Gå til innhold
Arkivverket

[#49579] Hvilken bygdebok


Gjest Jarl Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Johansen

Hei. Jeg har aner som bodde på Fjære. LenkeGården hette Kjærva, jeg finner den ikke i Øyestad Bygdebøker.Hvilke bygdebøker kan jeg forvente å finne denne gården.M.v.H Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei JarlHvis du ser under Aust-Agder,Grimstad så har du en Fjære bygdebok kan det være den kanskje?Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Dersom du ser på fødested finner du Aaseral LM (Lister og Mandal). Det er nok stedet å lete, selv om opplysninger fra Fjære kan gi opplysninger av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kona Kari Terjesdotter finner jeg ikke umiddelbart.Hun kan være tjenestejente i et av naboherredene, både i Aust og Vest-Agder.En artig mulighet fant jeg imidlertid i Åseral, nemlig en Kari Targeirsdotter som i en alder av 16 er gårdbruker og selveier på en part av ØstergårdenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei. Kristian det var en ung kvinnelig gårdbruker du fant, men det er ikke den Kari jeg jobber med.Slekta fra Åseral har jeg funnet.Det jeg er på leting etter er om det kunne stå noe om Berte Sørensdatter og hennes mann Johan Johannesen . Han kom fra Froland, men der er det flere med dette navnet som er født i det tidsrommet. Jeg håpet det kunne stå noe i bygdeboka som kunne gi et svar på dette.Johan og Berte fikk en sønn, Jørgen Berhard i 1899. I 1901 tellingen finner jeg dem i Horrnes LenkeEtter dette finner jeg ikke mere til Berte og Johan.M.v.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Beklager jeg glemte å fortelle at Berte Sørensdatter er datter av Søren Osmundsen og Kari Terjesen fra Åseral.Jeg har hatt spørsmål om Johan Johannesen fra Froland inne i dette forumet før: LenkeJeg håpet bare nå at jeg kunne finne opplysninger gjennom bøken fra Øyestad siden han giftet seg med Berte.M.v.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarl Johansen

Jeg tar opp dette temaet igjen i håp om at noen kan hjelpe meg.Familien jeg henviser til i første innlegg flyttet til Fjære i 1885, dette har jeg dokumentert fra udflyttede lister fra Åseral.Jeg har nå fjernlånt bygdebøkene fra Fjære, men kan ikke finne dem igjen noen steder i disse bøkene.Kan det ha noe med at de kom sent inn i Kretsen, eller at de muligens har leid hus eller gård og derfor ikke blir nevnt ?Håper på svar, står nemlig helt fast her.M.v.H Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Er det ingen som har noen tips eller ideer.Er det kanskje noen andre bøker fra Fjære som omhandler folk på gårdene Kjærva og Tøra?Bøkene jeg har sett i er :Fjære Bygdebok Krogen og Håbbestad krets.M.v.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei navnebror!Dessverre har vi ikke fått ut mer enn 2 av 6-7 bind av bygdeboka for Fjære. Vi er mange som venter og håper!Kjærva er ukjent som stedsnavn for meg. Kan det være feil(av)skrift for kjerra, som er et mer vanlig stedsnavn (eller helst del av stedsnavn)?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Matrikkelen 1886: LenkeDa ser det vel ut som om dette er et jordstykke under gården Vik i Fjære?(Jeg jobber nå på Fjære skole på Vik)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei Jarl.Fint navn du har.Tusen takk for forklaring på hvorfor jeg ikke finner alle gårdene på Fjære. Jobbes det med flere bygdebøker derfra nå ?Matrikkelen fra 1886 som du ga lenke til gjorde at jeg fikk store øyne . Søren Osmundsen som jeg leter etter er her ført opp som bruker av Bruksnr 8 på Vig.Dette var nytt for meg, takk for at du fant ut dette for meg.M.v.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Olines dåp 1887: Lenke Bygdebøkene står i stampe. Anne Tone Aanby (Aust-Agder arkivet) har gjort et stort grunnarbeid for hele Fjære - og to bind er utgitt. Nå jobbes det på andre måter med å få ut 'Frivoll-bindet'.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.