Gå til innhold
Arkivverket

[#49536] Bernt Anderson f. ca 1848 Lardal? d.?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Kan noen hjelpe med å finne hans foreldre og fødested?Han har fått to barn i Ramnesområdet med samme dame, Inger Andrea Prebensdatter f. 1850, Andebu.Ved dåp av sønnen Anders Bernhard 1887 er far nevnt som ungkarl, Tømmermand Bernt Anderson , Lardal? alder oppgitt til f. 1848.Ved datter Anne Petrines dåp ,av foreldre : ungkarl Bernt Andersen f. 1848. og mor Pige Inger Andrea Prebensdatter f. 1850 (Stokeeie og Tuften er nevnt som busted.)Finner ingen av foreldrene i 1900-tellingen.Har ikke funnet Bernt Anderson i 1865telling i Lardal, eller i nærområdene. Noen som kan hjelpe til å lokalisere han og foreldrene hans?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge lenke til tema som omhandler sønn av Bernt Anderson og Inger Andrea Prebensdatter, Anders Bernhard Berntsen, Løn.f. 1887.Lenke (Vi har fått utrolig god hjelp til å finne løsning i dette temaet.) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Bernt Andersen i 1900-tellingen, som er hustømmermand, født i Kvelde . Her er han i så fall gift her, og alder passer ikke helt: LenkeKan hende lurt å undersøke denne likevel?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være mulig at Bernt og Inger Andrea gifter seg og bosetter seg på Holtan i Lardal? Jeg finner et ektepar med passe fornavn, litt feil i fødselsår, men vel ikke helt umulig forskjell? Lenke Hans yrke og fødested kan også passe, men hun står oppført f. samme sted ( Kan det også være en feilføring?) Håper på litt eksperthjelp som kan finne dette paret i kilder ( Bygdebøker eller kirkebøker?)Alle råd blir godt mottatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei GunnSlo opp Holtan i Lardal bygdebok. Bernt Holtan heter Bernt Evensen og kona Inger Andrea Gulliksdatter. Så dessverre, det er nok ikke de du leter etter.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Solveig. Da røk den teorien. Får håpe noen kan hjelpe med hvem denne tømmermanden, Bernt Andersen var. Han var f. ca 1848 i følge kirkebokinnføring ved dåpen til hans barn. Hvor kan kom fra er tydelig usikkert, siden det er ført Lardal med spørsmålstegn etter i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Bent Andersen f. ca 1848 fant jeg en som ble døpt 11 okt 1846 i Holmestrand. Han var sønn av Anders Jørgensen og Karen Olea Rasmusdatter. Lurer på om noen kjenner til hvor det ble av denne sønnen. Her er foreldre og søsken i 1865-tellingen: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til denne Bernt Andersen 11 okt. 1846 i Holmestrand kirkebok også: LenkeHvem kjenner til hans livsløp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Jeg fant denne i FS: BERNT ANDERSEN Male Event(s): Birth: Christening: 22 JUL 1849 Tjolling, Vestfold, Norway Death: Burial: Parents: Father: ANDERS BORGERSEN Family Mother: KAREN ANNE CHRISTENSDR Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423933 1835 - 1859 0278256 Film NONE Sheet:MVG Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, han passer bedre med oppgitt alder, men jeg finner han omtalt i Tjølling Boka II, Krohn-Holm. under gård Løve Øvre. Her står at faren kom fra Klåstad. sønnen Bernt Andersenf. 1849 overtok gården i 1874. han døde i 1907. Så kommer det som gjør at jeg tviler på at han kan være den rette mannen. Bernt Andersen , Løve Ø. gifter seg 1876 m. Inger Marie Kristoffersdatter og får 7 barn med hustru ( melleom 1876 og 1892) s. 452 bygdeboka.Han er oppført som gardbruker, og ikke tømmermand.Litt drøyt om han skulle fått 2 barn utenom ekteskap med Inger Andrea Prebensdatter ( Ramnes området)Men man vet aldri, så det er flott at noen kommer med nye forslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Bernt Andersen fra Vestfoldslekt : LenkeSamme som Erling fant på F.S.Håper jeg finner ut mer om han som jeg la inn lenke til i 1900 telling Larvik ( Innlegg 3) Han er tømmermand og oppført f. i Kvelde. Vet ikke om det er mulig å følge han i kirkebøker? ( Lurer på om det ikke mangler noe rundt 1850? for Kvelde) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Glemte å nevne at det ikke står noe mer om han i Hedrum bygdeboka under Rimstad.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg igjen, Solveig for velvillig hjelp!Det spørs vel om ikke denne karen er litt for gammel også. ( Han er nevnt f. 1842 ved dåpen) Den Bernt jeg søker skulle være f. ca 1848 , fødselsår nevnt i to kirkebok innføringer.Problemet er å finne hvor den Bernt kommer fra og hvor han ble av etter at barna ble født.Jeg har lett gjennom fødsler i Lardal fra 1844-1849, uten å finne noen som passer der. Prøvde også kilder i Annebu uten hell.Heller ikke under døde eller utflyttede finner jeg en passende kandidat. Litt av en nøtt det der. Har også lett i emigrantkilder uten hell. Så flott at så mange prøver å hjelpe her. Vi hater å gi opp, de fleste av oss.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel muligens den samme Bernt Andersen f. Hedrum som er skipstømmermand her i Larvik 1865: LenkeFår se om jeg kan finne ut mer om mannen fra Ringdal.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg vielsen til skipstømmermand Bernt Andersen på Langestrand , dessverre uten særlige ekstraopplysninger: LenkeEkteparet var ikke ungdommer ved ekteskapsinngåelsen i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Jeg kan sende deg hele regla hvis du gir meg E-post adressa di. Det er for mye til å legge her (tror jeg). MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Bernt er sønn av Anders Kristensen født 1784 på på Kløverød i Siljan gift 1818 med Marthe Pedersdatter født 1794 på Nordre Odberg i Hedrum. Se Hedrum Bygdebok bind 3 side 659. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det, Terje! Det ville være interessant å se om jeg kan finne noe sammenheng til den Bert Andersen som ble far til to barn i Ramnes? Min e-post er ghug@frisurf.noMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.