Gå til innhold
Arkivverket

[#49571] Torsten Gulbrandsen Brastad i Lier g.m. Else Nilsdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiJeg forsøker å vurdere noen forskjellige Gulbrand Torstensen. Her er begr. av kona til en T.G. Live Larsdtr. begr. 20 sept. 1772. Jeg ber om hjelp til å tyde gårdsnavnet knyttet til G.T.LenkeEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

It does not look like it is the same Ingeborg Christensdt. The bapt.date is not the same. And, sorry Chris, I have never heard about translationprograms.Einar. Det ser ikke ut som om dere har felles Ingeborg. Dåpsdatoen til Chris sin Ingeborg er ikke den samme som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit og Chris.Jeg kan ikke se at Chris nevner dpt. dato for sin Ingebor. Men de han nevner som foreldre til Ingebor, de stemmer nøyaktig med mine aner. Det gjelder da Christen Olsen og Ragne Bjørnsdtr. Jeg tror faktisk at det er full treff. Min Ingebor var dpt.26.12.1788.Her må Chris nevne dpt. for sin Ingebor eventuelt på nytt.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sorry Einar and Chris.I made a mistake about Ingeborg. For some reason i looked at the parents dates, I do not know why. Einar say his Ingeborg have the same parents as yours. It means you are related throug both Nils and Ingeborg.Einar, jeg har tydeligvis miksa inn datoen til foreldrenes fødselsdatoer. Det er bra du er såpass våken at du så feilen min. Da er jo dere i familie gjennom både Nils og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Hei Einar,Datter Elisabet om/av Nils Torstensen og Ingeborg Pernille Poulsdtr. Født 29.5.1813. Døpe 6.6.1813 i Frogner. Ulovlig?LenkeChris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Dear Gunn,Yes it is.Nils Torstensen had an illegitimate child in 1811, and it seems another in 1813 before marrying Brynild Paulsdtr in 1814?Do you have any information on this child?Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Hei Einar,Opplysning for du:Re: Torsten Gulbrandsen fra Norderhov (1748). Skifteregister: Weme gård i Norderhov. 19.3.1763. Død = Gulbrand Tostensen Sandager. Kone Olia Olsdt. Barn: Tosten Gulbrandsen 14, Christine 19, Guri 13 and Anne 11. Tosten alder 14 i 1763. Født ca1749. Levende i Norderhov i 1763.Barn om/av Tosten Gulbrandsen og Else Nilsdtr:1)Gulbrand. Døpt 25.3.1781 Landfaldhaugen. Faddere: Haagen Nilsen Sørums kone Guri, Gunnild Amundsdt. Ask, Gunder Pedersen Egge, sold. Niels Gulbrandsen Myhre from Aasiden, Ole Svendsen Berflot. Gift Desember 1809 i Lier. Kone Marie Andersdtr.2)Ellen Kierstine. Døpt 27.10.1782 Landfaldhaugen. Faddere: Tosten Michelsen Bradstads kone Ingebor, Gunnild Guldbrandsdt from Aassiden, Jacob Jørgensen Myhr-hagen, Anders Bentsen Frogner. Død Desember 1784 i Lier. Alder 2.3) Niels Døpt 28.8.1785 Landfaldhaugen. Faddere: Enke Sidsel Ersrud, Gunnild Guldbrandsdt. MyrerHagan Aassiden, Ambros Larsen Landfald and Anders Hansen Ersrud. Myrehagan4)Ellen. Døpt 15.12.1788 Landfaldhaugen. Faddere: Ole Renscougs; Randi ??; Kisti Bradstad; Tosten Bradstad; Peder Sørum. Gift Mai 1821 i Lier. Kone Marte Kristoffersdt. Død 8.1.1864 i Lier. Alder 75. Else Nilsdtr fra 'Myrehagen' gård i Assiden.Else Nilsdtr stebor:Nils Gulbrandsen. Døpt 23.1.1757 ved Frogner. Far var Gulbrad Olsen. Mor var ukjent, sannsynligvis Aase Arnesdtr. Faddere: Birthe Larsdtr Moen; Kari Torchildsdtr Myre; Christen Andersen Myre; Ole Thruelsen Myre. Leve Myrehagen. Død 07.03.1803; han og kona Levede adskildt paa den Tiid han Døde. Leve Erich Olsens Enkes Huus. Kone Helene Rasmusdtr Barn: 1)Kistine. Døpt 1.2.1784 i Skoger. Faddere: Lisbeth Jonsdtr; Gunild Gulbrandsdtr; friderich Arnesen; Ole Rasmussen og Anthon Jonsen. 