Gå til innhold
Arkivverket

[#49516] Kunstmaler Elias Eide. Jølster


Gjest Edle Nyborg- Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Kan noen hjelpe meg med og finne Elias Eide. Jeg vet at han var kunstmaler og blev undervist av Nicolai Astrup. Desverre er det alt jeg vet. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Jeg har nettopp oppsporet noen som visste nårtid Elias var født. Han var født 13-5-1900. Han kom til Jølster da han var 11 år. Ønsker og vite så mye som mulig om han.Hvem han vaar gift med og foreldrene til han og konen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Elias Martin (Eriksen) Eide var født på Tysse i Hosanger 13/4-1900. Døpt 8/7-1900. Foreldra var Anders Eriksen Eide og Talina Samuelsdatter Huus. Dei var gift 9/2-1900. Ho var fra Jølster, mens han var fra Indre Eide/Bjørsvik. Kort tid etter at Elias ble født flytta dei tilbake til farens fødested i Bjørsvik der Anders jobba som møller. Da han dør i 1911 av tæring talte barneflokken 7, der av 5 vokste opp. Kona tok med seg barna å flytta tilbake til Jølster kort tid etter. Ho levde frem til 1966. Ho var datter av Samuel Johannessen Hus(født Dversdal)(1844-1923) og Johanne Eriksdatter Årdal (1844-1923) Foreldra til Anders var Eric Arnesen Nedre Tvedt(Manger)(1811-1890) og Brita Knutsdatter Indre Eide(1821-1899)Elias gifta seg i 1939 og fekk 3 barn. Tror han brukte Eide som etternavn.Roy Ove Myhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Tusen takk for opplysningene. Jeg blev veldig glad for å finne Elias Eide. Jeg har ingen tilknytning til ham, men mitt 3 årige barnebarn er Elias sitt oldebarn. Hvis noen har flere opplysninger ville jeg bli kjempeglad Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Har ikke stort mer info om han, men mener å ha lest ett sted at han jobba som veiarbeider og maler i tillegg til å være kunstmaler og fotograf. Mulig jeg har disse opplysningene fra bygdebok for Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Hei og takk. Jeg skal låne bygdeboken, så får vi se. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er dåpen til Elias i Hosanger - nr 22 LenkeI Bygdebok for Jølster finn du omtale om han bl.a. på side 430 under Fossheim. Han ble i 1939 gift med Borgild Bertelsdatter Fossheim. De fikk tre barn:1. Åse gift med bonde Ingvard Andreasson, bondefolk på Håheim2. Eva gift med Trygve Hauge, lærar i Fana3. Steinar gift med Ingrid HøyvikUnder Hus i bygdeboka for Jølster side 139, går det fram at Talina var født i 1874 som datter av Samuel Johannesson Hus og kona Johanna Eriksdatter. Talina giftet seg med enkemannen Anders Eide.Du finner mye om forfedrene til Talina i bygdeboka for Jølster.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.