Gå til innhold
Arkivverket

[#49476] Urbanus-dilemma


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med en liten nøtt.Trodde jeg hadde funnet rekken fra vår 'stamfar' Urbanus og frem til meg, men nå dukket det opp en Urbanus i tillegg, som jeg ikke klarer å plassere. Skriver hele rekken jeg.Urbanus Ottesen Gietzman (1690-1741)Jylland-Gjermundshavn. Dorothea Andersdatter Helvik (1697-1775) De fikk 12 barn og alle het Urbanussønn, el. Urbanussdtr til mellomnavn + en som het Urbanus til fornavn. Altså Urbanus Urbanussønn GietzmanDorothea Urbanusdatter Gietzman (1733- gift i 1758 m Bertel Hoff (1725-1822) Han i sitt 4. ekteskap. Mistet 3 koner på 4 år.Urbanus Gietzman Hoff (sergeant og gaardbeboer) (1756- bodde på Bakke(a) på Tysnes i FT 1801 gift m Sophia Jacobsdatter Paust (fra Stord)(1758Urbanus Gesman Hoff (ca.1804- Gift i 1832, alder oppgitt til 26 år på begge. Christine Pauline pedersdatter (ca. 1804-Rachel Christiane Hoff (1835- gift m Lars Tjeransen Tesdal (1833- (kilde: kirkebok for Buxnæs)Lars Urbanus ( f.Tesdal) Sværholdt(1857- gift m Marie Christine Madsen (1855-Ragnhild Sværholdt (1890- gift m Oscar David Eliassen (mine oldeforeldre)Disse siste er de siste som ikke er gjenlevende, så stopper der.Det som imidlertid er pussig er at jeg har funnet en Urbanus Gizman Hoff i FT for 187525242 * 18 Urbanus Getzmann Hoff 3 m Husfader g Kontorbetjent ved Handel 1829 Sandvigen Bergen 21-37Skjønner plutselig ingenting. Urbanus Gitzman...ok, men Hoff? Hvem kan dette være? Tidsmessig stemmer det ikke med noen av mine opplysninger. Så enten er rekken min feil, eller så er det en annen gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her har du noen Urbanus'er med Gietzman/Gesman og eventuelt Hoff døpte i BergenÅr Nr. Fødd Døypt Namn Kjønn Far stilling Far førenamn Far etternamn Bustad Mor etternamn Mor etternamn Merknad Kyrkjelyd2063 1829 29 Mar 06 Mar 15 Urbanus Gjæsman m sjouer Gerhard Christian Ravn Hoff 21-96 Ane Johannesdtr. Korskirken2211 1830 68 Mai 06 Mai 23 Urbanus Gjætzmann m Sjouer Gerhard Christian Ravn Hoff 24-94 Ane Johannesdatter Korskirken44199 1839 82 Jun 08 Jun 30 Urbanus Giesman m Smedsvend Erich Christian Urbanusen Hoff 11-154 Anna Sophie Torsteinsdatter Domkirken46764 1855 107 Mai 26 Jul 15 Urbanus Gjætzmann Hoff m Skræddersvend Lars Pedersen 11-288 Sophie Poust Hoff Domkirken64993 1817 Mai 21 Mai 30 Urbanus Gesmann m Mesterskoemager Lars Knudsen 1-110 Lydia Knudsen 1-110 NykirkenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk:-) Skal se om jeg finner ut av noeRachel Christiane Hoffs dåp i Domkirken 20.april 1835 står Urbanus Gesman Hoff oppgitt som far og mor er Christine Pauline Pedersdatter.Da må foreldrene være ca. mellom 20-40 år gamle etter mine beregninger skal rekken min da stemme, lurer bare på hvor i alle dager han andre urbanus Hoff kommer inn i bildet.Ahhh.. Urbanus Getzman Hoff som jeg fant som født i 1829 fant jeg dåpen til nå. Korskirken i Bergen 23.mai 1830. Foreldre er Gerhard Christian Ravn Hoff og Ane Johannesdatter. Hmm, allikevel en nøtt:-) Kan Gerhard Christian være en bror av Christiane? og hvor kommer i så fall Ravn navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Nei, nå fant jeg vielsen mellom Rachels foreldre som er Urbanus Gesman Hoff (fødested: Tysnæs) og Christine Pauline Pedersdatter (Bergen). Korskirken 14.10. 1832 Far er også Urbanus Gesman Hoff Begge er 26 år gamle, altså født i ca 1804. Da MÅ rekken min være riktig, kan ikke forstå annet. Disse andre Urbanusene som også heter Gietzman Hoff vet jeg ikke hvor kommer fra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Ang dåp i 1830, så er han også født i 1830, og ikke i 29 som jeg feilaktig skrev. Der finnes en dåp for en urbanus med samme navn for 1829, men da er han oppført som død tvilling.(samme foreldre: Ravn Hoff og Johannesdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Fant også et barn.... Johan Martin, døpt i Domkirken 22. mars 1823, barn av Gerhard Christian Ravn Hoff, og en annen kone. Klarer ikke å tyde navnet helt, men Anne Freuland kanskje?Bertel Hoff står som fadder! Det kan ikke være d.e, for han døde i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har i min database en Gerhard Christian Urbanusson Ravn, f. ca. 1793. Jeg har notert: Tysnes 3 s. 651: Arrestforvalter ved Bergen rådhus, siden tollkasserer i Bergen. Han skal være bror til Urbanus Gietzman Hoff f. 1807 g.m. Kristine Pauline Pedersdt. Hvordan Ravn-navnet plutselig dukker opp fra intet, aner jeg ikke. Skal ettersjekke i Tysnes 3 hva som står der.Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det står ikke mer om ham i Tysnes 3.Han hadde visst bare én kone som heter Ane Johannesdt. Freuland. Det fremgår ved dåpen av datteren Berthine Dorthea i 1826.De hadde en bror til som bodde i Bergen, han heter Erik Kristian/Erich Christian Hoff og var smed. G.m. Anne Sofie Torstensdt. TrovigIngebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Og enda en bror i Bergen: Berthel (1785-1869) g1 ca. 1811 m Anna Katrine Hellemann, ei kjøpmannsdatter fra Bergen (Noen som vet mer om henne?), g2 i 1822 m Anna Marie Torstens. f. i Kongsvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

