Gå til innhold
Arkivverket

[#49490] Kan man stole på opplysninger


Gjest Linda Bryntesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Bryntesen

Lurte på om noen kan fortelle meg om man kan stole på alle opplysninger som ligger ute på nettet? Jeg har klart å spore meg tilbake til 800-tallet på mamma sin side av familien. Og nå har jeg funnet en nettside til,som bringer meg tilbake til nærmere år 0!! Er det for godt til å være sant? Denne personen har oppgitt kildene sine og alt virker greit,men tvilen lurer selvsagt i bakgrunn. Noen som har noen erfaringer og gode råd til en nybegynner fra Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Bryntesen

Han heter Christer Hellholm,www.progressus.se. Og han har flere hundre punkter med kilder på siden sin. Men vet ikke om det er seriøst,hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Linda,Jeg må si meg enig i det Arnfrid sier. Dette høres enormt merkelig ut. Jeg vill uansett ikke basert min anetavle på det jeg finner på internett uten selv å skjekke primærkilder eventuelt sekundærkilder om det er vanskelig å komme til primærkildene. Som nybegynner så har de mye bra på http://www.slekt.no/index.php/slektskolen/C20Forresten så fant jeg ingenting på www.progressus.se annet enn informasjon om et webdesignbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes linjer tilbake til kongehus i middelalderen, og linjer derfra bakover til 500-tallet via Karl den store.Det finnes også et vell av påståtte linjer tilbake til middelalderen som (1) ikke kan dokumenteres i det hele tatt eller (2) har vært 'dokumentert', men så har dokumentasjonen vist seg for dårlig.Ei lang kildeliste kan virke imponerende, men slektstavla behøver ikke være holdbar av den grunn. Mye av den litteraturen som ofte figurerer i kildelister, inneholder påstander som senere er blitt tilbakevist, falsifisert osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Han bruker blant annet C.M. Munthes 'Vore Fælles Ahner', og den boka er ikke feilfri...123 kildehenvisninger til en så stor mengde personer, er forresten ikke særlig imponerende, spør du meg. Ca. 30 av henvisningene går til ei bok kalt 'Hovel Helseths Selvbiografi', så da er det kanskje ikke mer enn 80-90 ulike kilder. Og henvisning nr. 35 går til familysearch.com - og der du kan jo skaffe deg kilde til 'hva som helst'. Nei... Kildelista sier ingenting om holdbarheten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser nå at det var langt flere enn 123 kildehenvisninger, så jeg trekker den kritikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Bryntesen

Takk for alle svar jeg har fått. det er ikke helt greit å vite hva man kan stole på. Er det noen som har noen 'sikre' kilder jeg kan benytte meg av? Trenger all hjelp jeg kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kilder som er skrevet samtidig som hendelsen de omhandler skjedde er rimelig sikre å stole på. Dette gjelder kirkebøker, skifteprotokoller, rettsprotokoller og andre skriftlige kilder som er skrevet samtidig. Selv om noen av disse også kan inneholde feil. En er aldri 100% sikker.Av hjemmesider med slektsopplysninger som du finner på internet, så vil jeg ta de fleste av dem med en klype salt. De kan være en kilde for deg til å vite hvor du skal leite etter primærkilder. F.eks på en hjemmeside står det at Ole Olsen er født i Råde på gården Sogn den 6. juni 1742, døpt 12. juni 1742, og dette ikke er kildebelagt på hjemmesiden, så må du gå inn i kirkeboken til Råde for å sjekke at dette er riktig. Dette er eneste måten å kunne stole på en hjemmeside. Noen hjemmesider er gode, mens andre er dårlige. men uansett så må du sjekke opp alle opplysningene du får mot primærkilder så langt det lar seg gjøre.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, du kan ikke stole på disse sidene. Jeg har bare tatt en rask kikk på den siste lenken som Arnfrid la ut (8). Denne har to grener via Jon Havtorsson og en gren via Sigurd Havtorsson, men ingen av disse tre er riktige. Det er, så vidt jeg kan se, ingen forbindelse til de gamle kongeslektene her. Og dermed ryker jo alle de gamle generasjonene ut.Det er nok forsåvidt grundig arbeid som er gjort, men grundigheten består stort sett i å kopiere mer eller mindre tvilsomme eldre arbeider uten bruk av kildekritikk eller selvstendig vurderingssans. Resultatet blir deretter, og det må for all del IKKE ukritisk kopieres videre.Rødt flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.