Gå til innhold
Arkivverket

[#49505] Bent Bentsen (død 1801) i Fredrikstad og hans familie


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg leter fortsatt etter foreldrene til en av mine tipper, Anne Berntsdatter (jfr. bl.a. debattinnlegg nr. 42065), gift med kommandersersjant Knut Olsen Echen/Eikje i Fredrikstad 24.11.1815. Jeg har hele tiden trodd at hun 'reiste ned for å gifte seg', men som jeg tidligere skrev: 'han kan jo ha funnet sin bedre halvdel i Fredrikstad - de giftet seg bare 14 dager før sønnen Ole ble født, så her er det mange muligheter...'5. januar 1794 blir Anna Maria Bentsen døpt i Fredrikstad, datter av Bent Bentsen og Kirsten Andersdatter (hans andre kone). Det er mulig jeg er totalt på viddene, men når en har lett så lenge, prøver en gjerne alt!Er det noen som kjenner til Bent Bentsens datter Anna Maria? Jeg finner henne ikke sammen med Bent og Kirsten i 1801-tellingen (Watterland), men jeg har heller ikke funnet henne under døde. Bent døde 12. april 1801, 75 år gammel, og i Innvandrerarkivet: Fredrikstad 1730-1814 (Vigerust), står det under 1787: 'Bent Bentsen, steinsetter og annet grovarbeid. Født i Sverige. Innvandret: ernært seg her i 3 år ved steinsetting og annet grovarbeide. Gift med 4 barn. Ansees som en ikke unyttig innvåner'.Anna Maria er født i hans 2. ekteskap, og selv om 'min' ane nevnes som Anne Berntsdatter (+ at hun skulle vært født ca. 1789 - 43 år da hun døde i 1832), har jeg sett større avvik, både mht. navn og fødselsår.All hjelp om Bent og familien mottas med takk,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Grethe. Joda, jeg hadde opplysningene fra før, men noen ganger ser en tydeligvis ikke skogen for bare trær... Under vielsen står det faktisk Anna Bentsdatter - ikke Anne Berntsdatter, og det står også Bentsdatter i forbindelse med Oles dåp. Interessant - hadde vært fint om noen kjente til Bent Bentsens barn; om ikke annet for å luke ut DEN muligheten.Hvis noen klare å tyde hva som står under fadderne (klarer ikke alt, gitt) til Ole, jfr. lenken, samt hva som står etter 'hustru Anne Bents Datter ...?????', hadde det vært flott,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

tror du har rett, Else. Klarer du fadder-tydingen, også? Det er særlig de tre siste (Ole)jeg ikke helt får med meg,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan ikke se at det er noen søsken av Anna i allefall, dvs. personer med etternavn Bentsen / Bentsdatter / Berntsen / Berntsdatter. Tror det står Nils Opstad, Commandeurs Sergiant (?), Søren Berger Commandeurs Sergiant (?), Christopher …. Commandeurs Sergiant(?). Inger Erichsdatter, Sergiants Opstads Kone. Kirstine Hansdatter, Tjenestepige hos Kapt.(?) ….. Zimmer.Bent Bentsen og Kisti Andersdatter en sønn Johannes til dåpen 18. juli 1790 (nr. 2 til venstre) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016020668.jpg>Lenke – men det vet du også sikkert. Og barna i 1801 har det vel også vært lenke til i den tidligere debatten, men for ordens skyld LenkeSer ut til at Johannes Bentsen i Watterland ble konfirmert 5.10.1806 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Atter en gang: tusen takk, Grethe! Da er det store spørsmålet: hvorfor står ikke datteren Anna Maria/Anna sammen med familien i 1801?? Det kan være flere grunner, selvsagt. Jeg har ikke funnet henne under døde, men kanskje du finner henne blant konfirmantene? Jeg har lett, men du har tydeligvis et skarpere falkeblikk enn meg - du fant broren....Jeg vet at dette er et 'longshot', men når en har leita og leita uten å finne ut HVEM som er foreldrene, kaster en seg over mulighetene, og HVIS Anna lever opp og blir konfirmert (trolig rundt 1810), KAN hun være en god 'hustrukandidat' til Knut,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.