Gå til innhold
Arkivverket

[#49524] Guttorm Knudsen og Margrethe Larsdatter, Nesset


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Har funnet disse under Neeraas (Nessæt/Eridsfiorden)i 1801-tellingen. De var da tjenestefolk. Sønnen (Lars Guttormsen) oppgav Øverås og faren som gårdmann ved innflytting og giftermål i Malvik (S-T) 1826/27. Har også funnet Lars i konfirmantlista for Nesset i 1822 hvor faren oppgies som gardmann Guttorm Knudsson Øveraas. Noen andre som har disse i sitt aneregister? Evt vet hvor de kom fra & ble av? Om Lars hadde søsken fx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Foreldra til Guttorm Knutsson kan du lese om under Vike i Gards- og ættesoge for Nesset bind VII s. 44-45. Om Guttorm og kona Margrete Larsdotter står det at dei vart plassfolk under Øverås. Bindet av Nesset-boka som omhandlar Øverås har eg ikkje tilgang til no, men vi får håpe nokon andre på dette brukarforumet kan hjelpe deg med fleire opplysningar om familien.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, faren Knut Guttormson Vike f. ca. 1728 si slekt finner en opplysninger om i b. 7 av Gards- og ættesoge for Nesset s. 44. I samme b. finner en om mora Marit Olsdtr. Hoem f. ca. 1722 og hennes slekt s. 325.I Gards- og ættesoge for Nesset b. 6 v/Bjarne Skorgen s. 414 under plassen Osøyna under Øverås står følgende om denne familien: 'Guttorm Knutson Hoem (Vike) fekk festesetel på to jordstykke i Utengteigen. Det eine bygsla han av Nils Nilsson Rytter i 1818. Det var 72 alner langt, 49 alner breitt og 32 alner nede ved vatnet (1 alen = 62,8 cm). Vi må vel helst kalle dette for ei hustomt. Det andre stykke bygsla han av Gunder Aslakson i 1820. Den årlege leiga for dette stykket var arbeid i 9 dagar.Guttorm Knutson f. 1763 d. 8/1 1838, var 1801 1. gong gift med Margrete Larsdtr. Øverås f. ca. 1760 d. 1815. Dei hadde ein son: 1. Lars f. 1804, elles ukjend.Guttorm gifte seg 2. gong 1816 med Sigrid Johansdtr. Nerås f. 1775 d. ? Vi har ikkje funne born i dette ekteskapet, men Sigrid hadde ein son med Erik Jonson Austigard: 1. Erik f. 1802'---------Margrete Larsdtr. f. 1760 var fra garden Småskogan på Øverås, hennes foreldre var Lars Endreson Hoem og 3. kona hans Dordi Olsdtr. Nesset. Familien til faren og de 3 konene er omtalt i Gards- og ættesoga b. 6 s. 359, men skal du videre bakover til Hoem må du jo inn i b. 7 igjen, og Nesset er i b. 4, den sistnevnte skrevet av Ottar Roaldset.Bøkene kan du låne på bibliotek, ellers er de i salg på kulturkontoret i Nesset kommune. Lykke til!Med hilsen Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Se også tema 33497, innlegg 22.Jeg lurer på om Knut Guttormsson på Vike kan ha vært uekte sønn av Guttorm Bjørnsson på Vike (ca. 1690-1739) og Marit Knutsdotter i Eikesdal (Nesset VII, s. 150).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Tusen takk til alle tre!!! Så mye bra informasjon jeg fikk fra dere. Blir helt målløs..Stormet avgårde til biblioteket i dag for å låne de aktuelle bindene av Gards- og ættesoga for Nesset, så nå skal jeg kose meg med de noen timer.Kjempeglad hilsen fra Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

