Gå til innhold
Arkivverket

[#49571] Torsten Gulbrandsen Brastad i Lier g.m. Else Nilsdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Ok, tankerekke, hvis jeg ikke er helt forvirret her:Torsten Gulbrandsen, mulig født 1748 Norderhov. Foreldre Gulbrand Torstensen Fonkalsrud (ca 1707-) og Eli Olsdatter. Foreldrene til Gulbrand: Tosten Narvesen Veme og Guri Pedersdatter Medbøen.Om dette er riktig rekke så mener jeg at det finnes opplysninger i Ringerikske slekter enten under Fonkalsrud eller Veme om en som flyttet til Lier. Men Gulbrand hadde en bror, Mikkel Torstensen, som flyttet til Brastad i Lier... det kan være det jeg husker.Jeg har ikke disse bøkene og får derfor ikke sjekket om dette stemmer. Men det er kanskje noen andre som har det????Stakkars Øivind, han har en jobb å gjøre når han kommer tilbake...Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til Maya og andre.Jeg ser at et innl. jeg trodde å ha skrevet ikke er å finne.Det vi hadde fra før var at Nils Torstensen hadde et barn før ekteskap.Som jeg har vist til i tidligere innlegg så blei Nils Torstensen viet til Brynild Paulsdtr. 18.11.1812; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-254>LenkeDernest er det et faktum at hun levde til 16 okt.1870;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I folketellingen 1815 for Lier finner du Torsten Gulbrandsen med sin familie, kona Else Nielsdtr, sønnen Ellen og Niels samt Brynild Poulsdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=ft06261815&gardpostnr=1394&merk=1394#ovre>LenkeKan ikke finne noen Ingebor Pernille Paulsdtr, finner to med navn Pernille Poulsdtr: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Maya.I innl. 10 viser jeg til den FT.Men vi har det problemet å svare på som du tucher i ditt innl.50. 'Ekte barn Elisabet i 1813 med Ingebor Pernille Paulsdtr (hustru).Derfor gjentar jeg utfordringen i siste avsnitt innl.52. (Personlig heller jeg til den oppfatningen at presten har skrevet feil navn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit.Til ditt spørsmål i innl 48, hvor du spør om jeg er sikker på at det er en datter.I innl 49 så ser jeg at jeg har svart at jeg har antatt at det var en gutt. Der skulle det selvfølgelig stått nettopp 'datter'.Jeg beklager.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit.Til ditt spørsmål i innl 48, hvor du spør om jeg er sikker på at det er en datter.I innl 49 så ser jeg at jeg har svart at jeg har antatt at det var en gutt. Der skulle det selvfølgelig stått nettopp 'datter'.Jeg beklager.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiDet blir tyst fra meg nå noen dager.Jeg har fått en E-mail fra Maya som sier litt om Tosten Gulbrandsen fra Norderhov,m. foreldre Gulbrand Weeme og Elie Olsdtr. Hun har fått assistanse fra en annen slektsforsker.Nå håper jeg det løsner litt også på de andre temaer.Takk til alle så langt.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Da det nå synes som om 'nettet snører seg sammen' om Torsten Gulbrandsen Veme, kan det være nyttig å gi noen konkrete opplysninger om hans far, Gulbrand Torstensen Veme. Gulbrand var som det er nevnt i debatten, sønn av Torsten Narvesen Veme, Bergsund, f.ca 1652, begr.4/9-1745, 83 år 4 mnd 12 dager gammel. Torsten var første gang gift med Rønnaug Asledt Skollerud. Hun hadde tidligere vært gift med Karl Halvorsen Nøkleby, Vestre Bergsund, som ble drept under et bryllup på Heggen i 1682. (Å lese om dette bryllupet i tingboka er som å lese i norsk sagalitteratur. Se artikkel i Hringariki 1994, nr.1). Torsten og Rønnaug hadde tre barn. Som enkemann ble Torsten i 1695 oppattgift med Guri Persdatter Medbøen fra Flå, f.ca 1675, skifte i august 1738. barn nr.4 i dette ekteskapet var Mikkel Torstensen Veme, dpt.14/2-1705, som kom til Brastad i Lier. Han ble 7/10-1734 gift med Kirsti Gudmundsdt Roen fra Jevnaker, f.ca 1706. (se Lier II s.398, Ringerikske slekter III, s.106 og 436 og Per Jacob Desserud: Roen i Jevnaker). Barn nr.5 i det nevnte ekteskapet var Gulbrand Torstensen Veme, dpt.18/11-1708 i Norderhov, begr.25/4-1762, 52 år gammel.