Gå til innhold
Arkivverket

[#49477] Paul Madsen Haugen på Mellom Brastad f. 24 mars 1743 i Lier


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Er det hjelp å få til å tyde kirkebok:LenkeI følge bygdebok for Lier, under gården Mellom Brastad br.Haugen så står det at Mads Paulsen i 1777 solgte br. til sønnen Paul Madsen, f. ca. 1754.I følge FamilySearch så finner jeg kun en Paul Madsen som er født i lier i tiden 1740- 1760. Han er da døpt 24 mars 1743. Den skriften som gjeder Lenken ovenfor klarer jeg ikke å tyde, men etter datoen så burde det være rett side.Jeg er takknemlig for innspill her.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'[døpt 24/3-1743] - Mads Povelsen Jensvols Søn Povel \Fad/ Jan Villumsen Siurdshus, Kirsti Johanesd: Gilhuus, Ole Hendrichsen Jensvol, Torger Jonsen Gilhuus, Niels Nielsen Morsund, Hr Jerne Frogner'Det nevnes alltid en prest sist blant fadderne, så det er nok vedkommende prest som sto for dåpen og ikke egentlig en fadder.Om dette så er mannen du leter etter, vet jeg ikke. Det er nokså stor forskjell på 1743 og 1754. Den Paul Madsen du skal ha tak i er vel ikke nødvendigvis født i Lier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kristian.Det jeg foreløpig har sett som et gruulag er følgende: Haugen - bnr. 6 på Mellom Brastad i Lier.ble i 1770 overdratt til 1) Mads Paulsen Hallingstad, som i 1774 tok pantelån på 140 dlr. I 1776 ble han stevnet for å ha stjålet sengetøy til en verdi av 1 dlr. på setra til Hans Stokke og Mikkel Brastad. For dette ble han dømt til å miste sin hud i fengslet, erstatte verdien og ha forbrutt sin hovedlodd til kongens kasse. Han solgte i 1777 for 150 dlr. til sønnen 2) Paul Madsen, f.ca. 1754, g.m. Larine Jensdtr., f.ca. 1756. Barn: Jens, Brynild, Pernille, Lisbet. Han tok straks pantelån på 150 dlr. og økte lånet til 260 dlr. i 1797. I 1812 solgte han for 600 dlr. til sønnen 3) ,Jens Paulsen, f 1781, g.m. Birte Olsdtr. Kopperud. Barn: Fredrikke, Paul, Maren Dorthea, Ole. Jens utstedte skjøte i 1832 og 1838 for i alt 500 spd. til Jakob Jensen Stokke, og bruket ble så drevet som underbruk under Søndre Stokke til 1886, da Edvard Svendsen solgte til broren 4) Johan Svendsen, f. 1850 i Heggsbru, d. 1906, g.m. Ingeborg Mathea Eriksdtr. Kraft, f. 1848 på Rustad i Asker, d. 1922. Barn: Maren Elise, Petra Sofie, Hans Sigvart, Svend. Johan kjøpte i 1899 Nordre Brastad, gnr. 98, bnr. 6. Skjøtet ble utstedt til sønnen Svend, men gårdene ble brukt sammen. Johan bygde hus her. Enka utstedte i 1918 skjøte til sønnen 5) Svend Johansen Brastad, f. 1892, g.m. Karen Rype, f. 1898. Barn: Lina Marie, Kirsten, Sigrid, Johan, Edvard, Berit Helene.At dette er antakelig er datteren Brynild, som da er neste ledd nedober i tid. 'Omtalen' starter jo med: 'ble i 1770 overdratt til 1) Mads Paulsen Hallingstad'. Nå finner jeg riktignok ingen Paul Madsen på Hallingstad. Dette gir jo rom for at de kan være innflyttere.Paul Madsen (om det er den riktige) blei viet til Lorine Jensdtr. den 7. juli 1778 Skoger i Vestfold.Har du et tips på hvordan jeg bør gå videre?Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis alderen til Paul Madsen (Brastad) både i FT1801 og ved begravelsen tilsier at han var født ca. 1754, tror jeg i alle fall du kan se bort fra Paul Madsen f. 1743, med mindre andre indisier skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den 15-årige 'Poul Madsen Hallingstad Eje' som konfirmeres 1769 (Lenke), er nok din mann. - Og da kan du stryke 1743-kandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Kristian.Jeg har forsøkt uten resultat å søke i skannede kirkebøker for Lier i tiden 1753-1755 etter en døpt Paul Madsen.Den Paul som var f. 1743 kan jeg ikke finne konf. i tiden 1756-1763. Om han var død, så kan vel en senere bror være oppkalt etter ham.I så tilfelle ville det passe med disse foreldre; Mads Paulsen viet til Ingebor Pedersdtr. 29 des.1742 i Lier (FamilySearch)Lenke Jeg ser at jeg ikke har fått kopiert 'Lenke'Hvor sikkert er dette ?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mads Paulsen Gilhus som 29/12-1742 ektet Ingeborg Pedersdatter (Lenke) er utvilsomt foreldrene til Paul Madsen f. 1743 (faddere fra Gilhus).Så lenge du ikke har funnet noen Paul Madsen døpt omkring 1754, vil jeg si at det er høyst usikkert, men likevel ikke umulig, at Mads Paulsen Brastad skal identifiseres med den Mads Paulsen som giftet seg i 1742.Et sted å starte, er å finne ut hva Mads Paulsen Brastads kone het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her prøver jeg å legge en lenke for Aksel Einarinar med kirkebok for Lier 1727-1748 ,dåp Christian Olsen , Ole Andersen. Kan noen tyde gårdsnavnet?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg greide å skrive Aksel Einars navn feil i farten, beklager!Kan det tenkes at gården hører inn under Valle hovedgård, Lier? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her under Valle i Lier bygdebok, finner du en plass Vallebråtan der en Ola Andersen er nevnt, vet ikke om det hjelper deg noe? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

