Gå til innhold
Arkivverket

[#49491] Jensine Paulsdtr. f. 1884 i Verdal


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Er det noen som kjenner til Jensine: Hun ble født 4. august 1884: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060522130401.jpg>Lenke Mora, Inger Marie Halseth, var på Nestvoldvald da Jensine ble født. Som dåpsvitner ved Jensines hjemmedåp er registrert Marta Johansd. Næstvoldvald og Inger Marie Halseth. Martha Johansd. Nestvoldvald (f. 1835) var tante til Inger Marie. Hun var søster til Inger Maries far, Thore Johansen Halseth, og gift med Johannes Elaussen Nestvoldvald.Mer informasjon om Jensines mor: Inger Marie Thoresdtr. Halseth Født 15. juli 1860 på Holmenvald. Døpt 23. september 1860 i Vuku kirke. Konfirmert 1. oktober 1876 i Stiklestad kirke. Ved folketellinga i 1875 er hun barnepike på Bjartnes i Verdal, og der bodde hun også da hun ble konfirmert, og er skrevet som Inger Maria Bjartnes.Jensine var bortsatt i 1891, i Fleskhusråen: Lenke Ved denne folketellinga finner en Marie Halseth som losjerende på Verdalsøra, og hun er også fattigforsørget: LenkeJensines konfirmasjon i 1899: Lenke Da bodde hun også på Nestvoldvald, sannsynligvis på samme sted som hun ble født.I 1900 bodde Inger Marie Halseth i Holstveiten 12 i Trondheim og hadde fattigunderstøttelse. Hun hadde da en annen datter hos seg: Marie Harder f. 1894. En sønn, Sverre Harder, bodde i Verdal. Disse to barna hadde samme far, men han var ikke gift med Inger Marie.Inger Marie Halseth døde i 1921, og ble begravet i Verdal (nr. 3 blant Kvindekjøn):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om dette kan være Jensine i 1900 fordi det ble bare født 1 Jensine i Verdal i 1884, men hvor hun har etternavnet fra vet jeg ikke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det virker ikke usannsynlig at dette er riktig person. Jeg overså visst henne da jeg lette. Da har vi kommet ett år lengre i hennes liv. Å komme videre etter 1900 blir vel mer som å lete etter nåla i høystakken, såfremt det ikke skulle være noen som kjenner til henne spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det virker ikke usannsynlig at dette er riktig person. Jeg overså visst henne da jeg lette. Da har vi kommet ett år lengre i hennes liv. Å komme videre etter 1900 blir vel mer som å lete etter nåla i høystakken, såfremt det ikke skulle være noen som kjenner til henne spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket døde og utflyttet fra Verdal etter 1900. Det er jo skanna kirkebøker for den tiden.Hun ble ikke gift der 1900 - 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har sittet og sett over både gifte og døde nå i kveld, uten å finne henne. Er ikke helt ferdig med døde, kanskje. Utflytta har jeg ikke sett på. Har lett litt på emigrasjonslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Tenkte ikke på å lete under utmeldte, takk skal du ha. Jeg har sett over gifte i Vuku (som ligger i Verdal), og der var hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er du jommen meg tålmodig, men av og til har man jo ikke noe valg. Jeg lurer på om den nye tellinga blir lagt ut på nettet og blir søkbar. Det må jo være en enorm masse som skal registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg så på nytt på utmeldte av statskirken, og oppdaget noe mere.Om du ser i 1908 12/10(i samme lenke som utmeldt 1901) så står hun igjen som utmeldt av statskirken, men jeg finner ikke innmeldelsen så det har hun kanskje gjort et annet sted. Jeg forstår heller ikke siste ordet lengst til høyre: senere indm. igjen i Statskrk. i K...?Det må være samme dame for som jeg sa før så er det født bare en Jensine på den tiden i Verdal.I det minste så har du nå kommet nye syv år frem i tid, og hun er fremdeles ugift. Det kommer seg sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du burde legge inn et nytt tema med: Jensine (Paulsdt.) Værnes i overskriften og med en lenke til denne debatten. Kan hende noen kjenner henne under navnet Jensine Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ja, jeg har tenkt på om jeg skulle opprette et nytt tema. Dette er samme Jensine som er utmeldt for andre gang, for hun var født 4. august 1884. Tror det er på hennes linje det står: 'Senere indm. igjen i Statskirk. i Ver.' Betyr det at hun hadde meldt seg inn etter første utmelding, eller etter den i 1908, tro?I 1908 ser bopel ut til å være Nesjistranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei. Er det en mulighet for at det står: Senere indm. igjen i Statskirken i Veø????-altså Veøy. Jeg har ikke sjekka hvor Nesjestranden er,-har det sammenheng med Veøy???. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enig i at det ser ut som om det står Veø. Det finnes iflg. NAF-boka et sted på fastlandet, vis a vis Veøy, som heter Nesjestranda og som ligger 1 km. nord for Sølsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk til dere to! Jeg så disse to tødlene (ö), og stusset litt på dem, men hadde ikke fantasi til å tenke ut over Ver. Jeg skal legge inn et nytt tema her, og se om lokale folk rundt Veøy kan bidra. Jeg har sett litt i kirkebøkene for Veøy. Ministerialboka går bare til 1906, og det er jo der innflyttingene ligger. Så også på viede i klokkerboka, uten å se Jensine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.