2)Gunild. Døpt 24.2.1788 i Skoger. Faddere: GunildGulbrandsdtr; Ingebor Pedersdtr; Christopher Torkelsen; Jacob Jørgensen og Børger Nielsen. 3)Gunild. Døpt 2.5.1790 i Skoger. Faddere: Anne Lisbeth Jonsdtr; Larine Arnesdtr; Friderich Arnesen og Jens Arnesen. 4)Gunild. Døpt 18.11.1792 i Skoger. Faddere: Larine Arnesdtr; Kari Olsdtr; Børger Nielsen og Jens Arnesen. 5)Ellen. Døpt 17.1.1796 i Skoger. Faddere: Anne Lisbeth Jonsdtr; Maria Olsdtr; Børger Nielsen; Anthon Jonsen og Peder Henningsen. 6)Aase. Født ca1800 i Strømsø(Tangen). Faddere: Gunnil Gulbrandsdtr; Aase Borgersdtr og Poul Pedersen.Else Nilsdtr stesøster:Anne Gulbrandsdtr. Døpt 24.2.1760 ved Frogner. Far var Gulbrand Olsen. Mor var Aase Arnesen. Faddere: Lars Berskougs kone Anne Claus; Peder Christophersen; Rasmus Johansen Landfald og Eli Johannesdtr Landfald. Leve Myrehagen. Død Juli 1762, alder 2.Else Nilsdtr stesøster:Gunild Gulbrandsdtr. Døpt 16.4.1766 ved Frogner. Far var Gulbrand Olsen. Mor var Aase Arnesen. Faddere: Christen Abdersen kone Else; Anders Jensen Myre; Christopher Torkilsen Myre; Marthe Nilsdtr Berskoug. Leve Myrehagen.Aase Arnesdtr fra Myrehagen. Kanskje døpt 11.6.1719 i Lier. Kanskje død Februar 1790 i Lier (Renskogeie).Gift kanskje Engebret Thoresen 14.5.1749 i Lier. Gift Niels Borgersen 1.11.1751 i Eiker. Gift Gulbrand Olsen 28.6.1756 i Lier. Gift Jacob Jørgensen 24.3.1773 i Lier.Nils Borgersen, d. 1754, g. m. Åse Arnesdtr. Barn; Else, Borger. Ved skiftet etter Nils var bruttoformuen 244 dlr. og nettoformuen 166 dlr. Han eide husene på plassen. Enka giftet seg med 3) Gulbrand Olsen. Barn: Nils, Gunhild. Ved skiftet etter ham var bruttoformuen 149 dlr. og nettoformuen 87 dlr. Husene ble taksert for 80 dlr. Enka giftet seg for tredje gang med 4) Jakob Jørgensen, f. 1743, d. 1819; han var visstnok den siste husmann her. Ved skiftet etter enka Marie Nilsdtr. 1831 var boets aktiva verd 19 spd., og gjelda var på 21 spd.Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Hei Einar,Is this the same 'Nils Torstensen Brastad' do you think?Who is this Elisabet in 1813?Did NT commit adultry (ekteskapsbryter)?I believe TG fra Norderhov (1748) and TG fra Bragernes (1742) are NOT our ancestor (forfedre). Do you agree?Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Chris.(Jeg håper en vil oversette dette for meg)Jeg er i ferd med å oppjustere denne delen av mine/våre aner. Som du skjønner av den pågående debatt, så har jeg mange gode hjelpere.Det kan nok gå noen dager før jeg er 'foreløpig' klar. Jeg skal innlegges på sykehus til onsdag for undersøkelse. Men om du sender meg din E-mail adr. så skal jeg så fort som mulig sende deg min forfedrebok.Min E-mail: aemathie@online.noMvh. Einar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei ChrisSiden du er usikker på våre felles aner så følger her en kort og begrenset oversikt:1. Peder Nielsen Brastad f. 25.08.1824 (min tippoldefar).2. Nils Torstensen N. Brastad f. 25.08.1785 3. g.18.11.1812 m. Brynhild Paulsdtr. Brastad f. 13.01.17864. Torsten Gulbrandsen N. Brastad f. ca. 1745 5. g. 6.04.1780 m. Else Nilsdtr. dpt. 24.06.17526. Paul Madsen M.Brastad dpt. 28.07.1754 7. g. 7.07.1778 m. Larine Jensdtr. dpt. 15.08.1756Jeg tar med: Christen Olsen Gullerud dpt. 27.12.1749 g. 12.07.1788 m. Ragne Bjørnsdtr. dpt. 3.01.1765.