Gå til innhold
Arkivverket

[#49532] Johan Jacob Ridell, f. i Sverige, og kone Anne Maria, f. Caspersen e. Ft. 1865


Gjest Inger-Berit Østby-Deglum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Johan Jacob Ridell, f. c. 1817 i Sverige, ble viet i Domkirken, Kristiania, 10. mai 1850 til Anne Marie Caspersdtr, f. 4. okt. 1826 i Vestby, Akershus. I Ft. 1865 for Strømsgodset, Skoger (ved Drammen)er han nevnt som snekkersvenn og har, i tillegg til kone, sønnen Jacob Martinius, f. i Kristiania, 2 år. Ingen av dem er nevnt i Ft. 1900 noe sted i Norge. Kan de ha flyttet til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket utflyttet eller døde i Strømsgodset/Skoger. De ville jo ha vært ca. 84 og 74 år i 1900, og da er vel sjansen stor for at de er døde. Det er jo heller ikke sikkert at sønnen brukte etternavnet Ridell/Ridel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Takk til dere begge. Det er fare for at disse personene er tapt. De er ikke funnet utflyttet fra Skoger og å søke blant døde er uoverkommelig når de ikke er i FamilySearch. Siden Ft. 1875 bare er tilgjengelig enkelte steder, nytter det ikke med søk over hele landet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johan Jacob RIDELL Age At Marriage: 33 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Johan RIDELL--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Anne Marie CASPERSDR Age At Marriage: 23 Marriage: 10 May 1850 Place: Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M424661 Source Dates: 1848 - 1884 Film or Fiche Number: 255752 Collection Details: Domkirken, Vor Frelser; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Takk for oppfølging. Men det er deres videre skjebne som er mitt problem - som det er med store deler av Anne Maries familie i Fredrikstad og Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er Anne Maries familie i Moss og/eller fredrikstad på den tid du leter etter J.J. Ridell og Anne M ? Kan også de to være å finne i Fredrikstad/Moss på den tiden ?Kanskje du også skal legge ut litt info om hennes familie her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Siden du har adresse Moss, skal jeg sannelig prøve å utnytte det! Anne Marie var datter av Casper Helgesen og Thore Gurine Erlendsdtr, Vestby, (har ikke funnet dem døde i Såner/Vestby)og hadde brødrene Hans, f. 1817, Carl, f. 1820, og Even, f. 1823, og søsteren Grethe, f. 1830, som er den eneste jeg kjenner etterkommerne etter, fordi det er min familie. Carl(bagermester, bosatt i Fredrikstad)g. i Moss 1846 med jomfr. Vilhelmine Sophie Elisabeth Thyrholm fra Rygge. Dem har jeg ikke funnet i Ft. 1865. Even (snekkersvend i Fredrikstad) g. i Onsøy 1839 med Regine Mathilde Andersdtr og hadde en sønn, Thorvald Emil Evensen, f. Caspersen! 1851, som i Ft. 1900 er skipsfører i Moss med familie, men ingen inn- eller utflytting omkr. 1900. én sønn, Henrik Markus, funnet konfirmert i Moss 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Ja, jeg skal gjerne se om jeg kan finne noe her i Moss. Bare så du ikke lurer, så er det mulig at jeg ikke får gjort det før på mandag. Er ikke så mye hjemme i helgen.Hvis det blir for forvirrende i forhold til din svenske etterlysning så må du gjerne kontakte meg på mail.Jeg har også lett i Sverige for deg, og som Roland sier i innlegg 2, i 1900 finnes de ikke. Ikke mye å finne i Sverige. Da får man jo se alternativer veier å finne dem. Kan det være en vei via Østfold eller ?Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Alle bidrag mottas med takk! Som slektsgransker gjennom 27 år har jeg lært meg tålmodighet, så bare ta den tiden du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Jeg har visst ikke funnet det store i Moss enda.Thorvald Emil Evensen, både far og sønn, bor fortsatt i Moss i 1909, finnes i en oversikt over stemmeberettigede. Thorvald Emil født i 1882 var arbeider og bodde i Strandgata 4. Senior født i 1851 var formand og bodde i Strandgata 25. Jeg kan ikke se noe ektefeller på dem.Har sett etter Carl (bagermester) og Even (snekker) i boken Mosse håndverk i ladested og kjøpstad. Det er en oversikt over håndtverksmestere i Moss, men jeg finner dem ikke der.Send meg en mail på adressen jeg ga deg i innlegg 9, så gir jeg deg et navn/telefonnummer du kan forsøke å kontakte om du vil. Vil ikke legge det ut her.Har funnet en annen pussighet, som kan være noe å gå videre på. Din etterlysning opprinnelig gikk jo på Johan Jacob Ridell. Da han og Anne Maria giftet seg, så står J.J. Ridells far opplyst til å være Johan Ridell.Ved søk på ddss. nu, i fødelsesboken finner jeg et ektepar Johan Ridell og Carolina Dahlquist. De står der oppført med 2 barn [url="http://www.ddss.nu/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=9953504>Lenke og Lenke og Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Som i innlegg 5 står oså Johan som far. I Skåne i dag er det jo mange Rinell, tror jeg hadde tatt en telefon til en av de eldre. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På røtter er det en Britt Marie Ridell 0410 14938 som bor i Trelleborg som driver med slekts forskning. Hun har lagt ut adresse og email på røtter også. Hun kan jo vite noe. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Hjertelig takk for tips! Dette vokser fortere enn jeg hadde ventet, da jeg sendte et skudd i blinde. Dessverre er ikke Ridell-familien de jeg er mest interessert i, for det blir jo en sidegren. Stoff om Carl og Even Casperssønner er vel helst å finne i Fredrikstad. Er det noe register over håndverkere der som i Moss, mon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.