Gå til innhold
Arkivverket

[#49484] Johannes Rasmussen, Holt, Aremark


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Etterlyser: Johannes Rasmussen Holt, Aremark. Hvor er Johannes født og hvem er hans foreldre ? Johannes gifter 28.12.1806 i Aremark med Kari Jensdatter, hun er født ca 1785 på Kolbjørnsvigen, Aremark. Hennes foreldre er Jens Eskelsen og Marthe Andersdatter.Går ut i fra at Johannes Rasmussen er født omtrent samtidig som sin hustru Kari. Finner også Kari på folketellingen - 1865-Aremark,som føderådskone på gården Holt.Sønnen Jens Johannesen eier da gården. Håper noen kan hjelpe meg. På forhånd takk. Mvh. Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen Inderøy, Nord-Trøndelag

Dette var rart, ingen spor etter Johannes Rasmussen før giftemålet i 1806 verken i Aremark eller nabokommunene. Alle de fire barna jeg har funnet ser ut til å være født på Holt og fadderne synes å være fra nabogårdene og Kolbjørnsvik men mannen er ikke rgistrert under Holt i folketellingen 1801. I forbindelse med en fødsel/barnedåp ser det ut som han betegnes som Johannes Fos, kanskje det er en pekepinne. Det finnes imidlertid ingen gård med navnet Foss i Aremark, har prøvd å lete under andre gårder i Østfold med dette navnet uten resultatl Kan være innflytter fra Sverige eller andre deler av landet. Listen over svenske innflyttere går dessverre ikke så langt tilbake som før 1806. Dette ser ut til å bli en vanskelig nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Tusen takk for at du har sett etter Johannes.R. Har prøvd selv på alle mulige måter for å finne han .Det at Johannes står med etternavnet Fos er nytt for meg. Har sett på Family Search, på nevnte etternavn, finner flere med det navnet i Skiptvet, men ingen Johannes el. Rasmus. Heller ikke finns det noe innflyttning til Aremark i de årene som er aktuelle. Så noen personer for bli et mysterium. Mvh. Eva. C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det er riktig at Johannes Rasmussen kalles FOSS. I 1807 24 febr. får Johannes Rasmussen Foss skjøte på Holt av Peder Magnussen Aspestrand for 2600 rd.Det står desverre ikke i hvilket sogn Foss ligger ! - Det eneste Foss jeg kjenner til i Aremark / Øymark er en plass under Giølsøe i Øymark, vet ikke hvor gammel den er.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Tar med dette : Lars Eriksen obl. på Bjørndalen ( under Vestgaard i Berg )til Rasmus Svendsen Foss 9 sep. 1807. Johannes Foss er også nevnt ( utydlig ). Kan ikke finne noen av disse ' Fosser ' i 1801. Det er uteglemt noen gårder i Berg i 1801. Kan ikke finne noen gård Foss i Berg. Skjeberg er det Foss.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et skudd i blinde: Det er en Johannes Rasmussen her Lenke som er i passende alder, men dessverre han mangler en far !(Nordre Fredrikshald er vel et av de få steder i Østfold der man virkelig kan snakke om FOSS i topografisk forstand)Men det var vel ikke vanlig at man bar plass-navn gjennom to generasjoner uten å bruke plassen ?? – Derfor kan det vel tenkes at FOSS muligens kan skrive seg fra en eller annen militær person (som det var svært mange av i disse traktene i de aktuelle årene).Men vi har jo plassen/gården Fossen på østsiden av elva mellom Aremerksjøen og Apern. Det er vel heller tvilsomt om det kan siktes til et par små plasser i Øymark (Buerfossen og Engsfossen). – Og enda lenger tilbake: Ørjefossen (under Braarud). Enda mer tvilsomt er vel også Foss, langt nord i Rødenes.- Og hva med Strømsfoss og Fossbye ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det skuddet mitt i blinde i siste innlegg kan tenkes å ha vært blink.Fra en FS-kilde: IGI Individual Record JOHANNES RASMUSEN Birth: Christening: 29 DEC 1786 Halden, Ostfold, Norway Parents: Father: RASMUS SVENSEN Family Mother: SIREN MALENE JOHANNESDR Batch No.: C420731 1758 - 1803Faren het jo Rasmus Svendsen. –Håper det er noen som kan sjekke kirkeboka for dette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Jeg har også lurt på denne Johannes Rasmusen fra gård nr. 373 i Nordre Fredrikshald i FT. for 1801. Han er den eneste, jeg kan finne, med riktig navn og passende alder i Østfold og nabofylkene. Dessverre bor han ikke sammen med foreldrene, dermed forblir de ukjente og vi er for så vidt like langt.Den Johannes Rasmussen som kjøpte Holt for 2 600 riksdaler i 1807 har neppe vært en fattig husmannsgutt. Unggutten fra FT. i 1801 ser ikke ut til å ha hatt arbeid men levde av ”sine midler”, det må tyde på at han har hatt endel penger og kanskje vært i stand til å kjøpe en gård, men det blir jo bare gjetning.Jeg tviler på at Foss-navnet har sammenheng med gårder eller plasser i Aremark som har navn sammensatt med –foss. Har studert kirkebøkene for Aremark for den aktuelle tiden nokså inngående og finner ikke noe tilfelle hvor prest/klokker forkorter gårdsnavnene slik. Har også prøvd å sjekke FT. 1801 mht. Fossgårder i Østfold uten resultat. Hvis det ikke er snakk om Johannes Rasmussen fra Fredrikshald tror jeg opphavet må søkes utenom distriktet. Tanken at det kan dreie seg om en person med militær tilknytning virker ikke usannsynlig, det var stor militær aktivitet i området på denne tiden og soldater fra flere deler av landet var stasjonert i distriktet. Forholdet til Sverige var spent, selv om krigen ikke brøt ut før i 1807 og krigshandlingene i distriktet ikke fant sted før 1808 ville trolig en offiser knyttet til Fredriksten ha hatt gode muligheter til å gjøre seg kjent i Aremark og finne seg både ektefelle og gård – men igjen ren spekulasjon.Man skal heller ikke se bort fra at den ettersøkte Rasmussen har svenske aner, det var på denne tiden en utbredt kontakt over grensen bla. i forbindelse med tømmerhandel og fløting. Foss-navnet er utbredt både i Dalsland og Värmland, da gjerne i formen fors men i Norge ville dette trolig blitt skrevet Fos. Dessverre blir dette ikke annet enn spekulasjoner, så vidt jeg kan se er unggutten fra FT 1801 i Fredrikshald fortsatt det eneste konkrete spor vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Tusen takk alle tre for de utførlige svarene,jeg ble veldig glad for hjelpen.Tror ikke jeg hadde funnet dette selv, så nå er ' gåten' Johannes løst !!For se med tiden om jeg kan finne ut mer om Rasmus og Siren Malene. Litt om Johannes og Kari sin datter, som heter Siri Malene !Det er den grenen som jeg forsker på. Siri Malene d.y. er født 24.01.1814 på gården Holt i Aremark, konfirmert, 11.10.1829 i A. Gift med Amund Andersen, født på Håby under Krosby,Aremark, samme år som Siri.De gifter seg 17.09.1841- Aremark. ' Finner' Siri igjen, står da som Malline Johannesdatter, folketelling 1865- Aremark, på gården Berget,hun er da enke med tre barn. Amund og Siri har flere barn som er født på Berget, som har flyttet hjemmefra.Vill ta med litt historie om slekta fra Holt. Med takknemlig hilsen Eva.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.