Gå til innhold
Arkivverket

[#49564] Fransk strykeri - hva var det?


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei! Min oldefars søster drev i en periode (omkring 1878-1884 ?) 'fransk strykeri' i Christiania. Antar at dette kanskje var et slags vaskeri m spesialstryking, men er det noen som vet eksakt hva dette var for noe?Kvinnen emigrerte senere til Nebraska i Amerika og jeg ønsker å gi etterslekten der så nøyaktige og utfyllende opplysninger som mulig om hennes liv her i Norge.Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolsatd

Takk, men jeg trenger mer hjelp av deg: Får opp Wilfa Strykejern SI-1 på den siden du foreslår, men hvor står det om 'fransk strykeri'? Har også lest gjennom forsiden og søkt i innholdsfortegnelsen for Wilfa ... Kan du hjelpe en som .. svimer i tåka her? Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Jag tror, utan att vara helt säker, att det helt enkelt handlade om att man använder strykbräda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg fant ikke hvor det sto om fransk stryking, men lette ikke gjennom hele websiden.Får også et tilslag på denne siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolsatd

Takk for svar, Kari! Jeg så også denne siden, men antar at boken bare bruker dette som et begrep på div 'spesialisering' innen tjenesteyrkene. Ang Wilfa-siden tror jeg kanskje den kommer opp kun pga av siste del av søkeordet altså ang stryking,ikke FRANSK stryking, dessverre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolsatd

Til Roland (4)Takk for tips/tanker omkring temaet. Det kan godt være du har rett, men jeg vil gjerne ha litt mer detaljer og vurderinger omkring dette temaet. Når dukket i såfall strykebrettet opp i Norge og hvorfor het det 'fransk'? Fransk stryking må jo ha vært noe helt spesielt siden man 'reklamerte' med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

AnnikenGenom strykbrädans tillkomst så kunde man ju stryka kläder så att man fick snygga pressveck där man ville ha dem. Tidigare ströks ju allt på ett platt bord men på en strykbräda kan man ju trä in strykbrädan i ärmar mm.Tips: Sök på 'French Ironing'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Fransk strykning er etter det eg har lese ein eller annan stad, eg hugsar ikkje kvar, kunsten å stryke eller dampe til dømes prestekragar før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk til Roland (8,9) for interessante og underholdende(9) opplysninger.Til Gunnar (10): Nå toucher du innpå det min mor på 92 år har tanker om. Hun sier at hun lurer på om det var en form for plisséring eller det å kunne stive skjorter etc. Hun har også nevnt det å pipe f eks prestekrager eller annet tilbehør på klær.Når det gjelder plisséring har jeg akkurat hatt kontakt med de siste eierne av Plisséfabrikken i Oslo, men de hadde ikke hørt om fransk stryking.Ang 'piping' er min mor usikker på om det hører innunder betegnelsen 'fransk stryking'. Husker at de sendte bort spesielt tøy til piping, så som gammel arvet dåpskjole.Jeg har også tatt opp igjen tipset fra Kari Thingvold (se 5 og 6) og sendt forspørsel til 'Kilden' ang forfatter-kontakt og bakgrunnsstoff til boken 'Ut å søkje teneste'.Ser frem imot flere forslag fra dere alle! Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

No kom eg på det: Dottera til sokneprest i Davik, Søren Albert Winger, Marie Winger, gjekk på 'Den kvindelige Industriskoles Formiddagsklasse i Kristiania, og på vitnemålet hennar frå 1. juli 1899 står det blant andre fag som 'Linsøm', 'Skræddersøm', 'Maskinsøm', 'Stopning og Lapning' - og 'Fransk strygning'. Ho fekk forresten 'Udmærket godt' i dette faget. Attestert av 'Sophie Borchrevink, Bestyrerinde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Til Gunnar(12) Artig at du fant frem disse opplysningene! Ga likevel ikke svar på HVA fransk stryking er, dessverre, så jeg leter videre!Her kommer svar av 15.mai fra Kari Telste,forfatter av boken 'Ut å søkje teneste - Historia om tenestejentene' (se lenke innlegg 5 og nederste avsnitt innlegg (11)):Spennende spørsmål! Dessverre vet ikke jeg akkurat hva det er. Det forekommer ofte i sammenheng med søm: tjenestejenter har lært seg finere søm og fransk strykning, og det ser ut til at de dermed fikk ferdigheter som var ettertraktet i 'finere hus', eller kanskje i din oldemors søsters franske strykeri! Jeg har sendt din forespørsel videre til andre her ved Folkemuseet. Forhåpentligvis dukker det opp et svar. Ellers fant jeg noe på denne linken: Lenke På Ellen Ofstads kvindelige Haandgjerningsskole kunne som du ser de unge piger lære seg fransk strygning.Håper du finner ut av dette, og jeg er selv veldig interessert i svaret.Vennlig hilsen Kari Telste Nytt svar fra Telste 21.mai:Her har jeg fått et enda bedre svar fra min gode venninne Astrid Oxaal. Hun skriver:----Salmonsens konv.leksikon skriver at: 'Fransk S. kaldes S. af Mansketlinned. For at dette skal blive blankt, fugtes det stærkt stivede, allerede een Gang strøgne, Tøj med et vaadt Klæde, hvorefter det blankes , ved at der med den afrundede Kant af Strygejernet stryges frem og tilbage, idet Jernet presses meget haardt ned mod Tøjet.' i 'Veiledningsbok for Tjenestepiker og unge Husmødre'(1912): her er et avsnitt som heter Stivetøi hvor det blant annet står, 'Tørk den [snippen] med en fuktig klut, blank den ved at gni den rette side av jernet frem og tilbake paa snippen.' i dette tilfellet er ikke begrepet 'fransk stryking' brukt, men det synes å være det sammen som omtales - en 'dobbelstryking' som gir en særlig blank overflate på stivet tøi.Jeg har også sett begrepet i avisannonser fra 1800-tallet uten at jeg har sjekket betydningen av det før nå ---Håper dette kan bringe deg et skritt videre! Og du kan sikkert legge det ut. Venter fortsatt på svar fra ekspertene her på Folkemuseet!Hilsen Kari Så 'tampen brenner' på å ende med helt eksakte opplysninger ang temaet fransk stryking forhåpentligvis fra Folkemuseet. Men er det andre som kommer på noe, så kom igjen! Skulle også gjerne sett noen av de annonsene fra 1800-tallet som Kari Telste nevner her, men hvor er de, tro? Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg husker at min mor (f. 1899) brukte å snakke om 'fransk vask og stryking', som et begrep fra eldre tid. Og jeg ser at det i ei dansk ordbok står: Fransk vask og stryking, om vask og stryking av fint tøy, spesielt skjorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.