Gå til innhold
Arkivverket

[#49540] Hjelp til å finne dåp i Skjeberg


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Kan noen hjelpe meg med å finne dåpen til Erik Andersen og Ingeborg Haraldsdatter, her fra 1801 telling [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=f10115&gardpostnr=133&personpostnr=2592&merk=2592#ovre>Lenke.Har funnet paret viet i Skjeberg, se trolovet nr.12 til venstre Permanent sidelenke: Lenke og Erik Andersen dåp FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Cathrin ! Dåpen til Erik Andersen i 1769 finner du i Skjeberg kirkebok, bok 2, 1725-1791, side 119, innførsel nr. 27. Han er døpt torsdag før påske 1769, som igjen er den 23 mars 1769. Det latinske navn er Dies Viridium. Han ble introdusert i kirken 21 april 1769 (Bots og Bededag) Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk Arild. Kvier meg til å gå på Skjeberg på grunn av skriften i kirkebøkene der. Jeg legger ut lenke, slik at noen kanskje kan hjelpe meg å tyde det som står der, nr.27 Permanent sidelenke: LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Tar det jeg tror: Anders Eriksen (???) og Kari Jonsdatter: b.k.(barn kaldet) Erik. Faddere: ??? ???, Berthe Jonsdatter, Halvor Myhra, Erik Andersen og Aslak Hvidsten. Schieberg: Die Virid. Introd: Schieberg: Bededag. Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg blander meg også inn i selskapet. :-) Her er min versjon. Jeg er temmelig sikker på at det står 'Heyen' på både far og første fadder. De fadderne som står først, er kvinner, så det må være et kvinnenavn. Jeg er ikke helt sikker på at det er Karine, men mitt beste forslag.Anders Eriksen Heyens og Karj Jonsd.s S(ønn) N(avnlig) Erik. Fadd: Karine Hejen, Berthe Jonsd., Helge Myra, Erik Andersen, Aslak Nielsen. Schib. Die Virid: introd. Schib. Bededag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk til dere begge to. Tenk at dere greide å tyde noe av det som stod der. Her skjønner jeg at bygdebok bør komme i hus, slik at kan finne ut mer om eventuelle familiebånd.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har bygdebøker fra Skjeberg i hus og der er det svært lite informajon å få, så jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne dåpen til Ellef Børgesen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10115&gardpostnr=94&personpostnr=1969&merk=1969#ovre>Lenke. Han giftet seg i Skjeberg 1780 med Kistine Eriksdtr., som jeg heller ikke klarer å finne ut hvor kommer fra. Permanent sidelenke: Lenke. Tror det er 'min' Ellef som ble konfirmert i Skjeberg 1768 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Kirkebøker for Skjeberg er transkribiert til og med 1762 og De har dem på historisk avd i Fredrikstad bibliotek. Du kan nok fjernlåne dem. Mvh Jan Erik Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen. Takker så mye for tipset. Tenk dette visste jeg ikke og enda jeg ringte til Skjeberg bibliotek for å sjekke hva som var tilgjengelig. Skal ta kontakt med Fredrikstad for å se hva som er til utlån.Mange tusen takk. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Hvis du går inn på denne adressa Lenke og går inn på ' Søk i katalogen ' og her skriver skjeberg i fritekst feltet og så trykker på søk. Kommer det opp hva Fredrikstad bibliotek har om Skjeberg. På side 3 da ser du kirkebøker som er transkribert, Under kirkebøker på minikort, Mvh Jan Erik Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for tipset. Nå kan jeg selv finne ut hva som er tilgjengelig og ikke minst hva jeg behøver for å komme videre i dette distriktet.Igjen takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Som Jan Erik nevner er deler av disse kirkebøkene transkibert. Ulempen er at 'oversetteren' har hatt problemer med å tyde en del av gårdsnavnene. -Og hvem har ikke det?Jeg sitter for øvrig med en kopi av Skjeberg kirkebok 1702-1725 i A-3format foran meg. Ofte er det greiere å holde i en bok enn å lese på skjermen, så jeg synes at ideen med å trykke denne kirkeboka i et stort format er god. Jeg har noen prøveeksepmplarer som jeg har tenkt å legge på Skjeberg historielags stand på slektgranskertreffet i Skjeberg til helgen.Se for øvrig DIS-Østfolds hjemmeside.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg håper at bøkene kan hjelpe meg noe. Har akkurat prøvd å gå igjennom konfirmantene en gang til. Tillater meg å spørre om gårds/husmannsplassene som står bak patronymet, kan en da gå ut i fra at de er søsken?Et par eksempler jeg har 3 Hansen/Hansdtr. Lycke ellen 5 Eriksen/Eriksdtr. Høymyr. Prøver å sette samme fadderne, men problemet ar at da har de skiftet plass og det er en del med navnet, f.eks. Erik i kirkebøkene.Problemet i dette distriktet er at ikke navnet på plassen er nevnt i 1801 tellingen og lurer også på om noen plasser ikke er tatt med? Dette distriktet forvirrer meg noe voldsomt.Setter pris på all informasjon jeg har fått.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Dahlstrøm Hansen

Hei. Om jeg forstår deg rett har du problemer med 1801-tellingen for Skjeberg fordi plassene ikke er nevnt. Skjeberg historielag transkriberte i 1987 denne folketellingen og ga den ut i papirutgave, der alle plassene er oppført. Den har vært til stor nytte for meg. Den er kanskje utsolgt, men undersøk med Skjeberg historielag - de har den vel sikkert selv - evt. kan jeg forsøke å hjelpe deg.Mvh. Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen. Jeg takker så mye for ditt tips om folketellingen, for jeg må ærlig inrømme at jeg sliter i dette distriktet, som du sikkert har skjønt. Jeg har, 'sier bare du verden', klart å finne ut at det er særlig fire plasser jeg bør forholde meg til og det er Myhra, Høymyr Hornæs og Lycke. Har bestilt de transkriberte kirkebøkene, så jeg får prøve å få tak i papirutgaven av folketellingen også.Igjen mange takk for tipset.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Dahlstrøm Hansen

Hei Cathrin. Jeg har også arbeidet en del med spesielt Myhra og Høymyr på forsommeren, med utgangspunkt i plassen Trosset, hvor forfedrene rundt 1801 kommer fra h.h.v. Høymyr og Myhra. Har ikke fått særlig tid i det siste, men har du slekter der, kan vi kanskje utveksle opplysninger. Min e-post er forøvrig: karindah@online.no.Om andre også arbeider med slekt på Høymyr, tar jeg gjerne imot informasjon.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.