Gå til innhold
Arkivverket

[#49581] Sognegrenser på Tustna ?


Gjest Helge Aafløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Aafløy

Hvor kan man finne utgreiing om sognegrensene på Tustna ? En av listene har tilknytning til Edøy, en annen til Halsa ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tustna og Smøla høyrde opphavleg til Aure prestegjeld, men vart kring 1750 utskild som eige prestegjeld under namnet Edøy som tidlegare var anneksprestegjeld under Aure hovudsokn. Sjå elles under arkivverket sin 'Soknehistorikk'. Frå 1/1 2006 har tidlegare Tustna kommune vore ein del av Aure kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Takk for henvendelsen, men det var ingen hjelp. Jeg kom ikke frem. Jeg er interessert i tiden omkring 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kring 1870 er vel Tustna ført som eget annekssogn under Halsa prestegjeld vil jeg tro. Gullstein kirke på Tustna ble bygd ca 1867 og Tustna ble vel fra da av overført fra Edøy til Halsa prestegjeld. Hvilken gård er du ute etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Jeg har ingen opplysninger om hvilken går maler Amund Aafløy bodde på. Jeg er på jakt etter fødselen til hans sønn Petter. Amund Aafløy kom fra Kristiansund og bodde der med familien sin kort (!) tid før han flyttet til Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om Petter Amundsson Aafløy er født i Kristiansund så må det være i kirkeboka for Kristiansund han er å finne da? Trolig er den aktuelle boka brent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Nei, han skal være født på Tustna. En eldre bror som døde 26/12-68 ble født i Kr.sund, men den Petter'en som levde til 1957, er født på Tustna. De lesbare kirkebøkene for Kr.sund, omfatter ikke 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den etterlyste Petter er nok ganske sikkert døpt i Kristiansund om han er født på Tustna. Det var ikke uvanlig at sørtustninger dro til Kristiansund for å få utført kirkelige handlinger. Det var kortere vei dit enn til Edøy eller Gullstein. Jeg har gått igjennom aktuelle bøker både for Tustna, Edøy og Aure, samt Straumsnes, og der var ingen Petter som høvde.Nå er det jo en del lesbare rester av de kirkebøkene for Kristiansund som brant også. Kanskje du er heldig å finne ham der. Et annet alternativ kan være Frei. Ser ingen bøker derifra som er scannet i lista til arkivverket. Mulig det finnes noe gjemt under Tingvoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Fortsatt ingen funn. Jeg har lett på alle steder som du foreslo. Det har vel med å gjøre at det enda er kirkebøker som ikke er lagt ut på nettet. Det er fortsatt mange kommuner som ikke er begynt registrering av gravminner. På gravstein kan man gjerne se fødselsdato. Det får vente til en senere anledning. Men takk for hjelpen om gamle dagers kommunikasjon på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det bruker jo å stå fødselsdata ved konfirmasjonen. Var denne Petter konfirmert i Strinda, så står det vel når han var født der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Jeg har selvsagt prøvd det. Problemet er at jeg ikke vet når familien flyttet mellom kommunene Kristiansund, Tustna, Strinda og Trondheim og tilbake til Kristiansund ev. Tustna.. Jeg har prøvd alle steder hvor årstallene i kirkebøkene passer inn +- et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.