Gå til innhold
Arkivverket

[#49582] Sivert Olsen, f. 1680, Dovre el. Oppdal


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Leter etter aner til Sivert Olsen, f. 1680 på Dovre?, og Sigrid Eriksdatter, f. 1686 i Oppdal Gift i 1721, Oppdal i S-T-. For ekteparet har jeg to registrert barn: Anbjør, f. 1720 og Mari, f. 1722. Sivert skal være født på Bjørnsgård, Dovre, men i bygdeboka derfra har jeg ikke funnet han, så dette kan selvsagt være feil fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jeg har registrert at Sivert Olsen Drivstuen var gift med Sigrid Eriksdatter Kongsvold. Og at hennes far var Erik Kongsvold som hadde kong Frederik 4 på besøk (etter dette besøket fikk Kongsvold navnet sitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk Knut. Nu fant jeg skifte fra Oppdal på gården Drivstuen i 1745. Her etterlater Sivert seg 3 barn Ambjørg, + 2 ganger Marit. Vet du noe om hans foreldre og om de var fra Oppdal eller Dovre. Hennes far Erik, hva het han til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ja, dette var nok far til Sigrid. Var også innom de samme sider. Men et spørsmål hva var navnet på Kongsvold før Fredrik 4 var der? Og du har heller ikke noe på foreldre til Sivert? Har glemt å skrive ned hvor jeg har det fra at han skal være født på Bjørnsgård, Dovre. Vet du om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlys Nelson

Thor, I believe you were wondering where Sivert's 'roots' were. The Dovre bygdebok Bd. III, page 48 states that Ola, Sivert's father, b 1643 g. enkja Ambjør Eriksdotter Bjørnsgaard. (She was from Fliiti in Lesja.) Ola was the son of Sivert Olsson Nørstegaard ca 1604-1660 g.2 Marit Ottersdotter Budsjord. I believe Erik Johnson Kongsvold's farm was previously called Hollet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hello Marlys, and thank you. Of course you're right. Now I have found the family. did'nt see that Siver Olsson was the second husband to Ambjør Eriksdotter at Bjørnsgard. I have the book, but had not seen that. Thank you once more.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.