(Han kalles Veme ved begravelsen). Det i debatten nevnte skiftet etter ham, (Gulbrand Torstensen Sandaker) 19/3-1763, har jeg ikke sett. Men de i skiftet nevnte barn stemmer med opplysningene i kirkeboka. At hans kone kalles Olia Olsdt er opplagt feil, hun het Eli/Ellie Olsdatter. De ble trolovet i Lunder 5/11-1747: Gulbrand Veme og Elie Olsdatter. Cav. Halvor Jonsrud og Helge Øst-Veme. Copulert 28/12-1747 i Haug: Gulbrand Torstensen Veme og Eli Olsdatter. Barn: 1. Iver, dpt.11/9-1740 i Norderhov. Foreldre: Gulbrand Torstensen Veme og Gunhild Andersdt. 2. Kristine, dpt.8/8-1745 i Lunder. Foreldre: Gulbrand Torstensen Veme og Ellie Olsdt.Begge deres annet leiermål. (Christine 19 år ved skiftet i 1763). 3. Torsten, dpt.28/1-1748 i Haug. Foreldre: Gulbrand Veme og Elie Olsdt. (Torsten 14 år ved skiftet i 1763). 4. Guri, dpt.7/4-1749 i Norderhov. Foreldre: Gulbrand Helgerud og Eli Olsdt. (Guri 13 år i 1763). 5. Anne, dpt.14/11-1751 i Haug. Foreldre: Gulbrand Vågård og Eli Olsdt. (Anne var 11 år i 1763).(Jeg bor på Vågård idag og har ofte spekulert over hvor denne Gulbrand'en kom fra). Dersom Torsten Gulbrandsen Brastad er identisk med ham av samme navn fra Veme, er hans slekt bakover kjent i mange generasjoner. Gode kilder er: Terje Østro: Gards- og slektshistorie fra Flå I, 2 bind, Andreas Mørch: Sigdal-Eggedal III, Lagesen: Ringerikske slekter III, Hringariki 1997, nr.1 (Om Veme i Soknedalen). Jeg er imponert over all den hjelpsomhet som er vist i denne debatten, som f.eks. fra Berit Knudsen, en nevnt, men ingen glemt. Vennlig helsing, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet noen Tosten Gulbrandsen konf. på Bragernes, men tror det manglet konf. et par år i slutten av 1750 årene. Jeg har heller ikke funnet han død der t.o.m. 1777. Men jeg kan jo har oversett noe, eller mest sannsynligvis så kan de ha flyttet et annet sted. Det hadde jo vært fint å finne ut hva skjedde med denne Tosten G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Nilsen

Dear Berit,I have been following this debate daily, trying to translate as best as I can.I know you have always felt that TG 1748 in Norderhov is the correct ancestor.I am convinced now that he is the most likely person.The problem I had before today was that I thought there were connections to both TG's.TG1748: Mother is Eli/Elie, which is like Ellen. Tosten Mikkelsen Brasted would be his first cousin, showing a family connection at the baptism of Ellen Kierstine(girl) (1782) and Ellen(boy) (1789).TG1742: Father was Gulbrand Olsen. This may be the same Gulbrand Olsen who was the father of Niels Gulbrandsen Myrehagen. He had daughters named Kistine and Ellen, like our TG1745. There are witnesses from Landfald as well.But I can see now this proves a connection to Else Nilsdtr, not TG1745, because EN and Niels Gulbrandsen were half brother/sister.I guess this means either TG1748 is correct, or that TG1745 was never recorded.Is it possible that if TG moved to Landfald in 1777, this is where Else Nilsdtr met him, as the family from Myrehagen had connections with others from Landfald? (see nr45, witnesses to Anne Gulbrandsdtr baptism in 1760).Thank you for being patient with me as I understand all this debate.Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Chris Nilsen

