Gå til innhold
Arkivverket

[#49530] Hjelp til å finne europeiske aner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har prøvd FS, Ancestry og diverse genealogiske sider i Europa, men det synes vanskelig å finne noe entydige svar på flg., Anene til:1) Henriette Meyer Schwarting f ca 1834 i Hamburg, gm Valentin Jacob Kroepelien født 1832 i Bergen.2) Esther Emma Gysin f ca 1858 i Baasel, Sveits, gm Gottlieb Christian Rieber født 1854 i Bergen.3) Anna Marie Raiblind, (trolig fra Ebingen) som døde i barselseng 14. oktober 1817, like etter at hun, mannen, Gottlieb Christian Rieber. og barna var ankommet Bergen etter forliset ved Skjellanger lykt.4) Gottlieb Christian Rieber (trolig fra Ebingen) , Kirurg. Døde like etter ankomst til Bergen, etter et fall ombord i «De Zee Ploeg», den 1. oktober 1817. Skipet var på vei fra Sør-Tyskland til USA. Han ble gravlagt på «Fredens bolig» 3. oktober 1817.5) Johan Hinrich Harms, f 1816 i Bremen / Oldenburg gm Cathrine Margrethe Molle 7. mai 1843 i DK, Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vedr 1) Jeg bør nevne at i Vielsesprotokollen i Bergen er hennes far nevnt Helbert Schwarting.Vedr 5) Vielsesprotokollen i DK, Bergen, 7.5.1843, sier at hans far også het Johan Hinrich Harms, Bremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Det er veldig få tyske kilder som er digitalisert, så du må enten reise til arkivene og lete selv, eller alliere deg med noen som kan gjøre dette for deg - mot betaling.Du kan kanskje få noen idéer her: [url="http://genealogi.no/Eur_An/tysk.htm>http://genealogi.no/Eur_An/tysk.htmYtterligere en profesjonell genealog i Schleswig-Holstein:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Elin,Siden du har laget på genealogi.no kjenner jeg godt, og det er den jeg benytter for å komme meg inn på div sider.Jeg ville tro at jeg kunne finne, i hvertfall noen av disse, på FS eller ancestry.com, men det synes vanskelig.Men dette Helbert-navnet, som står på kirkeboksiden fra DK i Bergen, er det et vanlig navn i Hamburg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det virker naturlig å starte arbeidet (eller i det minste deler av det) i Staatsarchiv der Freie und Hansestadt Hamburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Tore.Hvordan er det med forum der man kan etterlyse aner i Tyskland, Sveits og Østerrike? Er det noe som har erfaring med det?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.I tyskland finnes ganske mange som tar på seg arkivgransking mot betaling, men taxameteret slås på med en gang, stort sett. Den mest velvillige jeg har kommet frem til er en norsktalende arkivar i Diepholz, han kan sikkert gi deg gode råd. Jeg har hans epostadresse.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Knut,er det Heinz Promann, Lauenbrück, Germany som har hjulpet meg her på forumet?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..også E. Heindl, Bayern, har hjulpet meg, begge to i debatten om fam GRIM, som bodde i vårt hus på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dear Eili and Heinz;1) Do you know anything about (Helbert) Schwarting in Hamburg. He got a daughter, Henriette, about 1834. Henriette married Valentin Jacob Kroepelien in Bergen, Norway.2) Do you know anything about Johan Hinrich Harms in Oldenburg / Bremen. He got a son, Johan Hinrich, in 1816. The son married Cathrine Margrethe Molle in Bergen, Norway.3) Do you know anything about Gotlieb Christian Rieber and Anna Marie Raiblind. They maybe have lived in Ebingen. They emigrated about 1816/1817, but the ship «De Zee Ploeg» breaked down outside Bergen, Norway. Their son Paul Gottlieb Rieber established Rieber & Søn in 1839. His sons Fritz Carl and Gotlieb Christian then established Toro and GC Rieber.I hope you can help me to find the persons parents,Yors