Gå til innhold
Arkivverket

[#49571] Torsten Gulbrandsen Brastad i Lier g.m. Else Nilsdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har foreløpig forgjeves forsøkt å finne ut av opphavet til dette ekteparet. De blei viet 6 april 1780 i Lier; Lenke. Jeg trenger hjelp til å tyde stedsnavnene som er er knyttet til brudeparet. (Var det ikke vitner til slike begivenheter så langt tilbake ?)Torsten døde 15 okt. 1818 i Lier.Else døde 14 april 1820 i Lier.De fikk en sønn; Nils 28 aug. 1785. g.m. Brynhild Paulsdtr. 18 nov. 1812 i Lier.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg beklager at jeg glemte følgende; I k.b. står det at Torsten var 73 år når han døde. Else var 72 år når hun døde på Brastad i 1821 (1820 var feil)Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

På Torsten Gulbrandsen står det Landfald-(gangen?? usikker på det som står etter Landfald). På Else står det vel Prestegarden, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Fra Lier historie under Landfald.Plassen Landfaldhaugen Tosten Gulbrandsen, f. ca. 1745, g. m. Else Nilsdtr., f. ca. 1751. Av barn nevnes Gulbrand, Nils og Ellen. Det er uvisst om Tosten hadde overtatt plassen før 1779. Han fikk fornyet sin festeseddel i 1799 på samme vilkår som Isak Jørgensen på Landfald bare med den forskjell at avgifta her var 10 dlr. Tosten ble ved Høyesteretts dom 303 1803 dømt til å fravike plassen, og solgte derfor i 1804 husa for 185 dlr. til 8) Didrik Kristoffersen Kornerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Permanent lenke til vielsen LenkeDet står (nr.7) 6/4 1780 Frogner krk., Tosten Guldbrandsen Landfald-Hougen? og pike Else Nielsdt. i Prestegaarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit. Den lenken du lar lagt i innl.6 kan vise seg å være en del-løsning.Men,-med hvilken grad av sikkerhet kan vi akseptere at den Tosten som Chris Nilsen fra Australia har funnet fram til er den riktige. Fra tidligere har jeg på FamilySearch funnet flere alternativer, hvorav denne er en av dem.Kan du eller noen andre kvalitets-sikre at min Torsten/Tosten Gulbrandsen, er den som blir dpt. 28 jan. 1748 på Norderhov ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke vi noen gang ble sikker på at det var den rette. Jeg må tilstå at jeg ikke har sett på denne saken siden den gangen så hukommelsen kan spille meg et puss, eller at det har kommet nye opplysninger som jeg ikke har sett.Jeg håper du har hatt tid til å lese gjennom alle temaene/innleggene omkring Torsten for det er ikke få.Tema: 11857, 12774, 19691, 20322, 20323, 21037, 21044, 21187, 21189, 21921, 29854 og 40129.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Igjen takk til deg Berit.Noe av problemet mitt her er at jeg ikke kan engelsk. Jeg skal likevel forsøke om jeg kan finne noen verifiserte avklaringer i de mange tema.Det er jo tydelig at denne Chris Nilsen er på leit etter det samme som jeg.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Litt oppsumering mens det leites.På Ft-1801 for Lier står det et Torsten er 56 år, dvs. f 1745. Ved Torstens begravelse 15. okt. 1818 står det at han var 73 år, dvs. f. 1745. Magne Pettersen (innl. 4) viser til 'Lier historie som sier Torsten var f. 1745.På FamilySearch er ingen Torsten/Tosten Gulbrandsen (T.G.) reg. f. 1745. De nærmeste er T.G. dpt. 28 jan. 1748 på Norderhov, og T.G. dpt. 17 juni 1742 på Bragernes.Inntil noe annet er dokumentert vil jeg være svært skeptisk til at noen av de sistnevnte T.B. kan være rett Torsten/Tosten.Om vi finner en løsning på dette, så vil det jo være et resultat som Chris Nilsen også lenge har vært på leit etter.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg forsøker meg med en liten oppsummering:Torsten Gulbrandsen ser ut til å bli ei skikkelig nøtt. Maya Lillemoen sier i en mail til meg at det kan være ting som peker mot Norderhov. I så tilfelle kan dette være rett person: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100226415303&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMen- både Lier bygdehistorie og folketellingen tilsier en fødsel til 1745.Så har vi denne Torsten dpt. 17 juni 1742 i Bragernes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Så til Else Nilsdtr.Else blei dpt. i Lier 24 juni 1752:[url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100015444667&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHun ble viet i Lier 6 april 1780: LenkeHennes foreldre var Nils Borgersen (fra Myrehagan || u/Myre) og Åse Arnesdtr. Disse blei viet i Eiker 1.nov.1751: LenkeSå blir det værre, men jeg tipper på at foreldre til Nils må være:LenkeFar til Åse Arnesdtr. må vel være (hun kom jo fra Eiker):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Dear Aksel, Magne & Berit,Hello from Australia.I found you are writing about my ancestor, Torsten Gulbrandsen.I am still trying to find where he was born.I have now done extensive research into the 2 Torsten Gulbrandsens in the IGI (1742 & 1748).Although there are links to both these TG's. I now think neither of them are the TG I am looking for.I would like to share my thoughts with you if you are happy for me to do so.Are one of you descendants as well?Chris.Please write for me in English if you can. I have very limited Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Aksel Einar, hvem av barna er du etterkommer av ? Jeg spør fordi Chris lurer på om en av oss er etterkommer av Torsten? Siden Chris ikke leser eller skriver norsk så bare skriv navnet på barnet. Skriver omtrent det samme på engelsk.Chris, I am asking Aksel Einar to write down the name of the child from whom he is descending. Aksel does not read or write english.