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sorry that I am not so clever in English translation either, but I try to help Aksel Einar a bit.He would like to send you some dates if you will give him your e-mail adr.He is going to hospital on Wedensday, but will send the dates to you when he is back .His e-mail adr. you can find in nr. 38.Best regards from Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Hei Gunn og Einar,Min Norsk språk er ikke snill, meget dårlig. Men jeg vilje/vil undersøke.Min E-mail: nilsen.christopher@gmail.comJeg kunne Torsten Gulbrandsen(c1745)/Else Nilsdtr is min aner.Kanskje TG(1742) og TG(1748) ikke rette/korrigere/riktig aner.Ikke i 1745.Du bli enig/samtykke/stemme?Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Chris.(Vil en oversette følgende korte melding)I neste innl. vil jeg nettopp behandle det du her spør om. Vi har til nå ikke funnet beviser på noe, selv om det er fristende å se mot Torsten Gulbrandsen f. 1748 i Norderhov.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiJeg har en anelse om at det er fler enn meg som føler en form for frustrasjon for denne spesielle saken.Mens vi venter på Øivind Røsdærn (innl. 24) sin ekspertise så kan vi vel gjøre et forsøk.Vi er vel enige om at Torsten Gulbrandsen (TG.) må være innflytter til Lier. På bakgrunn av innl. nr. 4, samt oppgitt alder 79 år ved død 1818 skulle TG. vært f. 1745. Oppgitt alder ved FT-1801 er 56 år (=f.1745)I Lier historie har vi til nå ikke funnet noen Gulbrand/Gudbrand med en sønn Torsten f. 1745.Når Torsten kom til Lier vet vi ikke. Men vi vet han overtok Landfaldhaugen u. prestegården i 1777.Ved FT-1801 var det kun en TG. i Buskerud. Det var vår Torsten på Landfaldhaugen.Nå ser ikke jeg annet enn tre ulike alternativer. 1) Presten har glemt å føre Torsten inn i protokollen. 2) TG. f. 1742 fra Bragernes; [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219379101&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. 3) TG. f.1748 fra Norderhov:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.I følge navneskikken på den tid skulle første datter kalles opp etter enten mormor eller farmor. Ser vi på foreldrene til Torsten Gulbrandsen fra Norderhov, så var 'Elie' navnet til Torstens mor. LenkeAv Torsten Gulbrandsen og Else Nilsdtr. så hadde første (og eneste) datter navnet Ellen. Så her ligger en 'liten' føring.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Chris.From Einar: (38) If you can send me your E-mailadress I will as soon as possible send you my 'forfedrebok' the book of my ancestors.(39) Since you are not sure about our common ancestors I will give you a short and limited version. (see the numbers).(42) Se (43). We have found no proof, but it is tempting to look towards Torsten Gulbrandsen b. 1748 in Norderhov.I will come back a litle later with nr. 43. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Berit.Her kommer jeg med et 'halmstrå'.SØNDRE STOKKE Bruk II. 1a) Anders Pålsen, d. 1698, br. ca. 1690-1698, visstnok gift med Dorthe Henriksdtr. 1b) Arne Gulbrandsen, bruker fra omkring 1690. Fra omkring 1700 ble hele bruket bygslet av 2) Svend Svendsen, d. 1703, g.m. Dorthe Henriksdtr. Av barn nevnes Svend og Henrik. Ved skiftet etter Svend i 1709 var bruttoformuen 53 dlr. og nettoformuen 13 dlr. De hadde 6 storfe og en galte. Det nevnes stuehus, fjøs med sauestall, kornlade. Åbufallet ble satt til 16 dlr. I 1720 brente husa her. Året etter ble bygsla overlatt til 3) Gulbrand Tostensen, f.ca. 1688, d. 1778, g.m. Boel Andersdtr. Stokke, d. 1769, angivelig 80 år gammel. Av barn nevnes Ole, Hans, Peder, Siri (g.m. Jens Pedersen Eid i Asker), Oline (g.m. Lars Olsen Gui, Asker), Dorthe (g.m. Sebjørn Jensen Stokke). I nødsåret 1742-43 fikk Gulbrand korn for 61/4 dlr. I den forbindelse ble det opplyst om ham: «Denne mann er en av de fattigste gårdbrukere i dette sogn, og har hatt mange uløkkelige hendelser, hans kreatur og hester