Gå til innhold
Arkivverket

[#49510] Helleman/Paust - Bergen


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei :) Jeg har hoppet fra tema 49476, da jeg har flere løse tråder som heter Helleman.For å svare Per Nermo: Jeg kikket på dette i går og fant ut at Anna Cathrine Helleman g.m. Berthel Hoff må være datter av kjøpmann Lars/Lauritz (Christiansen) Helleman og Dorthea Smeding. Hun ble født 3 april 1787 og døpt 9. apr. i Domkirken.Hans foreldre igjen, må etter hva jeg kan skjønne være skipper Christian Friderich Helleman og Maren (Larsdt.) Archtander. De hadde ihvertfall en sønn Lars som ble døpt 8. sept. 1743. Christian Friedrich og Maren ble gift 29. jan. 1737 i Nykirken, og jeg fant til sammen 9 barn.Forløpig kan jeg ikke se noe slektskap med Sofie Hellesdt. Helleman? Men det ser også ut som Per Nermo og jeg ikke har de samme foreldre på Sofie heller?Iflg. det jeg trodde jeg hadde funnet ut ble Sofie Hellesdt. Helleman døpt 22. nov. 1719 i Bergen Domkirke, og var datter av kjøpmann Helle Helleman og Anna Isachsdt. Buchof. Er dette feil?En tredje løs tråd for meg er Karen Friedrichsdt. Helleman f. 1724 gift 17.11.1751 i Nedstrand m. Søren Sørensen Elholm. En teoretisk mulighet er at hun og/eller Christian Friedrich Helleman er barn av den Christian Friedrich Helleman som tar borgerskap i Bergen 7. apr. 1704 og som er født i München?-Noen som vet noe mer?Vennlig hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Faren til Sophia Hellesdt. Helleman døde ihvertfall i Bergen i 1750 og ble begravet 16 nov. 1750 i Domkirken.Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852: 1750 14. November; Skiftet sat efter Helle Helleman. Arvinger søn / datter: 1. Isach Helleman, myndig, fraværende paa en reise 2. Sophia, gift m. Hans Jacob Paust Klokker og boende paa lande nu tilligeme dhustru nærv. Slut 22/10 51, til arv 1194 - 5- 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852: 1732 16. Oktober fol. 1246. Skiftet sat efter Anne Buchhof. Enkemanden (ikke navngit) Arvinger er 4 fælles barn: 1. Christen 15 frværende udi Kiøbenhan 2. Isach 8te aar 3. Sophia 13, blev gift Hans Jacob Paust, afk. 12/11 1746 4. Anne 9. Faderen Hille Hillemand formynder 204 - 4- 14 1/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg finner Helle Helleman i 12. rohde Smørsallmenningen i alle listene for krigssstyr ol. i årene 1715 - 1731. Men ikke før det. Kan han ha flyttet til Bergen rundt 1714 eller var han kanskje for ung til å betale skatter før det?Jeg har heller ikke klart å finne vielsen til Helle Helleman og Anne Buchof i Bergen. Etter barna å dømme ble de antagelig gift rundt 1715-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Mitt tydelige forbehold (''kan muligens være sønn av'') i inlegg #16 / 49476 mht. foreldrene til Lauritz Hellemand (g. Dorthea Smiding) gjør at jeg ikke har det minste problem med å korrigere dette iht. innlegg 1 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Min informasjon om foreldrene til Sofie Hellesdatter Hilman/Helleman (g.m. Hans Jacob Paust) har jeg fra Jan Arthur Hansen's innlegg nr. #7 i debatt 49436: ''Sophie Paust fra Bakke på Tysnes f.ca 1758 (FT 1801)'' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg så ditt klare forbehold :), men jeg ble straks i tvil om mine egne funn.Det er altså denne setningen du mener:' Sofie Hellesdtr. Hilman f.1727 død 17.2.1802 fra Møre og Romsdal.' Kanskje Jan Arthur Hansen kan fortelle hvor denne opplysningen kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Disse opplysningene fikk jeg tilsendt fra en annen person. Ser at de lå inne på Family search, men kommer ikke inn der for tiden, så jeg kan ikke legge inn lenke der. De ble gifte 20.9.1742 og det står Katedralkirken, Bergen. Den kirken har jeg aldri hørt om. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld:20. sept 1742, vielsesdatoen for Hans Jacob Paust og Sophia Hillemann, var det 16 år og 9 mnd siden Hans Wadbech Paust ble døpt, 30. desember 1725, - men det var selvsagt ingen umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans Jacob Paust (1722-1794) sin mor skal være en Nilsdatter Høybye, mens Hans Wadbech Nielsen Paust (f. 1725) sin mor vel er Anna Sophia Wadbech. Altså ikke samme person ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.