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det er Nils Torstensen f.25.08.1785 og dpt.28.08.1785. Han blei viet i Lier 18.11.1812 til Brynhild Paulsdtr. De fikk sønnen Peder Nilsen, f. i Lier 25.08.1824.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Dear Einar and Berit,I am also descended from Nils Torstensen.He had an illegitimate son Nils Nilsen born to Ingeborg Christensdtr on 20.11.1811 at Brastad.I am descended from this Nils Nilsen.Is there information I can give to Einar so we can share our research?Torsten Gulbrandsen was not born or confirmed in Lier.I have started searching all neighboring parishes in the digitised parish registers to try to find him, a huge task.About TG 1742 Bragernes: Fathers name: Guldbrand Olsen, they lived at Øvre Schougen-eie God-parents are: Anne Engelbretsdatter, Halvor Skougen and Hans JonsenI still cannot prove the TG from 1742 or 1748 are correct.Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Chris og Berit.Det må fortsatt bli på norsk fra min side. (sorry).Viser til innleggene 7 og 11. Jeg klarer ikke å få avklart hvem av alternativene; Torsten Gulbrandsen fra Norderhov [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100226415303&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, (vielsen av hans foreldre); Lenke,- eller Torsten Gulbrandsen fra Bragernes som er den rette;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Einar, Chris skriver at han også nedstammer fra Nils. Nils T. fikk en sønn Nils N. utenfor ekteskap i 1811 på Brastad med Ingeborg Christensdt. Så da er dere jo i slekt langt tilbake. Chris holder nå på med å sjekke kirkebøkene i nabosognene. Han er også usikker på de to Tosten Guldbrandsen. Chris spør om det er noen opplysninger han kan gi deg slik at dere kan dele på letinga. Han har funnet litt om TG i Bragernes, som du kanskje kan se fra siste delen av innlegget hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Chris og Berit.Det var gildt å konstantere at slekta øker.Foreløpig må jeg innrømme å stå på bar bakke. Jeg skulle så gjerne sett ett halmstrå å gripe fatt i. Men,- foreløpig er jeg blank.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Plutselig ser jeg at Chris skriver om et barn f. u.ekt. med Ingebor Christensdtr. Om denne Ingebor er dpt.26.12.1788 og dtr. av Christen Olsen, da blir det ekstra artig. Jeg har det samme 'anemessige' forhold til Christen Olsen som jeg har til Torsten Gulbrandsen.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Chris, do you know when Ingeborg Christensdt. was born, and parents? Could she be the same as the one Einar is writing about in (20)? The Ingeborg bapt. in 1788 (20) also is an ancester of Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit.Vi i Lier Historielag har fulgt denne debatten samt lest igjennom de andre som du tidligere har ramset opp. Mitt spørsmål er, har noen sjekket millitærruller for Lier? Lier Historielag sitter med millitærrullene, kunne det være verd et forsøk å søke igjennom disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Maya. Jeg har kun sjekket kirkebøker. Nå vet jeg veldig lite om militærrullene for Lier. Gjelder de bare for barn født der eller også for nabosogn ? Hva med skattelistene eller hva det heter fra 1765? Det hadde vært fantastisk om noen hadde klart å finne ut av dette for jeg har gått tom for ideer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Disse millitærrullene som jeg kjenner til forteller om personer som bodde på forskjellige gårder i bygda her, og hvor de var stasjonert, noe utover det vet jeg ikke. Øivind Røsdærn er god til å 'lese' disse rullene, så når han kommer tilbake fra ferie får han bli med noen kvelder å 'snurre' film. Dette med skattelister har vi blitt tipset om tidligere, og dette må vi nok nå prioritere. Det hadde jo vært interessant å finne opphavet til denne Tosten Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Dear Berit,Do you know of any websites that can translate Norwegian text for free for me? I found one (Tranexp) which will translate Norwegian to English, but it wasn't very good.Yes I believe that this Ingeborg Christendtr (1788) is the mother of Nils Nilsen (1811).She was born in Linnevolen in Lier. Her a parents were Christen OLSEN (baptised 23.11.1749-Linevolden and died 26.9.1804-Tranby) and Ragne BJØRNS (born 3.1.1765-Flannum,Modum and died 26.2.1810-Linnevolden). They married 12.7.1788-Frogner. Ragne was his 3rd wife. I have more ancestors in this line. Some ancestors date back to the 1500's. I am happy to share this information if needed. I have other information about Else Nilsdtr as well.I looked for Ingeborg Christendtr and Nils Nilsen in 1815 Lier census, but cannot find them. Maybe they were living somewhere else. Nils' father Nils Torstensen (1785) appears in the 1815 Lier census with his wife Brynild Paulsdtr and son Tortsen.Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.