er utdøde for ham, han selv med hustru og 8 barn hatt og vært belagt med mange sykdommer og plager, så han har til dato vært oppholdt med almuens hjelp ved en liten gårdepart somHer er det en Gulbrand Torstensen som kunne passe godt. Det står at han hadde 8 barn. Her nevnes navnene på kun 6 av dem. Mitt 'halmstrå' er om Torsten kunne være en av de to som ikke nevnes.Er det en som har mulighet til å undersøke om det finnes skifte etter denne Gulbrand eller kona Boel Andersdtr ? Skulle Torsten være nevnt i et slikt skifte, ja da har vi jo funnet en skatt.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(43) I belive it's more than me who feel some form of frustration around this speciell case. While we are waiting for the expertice of Øivind Rødsærn(24) we can try:I guess we agree about TG must have come from somewhere outside Lier. On the background of (4), and age 79y. when he died in 1818 TG should have been born ab.1745 (NB. here is something wrong, 1818 - 79 = 1739, Berit). Age in 1801 = 56y. (=1745).In Liers historie (the books) we have found no Gulbrand with a son Torsten b.1745. When Torsten arrived in Lier he took over Landfaldhaugen under Prestegården (recoty/vicarage) in 1777.In 1801 there was just one TG in Buskerud, and it was our Torsten at Landfaldhaugen.I can not see other than 3 different alternatives:1) The vicar forgot Torsten in the protocoll.2) TG b.1742 from Bragernes LENKE.3) TG b.1748 from Norderhov LENKEBoth with at difference of ab.3y.(44) According to the custom of calling the children by the same name as their grandparents, TG and EN first daughter should be named after its grandmother (mormor = the mother of the mother of the child - farmor = the mother of the father of the child). If we look at the parents of TG Norderhov, the name of his mother was Elie LENKE. The first and only daughter of TG and EN was named Ellen. A small indication.(4) From Liers historieu/Landfald: The place Landfaldhaugn Tosten Gulbrandsen b.ab. 1745 married to Else Nilsdt. b.ab. 1751. Among the children are mentioned: Gulbrand, Nils and Ellen. It is uncertain if Tosten had taken over this place before 1779. He renewed his lease in 1799 with the same terms as Isak Jørgensen at Landfald, with only one difference that the lease was 10 dlr. Tosten was in 1803 by the Supreme Court judged to give away the place. In 1804 he sold the houses to Didrik Kristoffersen Kornerud for 185 dlr.I hope you can understand this Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Einar. Du sier i (43) at Torsten var 79 år i 1818 (1839). Kan det være en skrivefeil?Og så sier du i (44) at de fikk datteren Ellen. Er du helt sikker på at det var en datter og ikke en sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit.Først må jeg innrømme skrivefeil. Det skal være 73 år.Dernest har jeg vel bare antatt at navnet Ellen sto for en gutt.Så til noe jeg hadde oversett i mine papirer. Det er reg. en datter ved navn Ellen Kierstine dpt. 27.10.1782 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8439&idx_id=8439&uid=ny&idx_side=-56>Lenke (nr.110) og bgr. 12.12.1784 bare 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Nils Torstensen Brastad får et uekte barn Nils i 1811 med Ingeborg Christensdatter Brastad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dplier94&gardpostnr=2126&merk=2126#ovre>LenkeNils Torstensen Brastad får et ekte barn Elisabet i 1813 med Ingeborg Pernille Poulsdtr Brastad (hustru): LenkeNils Torstensen Brastad får en ekte sønn Peder (Einars tippoldefar). I kirkeboken står moren som Gunild Paulsdtr Brastad, se nr.65:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.