Gå til innhold
Arkivverket

[#49570] Aaböe-slekt i Telemark


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Ole Nerisen Aaböe og Berte Torjusdatter ? Ole var f 1697 og döde i 1769. Berte og Ole giftet seg 19/9 1720. De hadde barna Nere, Aaste og Torbjörn. Alle opplysninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Neegaard

Åbøgrenda i Hjartdal består av 4 Åbø-gårder og gården Høgetveit (kilde: Hjartdalsoga). Jeg finner ikke Ole og Berte nevnt i Hjartdalsoga, men det betyr ikke at de ikke har bodd der. Kirkebøker fra Hjartdal kan være aktuelle kilder både for Oles dåp og vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Neegaard

Neri/Niri/Nere, Aaste og Torbjørn er vanlige Hjartdalsnavn, så det tyder også på at Ole og Berte har bodd i Hjartdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo EliJeg har forstått det slik at Ole kom fra Aabö i Drangedal. Han ble enkemann og giftet seg på nytt med Tore Aslaksdatter i 1740mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Neegaard

Hei PerJeg er ikke så kjent med navn i Drangedal, men her er vel Ole og Bertes vielse i 1720 (midt på høyre side) LenkeIngen informasjon om foreldrene, men det er kanskje mulig å finne Ole og Bertes dåp i kirkebøkene, jeg ser at barnets far er oppgitt ved dåp i det aktuelle tidsrommet. Lykke til!Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Neegaard

PS Det er lurt om du legger inn alt du har av informasjon i etterlysningen slik at det blir lettere å lete på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Beklager, Eli. Hovedårsaken er nok at jeg ikke er kjent i Telemark. Igår tittet jeg heldigvis i kartet og fant raskt ut at det var et stykke vei mellom Hjartdal og Drangedal. Skulle du finne ut noe om Ole og Berte, er jeg takknemlig om du lar höre fra deg.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Bjørn Edvin Holte nevner denne familien i bind 1 i sitt 'Slektsregister for Drangedal' på side 129. Jeg kan ikke se at han har noen opplysninger på Ole videre bakover. Bjørn Edvin nevner også et skifte og her er gården Lauvstad nevnt. Så trolig har Aabøe/Aabø vært en husmannsplass under Lauvstad. Det ligger visstnok også et bruk på andre siden av elven som kalles Aabø, men det tror jeg ikke har gått ut fra Lauvstad.Her er en link som viser hvor Aabøe ligger:LenkeSelv om jeg har mitt navn fra denne gården så har jeg ikke slektsforbindelser til denne Ole Nerisen. Min slekt kom ditt ca 1848.Her er Aabøe gården i Tørdal, Drangedal fotografert i juli 2006.m.v.h. Gunnar Aabøe.

bilete2719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest John Nordbø

Slekten min kommer fra Nordbø gård som ligger litt lenger opp i Østredalen enn Aabø. Min oldefar Ole Nordbø's far var Aasold Aasulfsen. Hans foreldre var Aasol Aasolsen og Anne Nerisdtr.Aasol's foreldre var Aasold Aasoldsen og Gro Gjermundsdtr (dtr til Gjermund Nerisen og Liv Tarjeisdtr) Anne's foreldre var Neri Olsen og Margit Kystolsdtr)// Neri Olsen's foreldre var Ole Nerisen og Berte Torjusdtr//Gjermund og Ole Nerisen var brødre. Deres far Neri har heller ikke jeg noen opplysningerf om, dessverre. Min bestefar Kristian Nordbø gikk som gutt på Aabø skole. Hører gjerne fra deg - dette er jo definitivt felles aner.... PS. Har ikke vært særlig aktiv med slektsforskning de siste årene, det var en ren tilfeldighet at jeg gikk inn på nettet og fant ditt innlegg, Hilsen John N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo JohnJoda, vi er nok i slekt. Anne f 1750 var söster til Ole f 1754. Det er Ole og hans etterkommere som er min slekt på farfarsiden. Jeg har endel data. Vi burde kanskje sammenlikne hva vi har ?Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Per, vil mer enn gjerne utveksle data med deg, ring meg på 67133153 så kan vi i første omgang utveksle e-post adresser, hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.