Could this be the TG from Bragernes 1742?In the 1801 census I find:Sogn og Fjordane, Nordre Bergenhuus, Kind, Bremanger, Førde.Torsten Guldbrands Mandens forældre 59 Givt 2 gang Anna Rasmid Mandens forældre 58 Givt 1 gang[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11437&gardpostnr=116&personpostnr=2497&merk=2497#ovre>LenkeI cannot find any baptism for this TG in Sogn og Fjordane.I can find his confirmation in 1760.LenkeAnd his 2nd marriage in 1769.LenkeBut he was not baptised in Sogn og Fjordane.Is it possible that the TG from Bragernes moved to Sogn og Fjordane?Chris.Kan dette er TG fra Bragernes 1742 ?I den 1801 manntall jeg finner :Sogn og Fjordane, Nordre Bergenhuus, Kind, Bremanger, Førde.Torsten Guldbrands Mandens forældre 59 Givt 2 gang Anna Rasmid Mandens forældre 58 Givt 1 gangLenkeJeg ikke finner noe dåp for denne TG i Sogn og Fjordane.Jeg finner hans bekreftelse i 1760.LenkeOg hans 2 ekteskap i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Nå kaller jeg på ekspertisen blandt slektsforskerne.Ingen kan jo velge sine foreldre eller sine forfedre. Men hva gjør en når en kommer til det dilemma at en mener å kunne bevise at kirkeboken er feil.Her kommer noe som angår både Chris og meg.Mine (og Chris) tipp-tipp oldeforeldre Nils Torstensen og Brynhild Paulsdtr. blei viet 18 nov. 1812 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-254>Lenke (nr. 29)Brynhild døde 16 okt. 1870 Lenke (nr.98)Så kommer 2 stk. fødsler hvor den oppgitte mor må ha fått feil navn. Det er av innteresse at etternavnet i begge tilfelle; 'Paulsdtr' er rett men fornavnene må i begge tilfelle være feil.Dpt. 1813 juni 6 (nr. 57) i Frogner: Pigeb. Elisabet født 29 mai av foreldre; Nils Torstensen og hustru Ingeborg Pernille Paulsdtr. Brastad. LenkeDpt. 1824 okt. 3 og født 25 aug. (nr.65) Peder. (ekte) Foreldre: Nils Torstensen Brastad og Gunnild Paulsdtr. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei igjen EinarVi har også kommet frem til at presten må ha skrevet feil. Disse barna er 'ekte'. Vi har sjekket viede i Lier, men ingen heter Ingeborg Pernille Paulsdt ei heller Gunnild Paulsdt som er viet til noen Nils Torstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Vi har sjekket millitærruller, men fant ikke noe på Tosten Gulbrandsen. Men vi har sjekket litt rundt fadderne til barna til Torsten og Else:Gulbrand f.19/3-1781 Faddere:båren av Haagen Nilsen Sørums hstr. Guri (Torstensdt), Gunhild Amundsdt Ask, Guder Pedersen Egge, Nils Gulbrandsen Myre Åssiden, Ole Svendsen Bergfløt.Marthe f.21/10-1782 Faddere: Tosten Mikkelsen Brastad og hstr Ingeborg, Gunhild Gulbrandsdt fra Åssiden (halvsøster), Jacob Jørgensen Myre-hagen (stefar) Anders Bentsen.Nils f.25/8-1785 Faddere: Båren av enke Sidsel Ersrud, Gunhild Gulbrandsdtr Myre-Hagen Åssiden, Ambros Larsen Landfall, Anders Hansen Ersrud.Ellen f.15/12-1788 Faddere: Båren av Ole Renskogs hstr. Randi, Kirsti Brastad, Tosten Brastad, Peder Sørum (sønn til Guri Tostensdt). I Liers Historie u/Sørum bind 3, side 54 kan du lese om Guri, hun døde 28 juni 1814 i Sørum. Hun er født i Norderhov ca 1735. Vi har prøvd å søke i kirkeboka i tiden 1732-1738 men kan ikke finne henne døpt i Norderhov, mulig det finnes kirkebok for Veme, men mulig de på Ringerike kan hjelpe oss. Hvis vi kunne finne hennes dåp for å bekrefte hvem hennes foreldre var, tror vi at gåten er løst.Samtidig har vi fått en bekreftelse fra Thorleif Solberg, som skriver dette: Torsten Narvesen Veme, 1662-1745, gm1. Rønnaug Asledt Bergsund, død ca 1695. Barn: Kristoffer, Kari og Ragnhild.Torsten gm.2. Guri Pedersdt Medbøen fra Flå, ca 1675-skifte 1738. Barn: Halvor Veme, Peder Fonkalsrud, Mikkel Brastad i Lier, f.1705, Gulbrand Kittelsby, Veme, dpt.18/11-1708, (far til Tosten Gulbrandsen, dpt.28/1-1748), Bjørn Borgen, Guri Helgerud, ca 1700-1743, Kirsti Nøkleby. (Se Ringerikske Slekter bd.III, s.436).Tron Hansen Helgerud, 1683-1738, gm Guri Tostensdt Veme, 1700-1743. Barn: