Gå til innhold
Arkivverket

[#49473] Anders Bernhard Berntsen f. 22 nov 1887 Ramnes?, d. 1 mai 1933


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg hjelper en kjenning med å finne forfedre. Etterlyser foreldre til Anders Bernhard Berntsen som i følge bygdebok for Ramnes skal være født 22 nov 1887. Her er han på Løn Nedre i 1900 som fostersønn: LenkeHan er etter sigende uekte sønn av en Andrea fra Hem. Problemet er at jeg ikke kan finne han under døpte i Ramnes i digitale kirkebøker. Han skal være død 1. mai 1933 på Granly-hjemmet i Ramnes. Håper noen kan gi råd om hvor vi skal lete etter foreldre til Anders Bernhard. Han vokser opp på Lønn som sønn i huset. Gård Vivestad er også nevnt som en mulig forbindelse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr konfirmasjonen ble han født 22/9-1887 på Stokke i Vivestad, døpt 30/10, av foreldre Bent Andersen og Inger Andrea Prebensdatter (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha igjen Kristian, for rask og flott hjelp! Da blir nok Arne Brynhildsen glad for nye opplysninger om sine aner. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig da at dette er Inger Andrea Prebensdatter i 1900 i Ramnes som tjenestejente: LenkeBarna er vel da plassert hos andre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg dåpen til Inger Andrea også i Andebu mini nr. 4 1829-1856 . Under år 1850. Litt utydelig å lese, men det går med 150% forstørrelse.LenkeUægte barn av far: ungkarl Preben Hansen , Bjuverød? og mor: pigen Karen Andrea Johannesdtr , Høyjord.Da kommer du vidre bakover.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her får du vielsen til Preben Hansen og Karen Andrea Johannesdatter 19 juli 1854, Høyjord: Lenke Lesbart i 150% forstørrelse. Klikk på ikonen nedert i høyre hjørnet. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kan det være min familie? Min tippoldemor er Andrine Sofie Hansdatter. F 18.1.1851 på Østre Høyjord. Foreldre er Hans Sørensen og Karen Kristine Johnsdatter. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser ikke sammenheng i farten til din familie Østre Høyjord, Hanne. Preben Hansen og kona Karen Andrea bor tydeligvis på samme gård.Ser at jeg har lagt inn to lenker til 1865 telling ( RHD og Digitalarkivet med Inger Andrea Prebensdatter som hushjelp, har ikke funnet henne igjen i 1900-tellingen dessverre)Vet heller ikke om bygdebøker sier noe om hvor Inger Andrea og Bernt ble av i 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Preben Hansens konfirmasjon i Stokke 1838 , fol 265, nr 46: Lenke Preben f. 22 sep 1821. Far: Hans Hansen, mor: Kristine PettersdatterGård Ballerød?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

I innlegg 1 ble det nevnt at Anders Bernhard Berntsen var sønn av Andrea fra Hem. Og i 1900 finner vi henne i tjeneste på Hem i Lardal, noen få kilometer fra Lønn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha. Ja da stemte opplysningene om at hun hadde forbindelse med Hem. ( Jeg hadde ikke funnet henne, søkte nok på Inger først) Da er hun lokalisert, men hvor det ble av Bernt Andersen som hun fikk to barn med, er fortsatt mystisk. Han kan være død tidlig, men jeg har ikke funnet hverken hans fødsel eller død, dessverre.Så fint med gode hjelpere her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å tolke det som står ved den 1. dåpen her under foreldres fødselsår. Far Bernt Andersen, ser det ut til å være en usikkerhet ved alder og fødested, som Kristian har påpekt i innlegg nr. 3 , ( første lenke.)Her er siden igjen : Lenke Litt mystisk det hele, med to barn med 3 års mellomrom med samme ungkarl? Det ville vært fint å vite om det er mulig at hans fødsels-år kan ha vært 1842, og fødested, Hedrum ? Har funnet en tømmermand Bernt Andersen som kan være en kandidat i så fall. 1900telling i Larvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.