Gå til innhold
Arkivverket

[#49553] Svend Johannessen og Mari Andersdatter, Hedrum/Lardal


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Svend Johannessen og Mari Andersdatter gifter seg 27/12 1828 i Hedrum kirke. Han kalles Styrvold v/vielsen, hun kalles Fosserød. Første barnet blir født på Fosserød, Hedrum, de andre blir født i Lardal.Er det noen som har opplysninger om opphavet til disse. Eneste mulige ledetråd jeg har funnet, er en Martin Johannesssen Helgelands-eie, som var fadder til første barnet, men jag vet heller ikke hvem denne Martin er. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(Lenke)At Sven Johannessen var 'Afskediget Soldat af det Christiansandske Brigade', antyder vel at han var sørlending. Alderen, 27 år i 1828, er også grei å ta med seg i videre jakt. Militærruller er vel et opplagt sted å starte, men en må muligens til Statsarkivet i Kristiansand for å finne noe om den kristiansandske brigade.Om Maria Andersdatter står det at hun var 'fra Ringeriget', men konfirmert i Tanum, 24 år i 1828.Det kan være et par langveisfarende dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Takk skal du ha Kristian. Får vel la dette i bero en stund, til muligheten byr seg for et Kristiansand-besøk. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

En Svend Johannessen ble født på Grinieiet, Styrvold og døpt 8. des. 1799: Lenke Fødselsår stemmer ikke, men kanskje en kandidat allikevel?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Tanken er igrunn veldig bra den. Men jeg har ikke greid foreløpig å få 'min' Svend og 'din' Svend til å bli en. Forsøker å lese faddere på barna for å se om det er noe å hente der. Forsøker også å lese faddere på barna til søskenene til Svend f. 1799 for å se om det gir noe. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den mulige Svend Johannessen i 1801? Kan det være en bror som er fadder ved dåp til første barnet? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei Gunn. Det kan det være, men fremdeles har jeg ingen definitiv bevis for at det er samme. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Fam.s. finner jeg følgende barn døpt av foreldreparet:Anthon 21 nov 1829 Hedrum: LenkeAnders f. 25 april døpt 7 jun 1838 LardalMathias f. 21 nov 1841 , dpt i LardalHer skulle være muligheter til å finne faddere?Lykke til med leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåp til Anthon Svendsen i Lardal . Nr,3. f. 21 nov 1841, dpt 1 jan 1842, Lardal: Lenke Vet ikke om faddere kan gi deg en ledetråd her?Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved landsomfattende søk i folketelling 1801, alle mulige navn-varianter av Sven(d) Johans. finner jeg kun 2 stykker i ca alder. Den ene er han som er funnet i Hedrum , innlegg 6. Så er det denne karen i Borre , Nykirke: Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Når det gjelder maria Andersdatter som skulle være fra Ringeriket,se innlegg 2. Kan det være at hun er konfirmert i Tanum kirke her i Bærum? LenkeTanum finnes jo også i Brunlanes, og hun kan jo ha flyttet hvor som helst til ved konfirmasjonen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Når det gjelder Svend så har jeg sett på samme alternativene, men sitter med samme problemstilling som tidligere, nemlig å finne koblingen til 'min' Svend. Det er nok som Kristian sier, det trengs en leting i de militære rullene, for om mulig å finne opphav. Det samme når det gjelder Maren. Det er et så vanlig navn at det nesten blir slumptreff a finne Mari/marie/maren født ca. årstall. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tanken er for så vidt god, men når en Hedrum-prest skrev Tanum uten nærmere angivelse, mente han helt sikkert Tanum i Brunlanes. Tanum var også hovedsognet, så det kan være ment Brunlanes generelt.Tanum i Bærum var annekssogn i Asker prestegjeld, så om konfirmasjonen virkelig hadde foregått der, ville presten antakelig ha skrevet konfirmert i Asker prestegjeld, Tanum i Asker, evt Tanum i Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.