'en var en variant av den russiske Pobeda, og flere av dem ble importert til Norge på 1950-tallet. Min onkel hadde en. Fargen på lakken var nærmest turkis, husker jeg. Et svært drog av en kjøredoning, som mest liknet en forvokst Volvo PV.

bilete2684.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tillegskommentar: Bilen på bildet i forrige innlegg er en FSO Warszawa 1851-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er en litt artig historie om hvordan statsminister Gerhardsen byttet bort fisk mot øst-europeiske biler (bl.a. Warszawa) på 50-tallet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Warszawa går det vel antagelig ikke noen av i daglig bruk i dag kanskje, og jeg har hørt om merket men tror ikke det gikk noen i mitt område. Den siste polske jeg kjenner til er Polonez (rundt 1980) men tror ikke det er att noen av dem heller nå, hadde en på prøve noen dager for moro skyld husker jeg, men HUFF! Det var forhandler av dem på Dovre. Ellers, folk har sikkert vært både påtenkt og født i biler så det må da være en del av genealogien det også (innl.1):-). Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Kan opplyse om at jeg kjører mye i Polen og ser veldig ofte flott restaurerte Warszawaer som ruller. Urestaurerte finnes det også en masse av. Dersom noen ønsker å importere en slik, så burde ikke det by på noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en historie fra den svenske siden www.storytellers.se om den tidligere pavens gamle bil, som var en Warszawa M20:När förre påvens bil, en FSO Warszawa M20, bjöds ut på Christie´s auktioner för en tid sedan stannade budgivningen på nästan 600.000 kronor. Detta för en gammal risig 50-talsskrotbil från öst som stått i en lada sen 70-talet.Påven hade köpt den ny 1958.Få skulle vilja ha en sån bil även om den hade varit i nyskick. Snacka om att storyn sätter priset.Nu nöjde sig inte den polske säljaren - som för övrigt hade fått bilen till skänks. Han hade hoppats på två miljoner, så bilen är fortarande osåld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Litt fra SSBSnittalder 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006Warzawa personbil 42,5 43,5 44,5 45,5 46,5 43,5 44,5 45,5Antall 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006Warzawa personbil 2 2 2 2 2 3 3 3 Hvor i NorgeNore og Uvdal Warzawa 2006 1Ringsaker Warzawa 2006 1Arendal Warzawa 2006 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Tor. Da ser det vel ut til at det ruller noen få rundt fremdeles - faktisk også én i min fødeby Arendal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.