Gå til innhold
Arkivverket

[#49514] Tydningshjelp ønskes - Moss landesogn


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Min tippoldemor ble født på Dillingøya i Moss Landesogn 7. mai 1845.Fra Moss Ministerialbok I 7 1845-1851 s. 6 nr. 74: Født 7.mai 1845 og døpt 8 jun 1845. Jette Andrine /:gaar under navnet Inger Andrine:/, Uægte. Foreldre: Pige Anne Berte Olsdtr. og Jens Christiansen, Dillingøen, givt i 1845. NB Pigen gaar under navn Anne Dorte. Faddere: h. Ingeborg Jensd, Oline Sørensd, Johannes Aslaksen, Hans Sørensen og Jens Svendsen. Hjemmedøpt. Under anmerkninger: meldt af Christian Andersen, Dillingøe plads. /:det tilføyes angaaende moder og ?? ?? ?? ?? Nore :/ Hun flytted herfra vaaren 1866. Lenke: Min tippoldemor ble født på Dillingøya i Moss Landesogn 7. mai 1845.Fra Moss Ministerialbok I 7 1845-1851 s. 6 nr. 74: Født 7.mai 1845 og døpt 8 jun 1845. Jette Andrine /:gaar under navnet Inger Andrine:/, Uægte. Foreldre: Pige Anne Berte Olsdtr. og Jens Christiansen, Dillingøen, givt i 1845. NB Pigen gaar under navn Anne Dorte. Faddere: h. Ingeborg Jensd, Oline Sørensd, Johannes Aslaksen, Hans Sørensen og Jens Svendsen. Hjemmedøpt. Under anmerkninger: meldt af Christian Andersen, Dillingøe plads. /:det tilføyes angaaende moder og ?? ?? ?? ?? Nore :/ Hun flytted herfra vaaren 1866. Lenke: LenkeEr det noen som kan gå inn på den aktuelle lenka og hjelpe meg med de ordene som ikke er forstått?Se også etterlysningene 14195 og 10255. Jeg har i dag fått opplysninger som kan tyde på at moren til jette Andrine/Inger Andrea kan være av romanifolket og skal tilhøre en slekt fra sørlandet hvor særtrekkene var at de var veldig lyse i hår og hud.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Denne var utrolig vrien. Kan der stå taterqvinde eller taterqvinns? Og kan muligens fornavnet til Nore/Nare være Mauritz eller Lauritz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg er enig i at dette var svært vrient. Jeg får det til å bli noe sånt som '1: Det tilføiede angaaende moder og tateren(s?) (navn?) Berthe er opgivet af Lauritz Nare'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det tilføiede angaaende Moder og Datteren Anne Berte er opgivet af Lauritz Nore/NareMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hva står det på 2.?Slik jeg ser det ble aldri Jens C. og Anne Berte/Anne Dorte gift, så dette med givt i 1845 må være feil. Dette med 2. har kanskje noe med dette giftemålet å gjøre?Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hva mener du med 2? Såvidt jeg kan se, står det ikke noe 2-tall i denne dåpsinnførselen.Mvh ElseB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

For ordens skyld, Terje - vi er vel enige om at det er oppgitt at barnet IKKE er hjemmedøbt, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er ikke så lett å hjelpe, Terje, når vi ikke vet hva vi skal hjelpe med! Det spørsmålet som ble stilt i første innlegg har du jo fått svar på.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei og beklager. Jeg ser nå at jeg har fått hjelp til det som jeg feilaktig refererer til som 2.Det jeg tenkte på et setningen etter den som Else tydet for meg. Etter det jeg vet skal det der stå: Hun flytted herfra vaaren 1866. jeg vet ikk om dette gjelder moren eller datteren, jeg må forske litt på det.Takk for all hjelp.HilsenTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.