Gå til innhold
Arkivverket

[#49577] Simen, Randi og Truls - er de søsken. Nøtterøy


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har tre personer på Nøtterøy, tidlig på 1700-tallet som jeg har en magefølelse på er søsken, for de står faddere til hverandres barn, er forlovere sammen og er verger for hverandres barn, men jeg finner ikke fellesnevneren. Kjenner noen mere til disse tre personene:1. Simen (Simon) Hansen, født ca. 1697/98. Begravet 9. januar 1738, 40 år gammel. Han er bruker på første halvdel på Nordre Smidsrød på Nøtterøy. Barn: Hans - Anders - Kirsti - Simen.2. Randi Hansdatter. Gift med Borger Jensen. De er på Buer på Nøtterøy 1738-1740, der de får en datter og på Lerskall i Andebu 1741-1749. Randi er Simens søster for Borger er verge for førnevnte Simen Hansens barn på skiftet og kalles da for barnas fasters mann.3. Truls Hansen, født ca. 1698. Begravet 3. februar 1742, 44 år gammel. Gift i Slagen 1725 med Berte Amundsdatter Høkli i Slagen. Barn: Maren - Ane - Kari - Randi - Amund - Randi - Helvig. Han er bruker på andre halvdel på Nordre Smidsrød på Nøtterøy. Hans mor Mari begraves fra Nordre Smidsrød 8. mai 1737, 88 år gammel.Kan noen finne en fellesnevner????Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg aner ikke om dette er noen fellesnevner, men i 1664 finnes det en Hans Trugelsen på Lindholmen. Han er tjenestedreng, soldat og 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg vet ikke om denne Hans Trugelsen har noe med disse å gjøre. Jeg har vært innom han, men det er ingen av disse familiene som har noen linker mot denne personen eller folk ute på øyene. I tillegg finnes det ingen andre blant fadderne med etternavnet Hansen eller Hansdatter som står faddere. Men jeg tenkte på at de kanskje var fra et annet sted enn Nøtterøy, da Randi Hansdatter jo flytter til Andebu. Det står i Andebu bygdebok at hennes mann Borger Jensen skal være fra Møyland i Andebu, men der finner jeg ikke noe som helst. Men takk skal du ha.Mvh. Tobjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei ThorbjørnJeg har lett på Familysearch (IGI) etter disse tre.Finner en Truls Hansen døpt 17/7 1701 i Høyjord, Andebu. Faren står som Hans Huid (Hva det menes med Huid klarer jeg ikke helt å se for meg, det burde vel tas en titt i originalen)Videre finner jeg en Simen Hansen døpt 12/12 1697 i Høyjord, Andebu. Faren står som Hans Dal.Det døpes også ei Randi Hansdatter 29/2 1704 i Høyjord, Andebu. Faren er Hans Huid.Ei annen Randi Hansdatter med far Hans Kjærås, døpes i Andebu 14/9 1696.Om dette er noen av dine vet jeg ikke, men det kan vel være verdt å kikke litt mot Høyjord kanskje?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Laila. Du er et unikum. Jeg har hele tida gått med en følelse av at de er fra Andebu med omegn. Jeg har leita der, men denne gangen har jeg ikke funnet noe. Tre barn i Høyjord med akkurat de navna jeg ønsker meg til jul.Dette sporet skal jeg følge videre. Tusen takk skal du ha. Noen ganger må man ha hjelp utenfra når man ikke ser skogen for bare trær.Den Dal-gården det henvises til må jo enten være Lille-Dal eller Store-Dal.Lille-Dal har Jakob fra ca. 1696-1704.Store-Dal har Anders der i 1695. I 1699 kalles den øde og fram til 1704 brukes den av naboene står det. Derfor må det kanskje være her vi finner Hans Dal i 1697.No vart æ gla ja. Hehe. Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen TorbjørnDette er litt på siden av temaet, og kanskje du har det fra før. Du skriver at Randi og Borger var først på Buer og senere på Lerskall i Andebu. Jeg fant ei Live Børresdatter døpt 31/10 1734 i Slagen. Foreldrene heter Børre Jensen og Randi Hansdatter, bodde på Rakås.Her her du dåpen på høyre side kolonne 1: LenkeDet står bare en setning om dem i bygdeboken under Nordre Rakås. Kan dette være samme paret som senere var på Buer og Lerskall?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Laila.Jeg finner dem under Nordre Rakkås i Slagen, så det har du helt rett i. Tusen takk. Da har jeg fått registrert en unge til. Kjempegøy.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei TorbjørnVet ikke om dette har noen forbindelse til dine søsken, men jeg fant på Theie.net et skifte fra Heian Mellom i Ramnes, datert 17/3 1712. Det er skifte etter de to ungkarsbrødrene Jakob Jonsen Huid og Christen Jonsen Huid. Der står det at de hadde en bror som het Hans Huid.Du finner skiftet blant skifter fra Stokke 1700 - 1755, og så søker du på Huid.Er ikke sikkert at dette er noe, men du kan jo ha det på luringa:-)Hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Laila. Joda, du er inne på noe der også. Dette er en del av en presteslekt fra Ramnes.Sogneprest i Ramnes 1681-1709, Jon Hansen Hvid og Karen Olsdatter, datter til sognprest i Ramnes Ole Gundersen og Sophie Kristensdatter.Deres sønn Hans Jonsen Hvid, født 1677. Gift med Mari Hansdatter Søndre Firing i Ramnes.Og her stemmer det meste. Hans Hvid er far til to av de personene du fant, og den enes mor som dør på Nøtterøy het Mari.Det som blir problematisk her, er: Hvorfor skulle denne personen få tre barn, eller to, da den første av de tre er sønn til Hans på Dals-eie (Store Dals eie i Høyjord), være i Høyjord, for så at hans barn siden i alt annet enn rikdom kommer til Nøtterøy.Det står i Ramnesboka at denne Hans Hvid bodde i Holmestrand og siden i Kobervikdalen ved Drammen.Så jeg vet ærlig talt ikke hva som stemmer. Det er en Hans Hvid i Stokke, men det er 50-60 år før, så akkurat nå går det litt rundt i huet til far. Men om noen kunne vite om denne Hans Hvid også har vært i Andebu på vegen til Holmestrand, så kunne det hjelpe. Jeg undersøker alle kilder jeg kommer over.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.