Gå til innhold
Arkivverket

[#49544] Systematisering av slektsdata


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Kikut

Hadde bare litt lyst til å høre hvordan folk systematiserer slektsdataene sine. Kræsjet for noen dager siden min datamaskin og oppdaget til min store skrekk at backupene av slektsdataen var blitt borte i mellomtiden, ergo må jeg legge inn alt på nytt...Jeg bruker Legacy til lagring av slektsdata og har egen bildemappe til hver enkelt person i slektstreet. Hvor jeg lagrer bilder av personen og skannede avisutklipp m.m. Origianlene av det skannede materialet lagrer jeg i en mer eller mindre lystett mappe.Nå som jeg sitter og legger inn dataene på nytt (har heldigvis mye skrevet ut fra Legacy m/kildehenvisning) så kan jeg ikke unngå å tenke på hvor sårbart dette materialet kan være. Jeg vurderte en stund å lagre det i ringpermer, men det har som datamaskinen også (om ikke flere) svakheter.Hva gjør folk der ute? Kanskje noen har løsninger som vil hjelpe andre med sin systematisering?MVH Trygve Kikut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Man må naturligvis bruke et av de moderne slektsdataprogrammene.I tillegg kan man jo evt. lage et kartoteksystem hvis man ønsker det.Hvis du har mye orginalmateriale, så bør du legge det i en bankboks og kun ha kopier hjemme.Og ang. backup. Brenn alt ut på CDer. Ha en CD i et annet rom hjemme, ha en annen kopi på jobben og ha en tredje kopi i trygg forvaring hos slektninger eller venner. Ta nye bakuper med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Og én ting til... Brenn også med en GEDCOM-kopi av basen din på CDene. Hvem vet om det om 20 år finnes dataprogrammer som klarer å lese data som ble lagret i Legacy i 2007...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Takk for gode tips, du kan tro jeg har lært... Det er stor straff å legge inn alt på nytt med kilder.. vi snakker dagevis om ikke ukevis av arbeid fremfor meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Stakkars deg. Jeg vet vel godt at om jeg ikke hadde hatt backupfiler så ville det vært umulig å legge alt inn igjen - resultatet av 35 år arbeid, tusener av navn, titusener av enkeltopplysninger, hundrevis av bilder - umulig. Derfor bare et spørsmål og et tips. Tipset er at du kjøper en backupdisk som du har tilkoplet datamaskinen. 500 GB koster i dag en bagatell. Slik får du konstant oppdatering av backupfilene. Og et spørsmål: er du nå spå sikker på at alt er borte? Det er ikke så lett å fjerne filer fra en harddisk, som regel fjerner du bare filnavnet. Med mindre du har overskrevet dem eller reformatert så skulle det være mulig å få fram igjen det meste ved hjelp av diverse recovery-verktøy. Finn en 16-åring og be om hjelp. Har du derimot reformatert harddisken er nok toget gått. Hvis du derimot har skiftet harddisk eller maskin og har beholdt den gamle ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Joda, jeg har gjort dette skikkelig.. Formaterte pc'en også. Jeg har vurdert en ekstern harddisk, men hvor sikre er de egentlig? kan ikke de og få virus eller kræsje?Jeg har også mistet en rekke personer fra databasen min, ca. 1500 gikk fløyten den skjebnesvangre dagen. Takket være utskrifter er alle personer i direkte slektslinjer reddet, søskens ektefeller og barn har jeg nok mistet.Tok meg en lang pause fra slektsforskningsarbeidet etter at dette skjedde, motivasjonen var rett og slett ikke til stedet. Men nå begynner iveren og nyskjerrigheten å melde seg på ny. Så sakte men sikkert skal jeg karre meg tilbake igjen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jo, alle harddisker, alt egentlig, kan kræsje. Og alt kan bli virusinfisert. Der jeg jobber oppdateres virusbeskyttelsen hvert 15. minutt, døgnet igjennom, alikevel har vi fått alvorlige virusangrep. Men dog: jo flere kopier du har, jo større sjanse for at en kopi overlever og er virusfri. (Sjekk dataene for virus før du kopierer dem tilbake til en virusfri maskin!) Jeg tror nok forresten at det siste jeg ville gjort hvis jeg hadde hatt slektsdataene på en virusinfisert maskin var å reformatere. Heller da kjøpe en ny maskin og håpe noen kan hjelpe meg. En ny maskin koster kanskje 20 timers arbeidslønn, hvor mange timer tar det å rekonstruere alt? Men gjort er gjort og spist er spist. Du får gardere deg best mulig mot at det skjer igjen. Men det er og viktig det Frank Johansen (3) sier om formatet. Noen og enhver av oss har sikkert ting liggende på 1.44 mb disker (for ikke å snakke om 360 kb floppyer). Hvordan i all verden skal vi få lest de nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Sånn sett så blir vel papir det tryggeste formatet. Men 'desverre' så er jo slektsforskningsprogrammene så veldig brukervennlige fremfor en ringperm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tar du utskrifter ved hver forandring så kan du jo til nød få scannet inn det hele, eller i allefall lage nye papirkopier. Nei, det finnes ingen helsikker løsning. Du hørte om datafirmaei med den perfekte backupsentral i kjelleren? Det fungerte helt til gulvet i dataavdelingen røk og hovedanlegget falt ned på backupsentralen. Det er visstnok ikke en avisand - etter den hendelsen har alle større firmaer backupene et fysisk annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Nå skal det vel sies at virus i utgangspunktet bare infiserer kjørbare filer (.exe, .com, .dll, .ocx, plus ett stort antall andre) og at tekst filer som GEDCOM ikke kan virusinfiseres. I utgangspunktet er det også veldig sjelden at databaseformater kan virusinfiseres selv om de er i binært format fordi de bruker ett separat program for å lese data i databasen.Det som imidlertid er mulig er at selve SLEKTSPROGRAMMET kan virusinfiseres. Men dette problemet kan som oftest løses ved at maskinen frakobles internet, formateres, reinstalleres og kaller slekts DATAENE fra backup. Installer så slektsprogrammet fra original program CD.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.