Gå til innhold
Arkivverket

[#49526] Hans Jacob Pausts foreldre


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hvem var foreldrene til klokker Hans Jacob Paust (1722-1794) på Stord?Hans mor var datter av den forrige klokkeren Nils Nilssen Høibye og Margrete Olsdt. Glad. Men jeg vet ikke noe om henne. Hun er vel født omtrent 1690-1700? Faren vet jeg heller ikke noe om, annet enn at han åpenbart het Paust.Noen som kjenner til dette? Eller vet om kilder man kan lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Et forslag: Nils Paust i Strusshamn, Askøy.Vigerust.net:'Paus (Paust), Nils.''Nils Paus (Paust) i Strudshavn, 1729-30 sivil betjent i Nordhordland og Voss fogderi.Lignet 1729 til rd 6-0, 1730 4-0.''1729 Niels Paust i Strudshafn 6-01730 Nils Pauß i Strutzhavn 4-0''Niels Paust i Strudshafn 6-0'Tingbok:'3. Anders i Træets declaration contra S/igneu/r Paust og Kieriste og sin forseelsis afbedelse dat/erit 13 Julij 1730.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det høres ut som en reell mulighet! Hans Jacobs sønner var i rekkefølge: Niels, Helle, Jacob, Hans Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

En Niels Paust er gift med Anna Sophia Wadbech. Dette paret døper barn i Bergen; Hans Wadbech 1725, Peder 1727, Karen Elisabet 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

.... i Domkirken. - glemte jeg å si. Tror Askøy hørte til Domkirken før 1744 hvis jeg leste rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant det akkurat jeg også. Ja det er korrekt, Strusshamn hørte til DK. Men er det den samme Hans J som ellers er nevnt f 1722???Dette vet sikkert Bjørn Davidsen noe om. Skal sende han en mail, hvis han ikke leser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk for det!Ihvertfall er trolig raadstuetjener Niels Paust død 1769 i DK Bergen, g.m. Dorothea Catharina Schauer el Wagner, en annen enn han som er gift med Anna Sopia Wadbeck. Han kan muligens være en sønn av den første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men om akkurat dette veit eg ingenting. Likevel er det rett at Askøy høyrde til Domkyrkja fram til om lag 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det gikk jo ikke.Jun 28 1750 DK i Pundersmue Rolle Still./sivilst. Førenamn Etternamn 69541 Barn Georg Friderich 69542 Far raadstuetiener Niels Jacobsen Paust 69543 Mor Dorothea Catharina Schauer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er sikkert Schauer pikenavnet, mens Wagner var hennes første mannLenkeFar: Georg Scauer og mor: Gertrud Cathrina Silbersteed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Vigde i Bergen 1663-1816Hans Friderich Wagner / Catharina Schouer ungk. constabel qvinde i frop - Feb 21 -1740 DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jacob Paust – fødested: Tøndern – Tok borgerskap i Bergen den 306 1652Han er kanskje far til raadstuetjener Niels Jacobsen Paust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han er vel for gammel til det, eller....Jacob er forøvrig nevnt Jacob Ditlevsen Paust på DIS-forum.Der er også nevnt Niels Jacobsen Pausts barn og ektefeller: Nils Jacobsen Paust 1725-d.1769gm1) Anna Sophia Wadbech d.1745Barn:Hans Wadbeck Nielsen Paust f.1725 Peter Nielsen Paust f.1726- Karen Elisabeth Paust f.1728 Dødføtt Barn (køn Okænt) Paust f.1733-d.17332) Dorthe Cathrina Schauer f.1710-d.1772 (min tilføyelse: enke etter Hans Wagner)Barn:Nielsen Paust f.1748 ? Georg Fredrich Paust f.1750 ? Nielsen Paust ? d.1753 Nielsdatter Paust ? d.1758Det kan se ut for at barna i 2. ekteskap ikke levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det fylte jo ut en del. Den siste oppl. hadde jeg og kommet fram til. - og - Det blir naturligvis litt stor tidsforskjell ja.Dåpen til Hans Jacob Pausts første barn:1742 - 0411 - DK - paa SmørsalmindingBarn: Karen MargaretaFar: kiøbmand Hans Jacob PaustMor: Sophia HillemanFaddere: Anna Sophia Paust - Dorothea Buchhof - Barbara Buchhof - Hille Hilleman - Hans Wadbech Paust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Til Torkel Fagerli : Takker for den opplysningen! Men hvor får man tak i dette. Ligger de f. eks. på arkivet i Trondheim, el. bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Til innl. 21: Niels Jacobsen Paust kan vel ikke være født 1725, når hans første barn hans Wadbech er det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.