Gå til innhold
Arkivverket

[#49481] (ROG) Oppslag i Årdal bygdebok s. 191, 192


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg har 4 personer som emigrerer til USA - og i DA Emigranter fra Stavanger 1825-1970 står det referanser til bygdeboka.Jeg tror det er bind 2.De det gjelder er oppført i ovennevnte DA-base opptil flere ganger - tar derfor med alle oppføringene!1. Endre f. 1866 i Årdal - far oppgitt Knut Olson Omdal - Endre Omdal Knutsen - Endre Knudsen Kirkhus - Endre Knutson OmdalAlle oppføringene over gjelder emigrasjon 1883.I tillegg står han oppført 1 gang til som emigrert i 1880 som Endre Knutson Kyrkhus (dette kan kanskje være tastefeil ved innlegging i DA-basen eller ....?). 2. Karl (evt. Carl) Johan f. 1863 i Årdal - far oppgitt Tore Toresen Bjørheimhaug (fra Strand).Karl Johan Toreson Bjørheimshaug 2ggr. - Johan Vollen 2ggr. - Karl Johan Toreson Kyrkhus - Karl Johan Toreson Torson. 3. Tore Toreson Bjørheimshaug - født når/bodde hvor?4. Ingeborg Johannesdatter Sanden - født når/hvilken gård - bodde hvor?Person 2,3 og 4 reiste trolig sammen - emigrert 1880! Det står også referert på noen av disse til s. 195, men den har jeg hvis denne siden begynner med Kyrkhus g.nr. 10 - Garen u. Kyrkhus.Det hadde vært utrolig fint hvis noen kunne slå opp på s. 191 og 192(evt. 195 - se dog ovenfor) og referere til det som måtte stå om disse personene. Egentlig er alt som står om personene interessant!!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hei, person nr 1og 2 er halvsøsken og moren er nr 4 . Ingeborg Johannesdatter er født 1838 og oppvokst på Garen u Kyrkhus .Tore Toreson Bjørheimshaug 1838 på Bjørheimshaug under Øvre Bjørheim , Strand , fra' Folk i Strand ' I, side 473 . han blei utlagt som far til Carl Johan f 1863 som jenta Ingeborg Johannesdatter Kirkhus ( frå Årdal ) fekk. Thore var tømmermann i 1865 og budde då hos svogren Halvard på Holane under Nedre Bjørheim .Thore tenkte sterkt på utvandring våren 1868 , ja han hadde tilogmed vore hos presten og fått flytte attest .Han kom seg likevel ikkje avgarde , men 'blev hjemme', har presten notert .Men det var i første omgang , han utvandra seinare , og var veletablert i Amerika i 1890.Sonen Carl Johan utvandra til Amerika i 1880.side 192 Kyrkhus , nr 70, Reiar Larsson f 1747, d 1834 Kyrkhus g I 1777 m Siri Torsdatter Kaltveitf 1744 d 1799.Barn ; A Daniel f 1777, b, Tore f 1780, sjå nr 33 , Kyrkhus, c, Berta f 1782 , hadde barnet Kristina f 1828 med Ola Bårdsen Kyrkhus d, Ingeborg f 1784 sjå nr 71, Kyrkhus , e, Brita f 1789, f, Ingeborg f 1792 , hadde barnet Peder f 1830 med Johannes Johannsen Ristingvoll.( Ingeborg hadde også barnet Ingeborg f 1838 med Johannes Johhanneson Ristingvoll f 1805, ) Reiar blei 2 g 1800 med Jorund Nilsdatter f 1773 , Barn ; g Kari f 1800 , kom til Haukali , h Ingebjørg f 1802 , d 1885 , ugift .dessuten hadde Reiar barnet OLe f 1774, mor Kari Olsdatter Østerhus , håper dette kan være til hjelp.