At Knut Guttormson var uekte sønn til Guttorm Bjørnson, er vel ganske sannsynlig. For det første bygsla jo Knut garden på Øvre Vike etter Guttorm som ikke hadde barn i ekteskapet b. 7 s.44, for det andre står det jo s. 150 at Guttorm var stemt for leiermål i 1719 med Gjertrud Knutsdtr. Åse (Øverås, og i 1726 med Marit Knutsdtr. Eikesdal, trolig mor til Knut f. ca. 1728, 3. leiermålsdom. Siste svangerskapet kan se litt langvarig ut. Men det var jo ikke skrevet kirkebok på denne tida så fødslene er bare omtrentlige. Bøtene for leiermål viser mer nøyaktig tid for fødselene.Med hilsen Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Spennende å lese innleggende deres om dette. Er dere så sikre på at Knut Guttormson var sønn av Guttorm Bjørnson at dere synes jeg kan legge inn han som far i mitt register?Er ganske fersk med slektsforskning jeg (men lærer etterhvert forhåpentligvis). Er fortsatt litt usikker på hva jeg kan bruke av kilder utenom kirkebøker, folketellinger & (med litt forbehold) bygdebøker.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Som jeg sier i forrige innlegg, synes jeg at det er sannsynlig at han er faren, men dette er 30 år før kirkebøkene begynte å bli skrevet i Nesset, så bevis er det vanskelig å gi. Men det er jo mye som ser ut til å falle sammen her med både leiermålsdom, ca. fødsel (blir gjerne utrekna etter alder ved folketelling eller død, derfor unøyaktig når en ikke har fødsel og dåp) og at han fikk bygsle garden etter 'faren' som ikke hadde noe barn i ekteskapet. Gutten kunne til og med ha vokset opp hos faren da han etablerte seg som gardbruker, det var ikke uvanlig. De ugifte mødrene var ofte rundt omkring i tjeneste på gårdene, og det var ikke alle steder det var så greitt å ta med seg småbarn.Med hilsen Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Det kan vel vannskelig oppnåes å komme lengre enn til det eksperten og bygdebokforfatter Randi Ingunn og Vike-ættlingen Kjell Ove Hattrem her har bidratt med. Det gjennstår imidlertid å nevne at dersom denne sannsynlige hypotesen er rett vil farmoren til Knut Guttormson være Anne Audunsdtr. Trygge f. c. 1667, d. 1726 (Det er kildebelagg at hun er av den berømte Aspa-ætta på Nordmøre) gm. Bjørn Guttormson Oppigård f.c. 1623 Eikesdal, d. 1690.Men, en videre debatt om emnet vil ikke høre hjemme her. MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det stemmer at Guttorm Bjørnsson var sønn av Anne Audunsdotter Trygge.Ellers kan det være verdt å merke seg at etter Knuts sønn døde ble bruket kjøpt av et barnebarn av Guttorms bror Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg fant igjen et brev fra bygdebokforfatter Bjarne Skorgen datert 3.2.1995. Utdrag:''Her er det dessverre en glipp i framstillinga. Setninga er skrevet på grunnlag av et notat i bygdebokarkivet. Der står det at Knut Guttormson på br.nr. 3 var gift 2 ganger. Gift 1. g. med Mali Olsdtr. Hoem, 1722-88. Gift 2. g. 1770 med Dordi Mortensdtr. Sandnes. Dette fant jeg ikke kunne stemme, for han kunne ikke gifte seg 2. gang 1770 mens første kona ennå levde. Dessuten står det i kirkeboka at den Knut Guttormson som gifta seg i 1770 med Dordi Mortensdtr. Sandnes var UNGKAR. Så setninga på side 44 er misvisende. Den skulle ikke ha stått der.Denne Knut Guttormson Vike (1728-1804) kunne være sønnen til Guttorm Bjørnson (1690-1762), selv om han ikke står i skiftet etter han. Han hadde jo 3 barn før han gifta seg.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Oppdaga dette så seint på kveld/natt at jeg har ikke sjekka ekteskapet med Mali Olsdtr. Hoem og hva tid hun døde, men her er i alle fall ekteskapet med Dordi. Permanent sidelenke: Lenke Se ellers Gards- og ættesoge for Nesset b. 11 s. 510.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.