Hans, Marte, Kiersti og Kari.Guri giftet seg oppatt med Tosten Aslesen Sleviken fra Krødsherad. Barn: Gjertru Tostensdt gm Gulbrand Samuelsen Hjelle, Guri Tostensdatter, ca 1735-1814, gm Peder Pedersen Sørum i Lier. (Se Ringerikske Slekter III, s.191 og flg.). Denne siste Guri Tostensdatter giftet seg ifølge Lier Bygdbok oppatt med Håkon Nilsen fra Buttedal.Konklusjon: Guri Tostensdatters foreldre er Tosten Aslesen Sleviken og Guri Tostensdatter Veme (Helgerud), og hennes morbror er Gulbrand Tostensen Veme.Dermed blir Guri og Tosten Gulbrandsen søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Maya.Før jeg går igang med å fordøye ditt innlegg, så kan jeg bare si at jeg sitter her å bukker å takker. Jeg er jo klar over at dere har gjordt en kjempejobb.Dette resultatet vil nok også Chris sette stor pris på. Av det Berit har skrevet i tidligere innlegg, så ser det ut som at Chris har søkt løsning på dette gjennom flere år.Du må bringe min takk videre til de som har assistert deg.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vil bare legge til at Guri Tostensdt. ble gift 10-14?/10 1728 Norderhov med Tron Hansen. Hun ble oppgift 17 p.trin. 1738 i Lunder med Torsten Aslesen. Da burde vel Guri T. 1735 være født ca.1738 eller litt etter det, og det skulle vel stemme noenlunde med FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Vi har videre fått hjelp av Ringerike som finner dette:Guri blir døpt 20.aug 1741 i Norderhov kirke: Til Daaben. Tosten Helgerud og Guri Tostensd.barn Guri: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ble visst litt blingsete i går av all kirkeboklesinga slik at jeg glemte å legge inn lenka til deres første barns dåp 10/4 1740. Navnet er uleselig. Nederst høyre side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det var vanskelig å lese fadderne i dåpen til Guri, men Ringerike gir en hjelpende hånd igjen:Døpt 20.aug 1741 i Norderhov, Tosten Helgerud og Guri Tostensdatters barn Guri. Faddere: Tron Vee, Helge Hallingby, Bjørn Veeme(?),Inger Larsdt, Christense PetersdtForeldrene ble trolovet 13.april 1739 i Norderhov og copulert 12.juli 1739 i Lunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til alle mine hjelpere.Av hensyn til at noen kan ha innteresse av denne Torsten Gulbrandsens aner, så legger jeg inn de Lenkene jeg har.Torsten Gulbrandsen viet til Else Nilsdtr.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219551967&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGulbrand Torstensen viet til Elie Olsdtr;LenkeTorsten Narvesen viet til Kjersti Eiriksdtr;LenkeNarve Halvorsen viet til Kjersti Eiriksdtr;LenkeHalvor Torsteinsen viet til Kari Håkonsdtr;LenkeEirik Trulsen viet til Sissel Jonsdtr;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle.Til (61) av Berit Knudsen. Her er Tosten dpt. 28. jan. 1748 i Norderhov Kirke; LenkeSå til mitt hovedanliggende. Jeg har vært i kontakt med Thorleif Solberg (60). Han har gitt meg utfyllende data. I tillegg har jeg kjøpt 'Medlemsblad for Ringerike Slektshistorie lag, Nr. 1. Juni 1997'. Dette vil jeg anbefale til alle som har innteresser derfra. På bakgrunn av det materiale jeg har fått fra Thorleif Solberg, samt innleide materiale fra biblioteket, mener jeg å ha en bra oversikt bakover for Tosten Gulbrandsen. Faktisk går en av grenene tilbake til 1200 tallet.Det sier seg selv at dette ville bli for vidløftig å legge inn i debatten. Om noen skulle ønske å få del i det jeg har samlet, så kan de sende meg en mail, på adr: aemathie@online.no så vil jeg sende en forfedrebok fra Tosten G. Jeg bruker slektsprogammet til EMBLA.Jeg har foreløpig ikke fått lagt inn kilder, men hovedsaklig er de basert i bygdebøker og materiale fra Thorlef Solberg.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.