En Mads Paulsen Brastadhaugen døper en sønn Hans 01.09.1776 i Frogner kirke. Blant faddrene er Paul Madsen Brastad-eie. Dette er det første barnet jeg fant av Mads Paulsen i Lier. Tydeligvis ingen flere barn i Lier heller.Vis denne Mads Paulsen er far til Paul Madsen er kanskje Bragernes kirke en mulighet. Har funnet en del Lier folk i Bragernes kb.Da Paul Madsen gifter seg i Tangen kirke 07.07.1778 (se skoger 1746-1814 side 69) er han soldat og ungkarl fra Brastad-eie i Lier, Lorine Jensdtr er fra SkogerMvh.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her blei det jo flere spor å følge.Den vielsen som magne viser til hadde jeg fra før, men merkelig nok har jeg ikke fulgt sporet til Skoger m.m. Som Kristian nevner i innl. nr.2 så kan Christen meget vel være født andre steder enn i Lier. Liers K.b. har jeg skjekket tre ganger.Den Ole Andersen som Gunn (innl. 12)(en annen slektsgren) er av innteresse. Han døde i 1755. Det er å beklage at det ikke er skrevet mer om denne Ole.Takk også til deg Kjellaug (innl. 10). Det var en særs viktig avklaring.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s på Poul Madsen og Lorine Jensdatter fant jeg følgende barn døpt i Lier: Brynhild dpt 22 jan 1786Jens dpt 11 feb 1781Peder dpt 19 jan 1791Lisbeth dpt 14 sep 1794Legger lenke til den eldste som er listet opp: Lenke Disse barndåpene bør vel kunne finnes i kirkebøker i Lier, med faddere forhåpentligvis. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Takk til deg Gunn.Bare sånn for ordens skyld,så har jeg alle ledd fra nåtid og fram til og med Paul Madsen f.ca.1754 g.m. Lorine Jensdtr.dpt.15 aug. 1756 i Sande i Vestfold.Det jeg er på leit etter er leddene bakover i tid.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Skifte fra Bragernes. 15.04.1780.Arvelater. Ingeborg Pedersdtr.. Død, boet vært ubehandlet i mange år.Ektefelle Mads Poulsen, gammel og sykelig.Sønn Paal Madsen 38 årDatter Pernille Madsdtr 37 år ugift.Lenke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=sk06021682&gardpostnr=28&personpostnr=163&merk=163#ovre>LenkeSkifte 12.12.1780.Arvelater MadsPoulsenSønn Poul Madsen 40 år, i København. Datter Pernille trolovet med Ole som hun hadde tjent med hos etatsraad Colbjørnsen i ChristianiaLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var to viktige kildehenvisninger fra Magne, som beviser at Mads Paulsen og sønnen Paul Madsen på Brastad ikke har noe å gjøre med ekteparet Mads Paulsen og Ingeborg Pedersdatter (gift 1742) og deres sønn Paul Madsen (født 1743).Jeg viser tilbake til innlegg 5, der Paul Madsen konfirmeres som 15-åring i 1769 og sies å bo på en husmannsplass under Hallingstad. Det er vel det eldste sporet å gå etter så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hallingstad ligger i Tranby sogn, og da Tranby grenser til det gamle Asker prestegjeld (Asker og Bærum), tenkte jeg familien kanskje kom derfra. En undersøkelse av døpte i perioden 1752-1755 ga imidlertid ingen treff.En av Hallingstads nabogårder heter Stustad, og i 1766 var det en konfirmant derfra ved navn Pauline Madsdatter, 16 år (Lenke). Hun kan jo tenkes å høre til i den etterspurte familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et annet naboprestegjeld er Røyken. Der døpes i 1754 'Matz Stochers Søn Povel' (Lenke). Moren het Marte Ottersdatter.Stokker ligger rett sør for Heggedal i Asker, og i alle fall én av fadderne var fra Asker. Det er stykke til Hallingstad i Tranby, men folk kunne flytte på seg. Jeg ville i alle fall undersøkt dette sporet nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.