Gå til innhold
Arkivverket

[#49469] Peder Andreas Berg (1803-1864)


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Etterlyser opphav til Peder Andreas Berg, f. 1803 i Ytterøy og død 1864, han var personalkapellan i Tromøy 1832-1838 og sokneprest til Gildeskål. Peder Andreas giftet seg med Iveranna Susanna Iversen (1807-1845).Foreldrene til Peder Andreas skal ha hett Peder Berg og Anne Heggås, men er det noen som vet mer?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har han i Øksnes, men med navnet Peter Andreas Berg. Foreldre og fødested stemmer med det jeg har funnet.Derimot skjønner jeg ikke opplysninga om Tromsøy. De to eldste barna var nemlig født i Hamarøy, har jeg fått opplyst.PAB var prest i Øksnes fra 1837 til 1847, og også den første ordføreren i kommunen. Iveranna døde på Øksnes i 1845, seinere gifta PAB seg ned Marie Willemsen Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kanskje jeg har blitt feilinformert mht. kapellanstillingen i Tromsøy. Jeg har ikke dyptgående kjennskap til Pe(d/t)er Bergs flyttinger, så jeg kan dessverre ikke si noe fra eller til. Hans ekteskap nr. 2 var også ukjent for meg, det var forøvrig en interessant opplysning.Skulle vært interessant å vite hva slags slekt Pe(d/t)er Andreas Berg kom fra, med tanke på hans høye posisjoner i lokalsamfunnet. Har prøvd å lete i FT 1801 uten resultat. Har du noe mere her?Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kunne jo være snakk om selveier Peter Clemetsen Berg i Ytterøy f. ca. 1769, men kona sitt navn stemmer ikke. Fins en tjenestegutt på samme gård ved navn Peder Andreas Nielssen f. ca. 1788, men han ville vel være litt for ung til å være far til den P. A. Berg som var født i 1803..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har nok mer om han, men ikke nok. Han var en populær prest med omtanke og hjertelag for folk, men blei nokså drikkfeldig etter at Iveranna døde. Han blei oppfordra å søke seg vekk fra Øksnes. Det gjorde han, og dro til Gildeskål. Der måtte han visstnok si fra seg prestestillinga.Slå opp s. 127 i Andreas Erlandsens 'Biografiske Efterretninger om Geistligheden i Tromsø Stift', der finner du en del. Både Iveranna og den andre kona til PAB var søstre av Andreas Erlandsen, så opplysningene der er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Skal prøve å få fatt i denne boken. Høres ut som interessant lesning. Var det forresten slik at Peter Andreas var konfirmasjonsprest for Elias Blix?Har forøvrig gravd fram foreldrene hans! De var Peder Jonsen Ytterberg f. 1765, og Anne Martha Sivertsdatter (eventuelt Heggås), f. 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du finner nok ikke opplysningene om alkoholen hos Erlandsen, det er lokal kunnskap. Jeg har laga en mini-biografi om PAB i bind 2 av 'Gård og slekt i Øksnes', der står det noe om dette.Så hekter jeg på et bilde av plata som ligger på grava til Iveranna på Øksnes gamle kirkegård. Den er av marmor, og bokstavene er nesten borte etter over 160 år. Det er det eldste gravminnesmerket i Øksnes.

bilete2689.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.