sincerely Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den som skal løse spørsmål 1 i innlegg 1 må forflytte seg til Hamburg, der kildene befinenr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk, Knut.Nå ser det ut for at det er kommet noen tyske slektsdatabaser, også med etterlysningsforum. Jeg fant bl a et spørsmål om Gotlieb Christian Rieber and Anna Marie Raiblind, men der var ikke kommet noe svar med opplysninger om aner, bare med link til Rieber & Sønns nettside i Bergen.Jeg fikk også et treff på kombinasjonen Meyer Schwarting, som skal være Henriettes etternavn (gm Kroepelien). Men der var det kun senere generasjoner det var spørsmål om.Harms er der jo svært mange av rundt Bremen og Oldenburg. Mange heter Johann Hinrich, så den skal nok bli vanskelig. (min mann og min sønn = Harms, og stamfaren Johann Hinrich f 1816 innvandret til Bergen før 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ArnfridJeg vet ikke om du kjenner til det fra før, men det finnes en del Tyske mailing lister. De finner du via Ancestry.com Jeg er medlem av noe som heter Norway list via Ancestry, det er mest opplysninger vedrørende Norge og USA, samt andre steder rundt om. Så meldte jeg meg på et par av de Tyske listene, det blir jo en del mail i innboksen, men Delete knappen er jo god å ha.De Tyske listene finnes inndelt etter geografiske områder i Tyskland, noen av dem er kun engelsk språklig, men en del av dem må du også skrive på tysk i. Jeg har fått en god del hjelp der. I forhold til Norway List er det veldig liten bevegelse og mailer på de Tyske listene. Men det er en del medlemmer på dem.Jeg stoppet opp med de jeg ønsket og få vite mer om. Men skrev en mail til arkivet i Tyskland og de leter nå for meg. Det må man selvfølgelig betale for, men det er jo billigere enn å reise ned dit selv.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Hanne,drar til Etne en ukes tid, men skal sette ignag når jeg er hjemme igjen.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kjeldetilfanget i Sveits er svært variabelt, men Kantonalarkivet i Basel Land eller Basel Stadt burde kunne hjelpa deg til ein minimal kostnad.Du kan ogso freista denne sida:LenkeElles fekk eg skikkeleg ''bakoversveis'' då eg for nokre år sidan vitja Kantonalarkivet i Glarus. På ein liten lesesal med 10-12 plassar finn ein eit tal permar som inneheld ei ganske so komplett oversikt over alle innbyggjarar i og frå kantonen Glarus dei siste 400 åri, i mange tilfelle ogso etterslekt i fleire generasjonar i Amerika, alt systematisert etter opphavsby og ættenamn. På ein slik stad vert bygdebokskrivarar overflødige...!Eg har ogso vore borti Kantonalarkivi i Bern og i Valais, men ved forsking i Sveits er det viktig å finna ut kva stad dei ulike ættenamni har ''heimstavnsrett''Lukke til vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(20) Anders, jeg har en del, men mangler flg1) Mangler Anna Larsdtr (gm Torchel Hermoesen Uthuus) aner.2) Mangler Birgit Olsdtr Raunsgards (gm Hermoe Asleson Uthuus) aner.3) Mangler ektefellene og anene til Lars Møen og Johannes Brækhus, men de finner jeg gjerne i Vossaboki.4) Mangler konen og anene til Elling Villand.5) Mangler anene til Ivar Hansson Oppheim, men de finner jeg gjerne i Vossaboki.6) Mangler anene til Turi Aslesdtr Strand.7) Mangler konen til Knut Aslakson8) Mangler anene til Sigvor Sjursdtr Møen.Så setter jeg like godt opp alle de jeg har i neste generasjon:a) Knut Olsson Uthuus gm Birgit Larsdatter (Hol). b) Viking Torsteinson Nesheim gm Gjertrud Persdatter. c) Jon Åmundson Hamre (Granvin) gm Ingebjørg Nielsdtr Medhus (Gjersvik, Tysnes) d) Knut Aslakson. e) Olav Sjurson Nesheim (Granvin) gm Ragna Torbjørnsdtr Spildo. f) Lars Nielsson Nes (Varaldsøy) gm Ingebjørg Persdtr Øiarhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.