hehe:-)(til siste innlegg) Takk for hjelpen alle sammen. De hadde visst en forkjærlighet for Urbanus og Gesman i denne familien, noe som gjør det både enkelt og vanskelig på samme tid:-) i 7 generasjoner het de Urbanus, den siste foreløpig) var min oldefar. Kanskje jeg burde vurdere å gi min sønn det navnet som mellomnavn, bare for å gjøre det komplett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Til spørsmål i innlegg 11 - her er Anne Catrine Hellemand sammen med foreldre og søsken i Bergen i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Takker så mye. Ser lovende ut. Lurer på om denne Anne Catrine er i slekt med Berthels mormor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anne Catrine Hellemann's far Lauritz f. ca.1742? kan muligens være sønn av Lars Lauritzen Hillemann (1696-1781) i hans 3. ekteskap med Axilia Christina Schjelderup (1712-1777). Og hvis Lars hadde en bror Helle (f. ca.1690 og bosatt i Møre og Romsdal) (far til Sofie Hellesdatter Hilman 1727-1802) så er jo slektskapet i boks; Berthel Hoff's mor Sophie Paust blir tremenning til hans kone Anne Katrine Hellemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei Siw.Jeg er litt i villrede når det gjelder ditt 13: HeHe. Kan du være litt tydeligere ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Siw Sværholdt

HeiBeklager:-) Det var ment som en litt oppgitt latter over å ha fått enda en Urbanus å gruble over. De har hatt en tendens til å dukke opp over alt. Jeg begynte arbeidet mitt med slekten for å finne ut hvor Sværholdt-navnet kom fra, og fant etter en stund ut at min tippoldefar het Lars Urbanus Sværholdt, og hans datter Urbandine. Det var jo noe spesielle navn, og vi moret oss stort over dette en stakket stund. Jo lengre bak i slekten jeg kom jo flere Urbanuser ble det. Faktisk flere i hvert eneste ledd tilbake til 1690, som er der jeg har kommet til nå. Det var ikke meningen å være uhøflig:-)vennlig hilsen Siw Merethe Sværholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.