Gå til innhold
Arkivverket

[#49555] Anna Ingemarsdotter Husabø fra Leikanger gift i USA med Endre Jetmunds Elvekrok


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Anna Ingemarsdotter Husabø fra Leikanger gift i USA med Endre Jetmundson Elvekrok fra JostedalenAnna Husabø var et uekte barn av Britha Eriksdotter fra Hopperstad i Vik i S, og Ingemar Hansson Husabø fra Leikanger. Anna var født i Leikanger, og jeg finner henne i scannede kirkebøker, men det står ikke fødselsår på foreldrene. Er det noen som kan hjelpe med fødsels år på faren Ingemar Hanson Husabø? Finner en med dette navn i Leikangerboken, men kan ikke være sikker på om det er han da jeg ikke finner noe årstall på han som samtidig forbinder han med datteren Anna. Moren Britha er i cesnsus 1865 oppført som 29 år, og i Utvandrer liste som født i 1839. Løy hun på alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ifølge bygdeboken er Ingemar Hansson Husabø født 1829 (døpt 11.2.) - han ble gift i 1858 med Kari Larsdatter Henjum (født 1832). Han og kona + 5 barn utvandret til Amerika i 1870 (fra Bergen med Gazelle).Han er nok faren til Anna født i 1855.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja, det er det jeg også tror. Det passer jo veldig bra med årstall. Dessuten er han vel eneste Ingemar Hanson på Husabø. Samtidig er det vel litt farlig å konkludere med det uten flere opplysninger. Takk for dåpsdatoen, den hadde jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Gjorde ett smart trekk og tror jeg fant ut av det.I scannede kirkebøker, dåpen til første barnet Synneva 1857-1861 med Kari Larsd Henjum. Hun er også født før ekteskap. Her er det et notat som nevner at han har barn med Britha Eriksdotter på Halland. Hun bodde på Halland i census 1865.Så da er det denne Ingemar som er far til Anna.mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.