Gå til innhold
Arkivverket

[#49523] Sersjant Nils Lyngved


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!Nokon som kan finne meir informasjon om denne? Til dømes kva tid han flytta ut, eg finn han ikkje som utfløtjar... Han budde heime i 1875, og var (utdanna?) sersjant - kvar kunne han verta dette? Her er han heime i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=f70514&gardpostnr=82&personpostnr=556&merk=556#ovre>LenkeEg veit iallfall kor han hamna det siste eg har funne av han:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Atle. Angående Nils sin underoffisersskole så tror jeg det er best å starte ved den divisjon/brigade han tjenestegjorde ved. Underoffiserer på den tiden var nok mere 'låst' til sin divisjon/brigade. Hvis han tjenestegjorde i Halden så var dette 1. divisjons underoffisersskole. Underliggende er sakset fra riksarkivet AS-11306 / 1. divisjons befalsskole.'Underoffisersskolen' i Halden eksiserte lang opp i 1980 årene som Forsvarets gymnas. Kgl.res. 08.06.1804 bestemte at det skulle etableres en underoffisersskole i Fredrikshald og seks andre garnisonsbyer i landet. Skolen stod under brigadesjefens bestyrelse, men i den tiden Depotavdelingen eksisterte (1867-1888), var det depotsjefen som hadde den umiddelbare ledelse. Skolen lå under 1. Akershusske infanteribrigade sålenge denne eksisterte, senere under 1. divisjon. Fra 01.07.1930 ble underoffisersskolene omdannet til infanteribefalsskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.