Gå til innhold
Arkivverket

[#49508] Giftemål i Trondheim ca.1892-, Ingeborg Haagesen f.1861,Eikrem i Bolsø


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Leter etter giftemålet til Ingeborg Haagesen eller Haagensen/Hågesen.(sansynlig f.Andersdatter Eikrem) I FT.1900 er hun oppgitt gift Haagesen med 2 barn, den første født ca. 1892/93, men ektemannen er ikke der. Han er sansynlig Olaf Hagbart f.1857 Tr.h. og befinner seg som fjøsrøkter på Ringve gård. Har letet i en del skannede kirkebøker på naturlige kirker, men er antagelig blind på 'ALLE' øyer. Dette for å verifisere Ingeborgs pikenavn. Er der noen som kjenner til eller kan ha øynene åpne, slik at jeg kan få løst dette? Hilsen Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Til Carsten nr.3.Rette Ingeborg i første lenke. (PS. er etternavnet dit fra Røros-slekt)Berit;Riktig Ingeborg og sønner men hvor er mannen?Carsten;4. Problemet er å finne vielsen. I dåpen så langt jeg kan se er di gift 7/9-1890i kirken, men hvor? Har sett under Ila, Vår Frue, Bakke; og domkirken, men jeg finner de ikke. Ifølge Adressekat. er Ingeborg enke i 1915-16. Oluf Hagbart er registrert død 7.8.1915 begravd på Havstein kirkegård, (andre siden av byen.MERKELIG) Men han skulle passe bra? Men han er ikke noe sted i Adressekat. for noen år? Merkelige greier?MVH Gunnar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Gunnar A.Er Ingeborg Jacobsdtr. den rette? Jeg stammer fra Joen Andersen Finvedgaard/Schanche i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Carsten. Ingeborg Andersdatter i den første lenken er den jeg tror det er. PS. Denne Ingeborg Andersdatter Eikrem, fikk et barn Thorvald f.14.01.1892 på Meråker som ble fosterbarn til Ole Nilsen Skanke f.04.01.1850 på Stormoen, Røros og kone Anne Johnsdatter Gimsekleven f.15.01.1841, i Melhus ST. Derfor spørsmålet om navnet dit. Da Ingeborgs Eikrems navn dukket opp i Adressekatalogen i 1894 for Trondheim, med adresse hos Anton Eikrem og senere med navnet Haagesen vakte dette min interesse.Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg tar med det som står om Thorvald i boka om Skanke-ætten (den er langt ifra feilfri): Thorvald Ingenius Schanke (adop. son av Ole Nilsen), f. i Meråker 12-1-1892 (son av Thomas Jensen Ørsteinvik og Ingeborg Johnsen Ekrem),døde i Hell 12-3-1982, bilmekaniker. Gift 1913 med Bergitte Aasveien, døde 1954, datter av Mats Island og Randi Aasveien i Hegra. Så følger 5 barn som jeg ikke tar med her.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Carsten. Min mail adr; gamyhre@smartcall.noHei Berit. Har vært inne på tanken men da hun bruker navnet inntil sin død sammen barna som er nevnt får jeg gå ut ifra det som et utgangspunkt.Hilsen Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg oppfatter det slik at du leter etter Ingeborg Andersdatter f. Eikrem.Ingeborg Haagensen med sønnene Kristian og Engvald er nok ikke Ingeborg Andersdatter.Ingeborg Jacobsdatter Mork(innlegg 4) og Ole Martin Haagensen får sønnen Ingmar Kristian i 1892, nr 31. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4394&idx_id=4394&uid=ny&idx_side=-100>Lenke og som tidligere vist Ingvald i 1896(innlegg 5)Ingeborg Jacobsdatter Mork er også født 1861(28.aug) (Ingeborg Andersdattter 1 sep.), datter av Jacob Jacobsen Mork. Ved Ingvalds dåp (innlegg 5) ser det ut som de er viet 7.9 1890 i Ihlens kirke, men finner de ikke. Hvilke annen kirke kan det være? Holens??, Holums ??Anton Eikrem som er skomagermester i Trondheim er ved FT 1900 reg f.1862 i Bolsø, han er nok da sønn av Ole Aslaksen Eikrem. Anton Olsen Eikrem og Hanna Eline får sønnen Oskar Herman 23.3 1889, døpt 19.5-nr 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Britt. Takker for oppklaringen. Her har det tydlig vis gått for fort i svingene. Sjekket ut Bolsø kirkeboken før jeg mente at dette MÅTTE være Ingeborg Andersd. på fødselsdato på gravsteinen på Lademoen og der er oppgitt 9/9-61.Da fant jeg ikke andre som matchet dette. Har tydligvis oversett Ingeborg J. Mork og det merkelige er at de står sammen i boka. Men de er tydligvis i slekt. Ingeborg i Prindsens gt. er som du sier antagelig rette vedkommende så her er det bare å begynne på ny leit, fra hennes tid i Meråker. Ingeborg er forøvrig tante til min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.