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei Tove!Dette var til meget stor hjelp - hjertelig takk skal du ha!Først har jeg noen kommentarer til det du (bygdeboka sier)!A. Person 1 og 2 er helt korrekt halvbrødre. Person 3 er far til nr. 2.Derimot kan det ikke medføre riktighet det du sier om at moren er nr. 4 (riktig det du sier at hun er f. 1838 etc.). Ingeborg f. 1838 dro nok aldri ut av Norge. Dessuten var hun nok opptatt med sin sønn Gabriel f. 1875 hjemme i Årdal.Nei, det må nok være (som jeg skrev) Ingeborg Johannesdatter SANDEN.Jeg finner i FT1865 IJ født i 1851, som tjenestepike hos Anders Johnsen på Sadberg fremre (skal vel være Sædberg eller Sedberg). Ved nærmere sjekking i scanna kirkebøker, finner jeg en som passer f. 12/2-1851 av foreldre JOHANNES Larsen og Anna Pedersdatter - den gang på Tysdal.Ved GM1886 ser man følgende:Etternavn_eier Fornavn_eier Gnr Bnr Mnr Lnr Gnavn Bnavn Daler Ort Skill Mark Ore Anm SognLarsen Johannes 19 3 19 47c Nesvig Sanden 0 1 17 0 61 Hjelmeland Altså sannsynlig far på plassen SANDEN under Nesvig.Utfra ovennevnte, så tror jeg det må være denne Ingeborg f. 1851 som drar med nr. 2 og 3. Vedr. ''f, Ingeborg f 1792 , hadde barnet Peder f 1830 med Johannes Johannsen Ristingvoll.( Ingeborg hadde også barnet Ingeborg f 1838 med Johannes Johhanneson Ristingvoll f 1805, )'så må dette være feil!Hvis du tar bort årstallet 1792 og fører dette til barn h) f.1802 da med navnet Ingeborg (ikke Ingebjørg) - så er jeg HELT ENIG!!Grunnen er at jeg har alltid hatt Ingeborg f. 1802 - ref. også bygdebok s. 195 Garen under Kirkhus.Har også sjekket FT1801 og der står det kun 1 stk. Ingeborg som passer - 9 år. Hun står oppført som datter av Reier Thorsen og Malene Olsdatter på gården Tientland.Har også sjekket scanna kirkebøker 1760-1799. Finner kun 1 Ingeborg Reiersdatter i 1792 (har også sjekket +- 1 år i forhold til 1792). Hun ser ut til å være født på plassen Teigen og blant fadderene er det flere som skrives med Tientland som etternavn!!Så her må det derfor være en feil i bygdeboka!! Hadde du noen mulighet til å se nærmere på et par ting i innlegget ditt - vedr. Reier's barn?A. 'b. Tore f. 1780, sjå nr. 33' - hva står det under nr. 33?B. 'c, Berta f 1782 , hadde barnet Kristina f 1828 med Ola Bårdsen Kyrkhus d, Ingeborg f 1784 sjå nr 71, Kyrkhus ' - hva står det under nr. 71? Så til noen spørsmål vedr. teksten!C. Står det noe om hvor i USA Tore Toreson f. 1838 etablerte seg? Under hvilket navn og vet du om han var noenlunde stedfast der han etablerte seg!D. Vet du om Karl Johan ble med ham til samme sted? Under hvilket navn og vet du om han var noenlunde stedfast der han etablerte seg!PS!Har prøvd etterlysning her i brukerforumet på ham tidligere, men fikk ikke et eneste svar - derfor spørsmålet nå!E. Er det Tore Toreson's (TT) far som i FT1865 står på gården Bjørheimshouen i Strand som Thore Thoresen enkemann f. i 1810?? (og som gifter seg på nytt med Marie Pedersdatter f. 1847 og hvor de sammen får flere barn - det siste Anders i 1881 - og som selv dør i 1884)?F. Er det TT's farfar som i FT1801 står som Thore Thoresen 18 og barn av Thore Rasmussen og Marthe Knudsdatter på gården Biørem?G. Sto det ikke noe om nr. 1 i mitt første innlegg - Endre - på s. 191,192 i bygdeboka? Dette ble mye, men håper du har anledning/tid til å svare!!Jeg burde vel egentlig skaffe meg bygdeboka selv - vet du hvor jeg får tak i den?Igjen takk for hjelpen, Tove!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.