Gå til innhold
Arkivverket

[#49506] Hjelp til tyding i krk.bok for Askøy 1810


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Dette gjeld John Henrik nesten nede på høgre sida, kva står det til venstre for notisen om hans dåp? Noko som skjedde i 1825...[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8602&idx_id=8602&uid=ny&idx_side=-35>LenkeDessutan:kvar er det Madame Buch held til? .....vaagenEg har hatt eit tema om far/foreldra til denne John, som eg fortsatt ikkje har klart å løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette har du vel fra før: Haagen og Cornelia hadde en sønn Johan til dåpen den 26.3.1809 i Askøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319640734.jpg>LenkeEkteskapet ble inngått i Askøy 22.11.1807. Finner en Cornelia Buch Alvøen konfirmert i Askøy 20. april 1806 Lenke. Dette synes jo å være samme damen som ble gift med Haagen Johnsen i 1807, drøyt 17 år gammel LenkeCornelia ble døpt i Askøy 1. januar 1790: Lenke, datter av Jan Buch og Dorthea Asveridatter.Når jeg sjekker døpte i Bergen, finner jeg følgende barn med mor Dorthe Maria Svendsdatter:Sønnen Michael Johan, døpt 10.9.1775 i Korskirken Lenke. Så følger en sønn i Korskirken i 1779 som heter Reinholt Lenke.Kan dette være sønnen Nicolai Buch? Lenke. Fødelsåret kan stemme ganske så bra med oppgitt alder i 1801, 24 år (f. 1777). Fødested er Gravdal, og da er det kanskje Nicolai som har en uekte sønn til dåpen i Domkirken i 1800 Lenke, men som vel siden gifter seg og har en ekte datter, Anna Regine, til dåpen i DK i 1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Halvbroren til Cornelia, Johan Zacharias, ble døpt i Askøy 3.11.1799 (se nederst på venstre side) Lenke. Hans mor står her innført som Anne Regine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På dåpen til Johan Henrik synes det å stå attest lev. 14.6.1825…Nicholay Buch ble konfirmert i Askøy i 1796, 16 år gammel. Det gir fødselsåret 1780… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=150&filnamn=ASKOKONF&gardpostnr=816&merk=816#ovre>Lenke, samme dag som broren Reinholt Lenke. I 1799 fulgte søsteren Barbara Dorothea, fra Gravdahl, 17 år gammel. Lenke og i 1806, 12. januar, fulgte broren Ahasverus, 17 år gammel Lenke, sjøfarende dreng av Askøy sogn. Cornelia har jeg jo allerede lagt inn i første innlegg.Ved datteren Barbara Dortheas dåp i 1781 står moren bare som hustru Dorthe Marie Lenke. Når sønnen Ahasverus døpes i 27.8.1786 har moren farsnavnet Svendsdatter LenkeHer finner jeg en Dorthea Maria, f. 15.05., døpt 19.05.1752 i Korskirken, datter av rebslager Suen Suensen og Ingeborg Torstensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for dette Grethe.Dvs. eg hadde alt utanom opplysninga om f.datoen til Cornelia, den har eg nok oversett då eg leita gjennom døpte frå 1789 +Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser blant viede i Askøy at det er noe som heter Bagervaag og blant døde finner jeg Bachevaag, Bagervaag, Bagervaagen og Bakervåg. Lurer derfor på om det står Bachervaagen på madam Buch. Gårdsnavnet står delvis også som Bagervaag / Bagervaagen u/ Florvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mariann Stokken

Overskrifta på innlegget stemmer ikkje, men tenkte at det er lurare å leggja spørsmål om tyding under eit tema enn å laga stadig nye...Dette gjeld eigentleg berre dåpsdatoen til Guri Hansdtr (heilt øverst)på venstre side av boka, eg klarar alt det andre.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som veit kva dato dette er?Lenke28de står det øverst, det er på venstre sida.Avsnittet byrjar med: Introd: Jacob Svineliens kone osv....Men det er altså _kun_ datoen eg ikkje forstår.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg meiner det står 5 S e Paasche. I 1799 var 5 s e påske den 28 april, i følge Dage av Thygesen.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mariann Stokken

Venstre kolonne, nr.to frå øverst Christopher.Dom 9 p. Trin. kan det stemma med 27.07.?døbt i Tysnes Christopher par: Lars Eliassøn ?????Kva er det eine ordet etter Eliassøn? det er kun det eg ikkje forstår, alt det andre er fullt lesbart :-)Takkar :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er der eg har funne det, men eg var usikker på om det var rett likevel..Takk iallfall :-)Ingen som kan svara på kva som står etter Lars Eliassøn, altså?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som kan oversetja dette til meg?Det gjeld nr.3 ved å telja nedanfrå på høgre side.Kva dato vart Gunder fødd?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mariann Stokken

Er det avdi eg lagar nye tema under same tittel, eller det ingen som forstår kva som står her?Det gjeld altså Gunder nr.3 nedanfrå på høgre side, kva tid var hans dåpsdato(sjølvsagt ikkje f.dato, som eg skreiv i forrige innlegg)?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.