Gå til innhold
Arkivverket

[#49589] Hvem var fam Finkelson som bodde i Mower co. i Minn. i 1900


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hvem var fam. Finkelson som bodde i Minnesota i 19001900 bodde Nils O. Olsen hos en familie Finkelson, men hvem var denne familien? Det står i en skipsliste at Nils Olaj Olson (f. 1878) skulle besøke nevøen sin og at W. Pedersen var hans kontaktperson. W. Pederson var fetteren til Nils O. så dersom han skulle besøke nevøen, kan det være en som nettopp måtte ha mistet faren sin? bror til Nils O. var Jacob Olson, han ankome USA i 1888. Dersom han hadde vert i livet i 1897 da Nils kom over ville det vert naturlig at han skulle besøke broren? Så da antar jeg at broren måtte ha vert død i 1897 eller så måtte han ha bodd et annet sted enn i Mower (Adams).I FT for 1900 er det oppgitt at Nils O bor hos en fam. Finkelson. Så er spørsmålet, hvem var denne famile Finkelson? Kunne det være noen i denne familien som var slekt i Nils eller bodde han tilfeldigvis hos denne familien? FT 1900 - Minn, Mower County, Marshall Township:Finkelson, Gilbert, 31, født feb 1869 i Minn, gift (11 år), foreldrene født i Norge, gårdsbruker g.m. Finkelson, Carrie, 32, født jan 1868 i Norge, ankom i USA i 1882Barn:Finkelson, Gertie, 7, født sep 1892 i MinnFinkelson, Nels, 4, født des 1895 i MinnFinkelson, Annie, 2, født des 1897 i MinnFinkelson, Ellis 5/12, født des 1899 i MinnOlson, Nels O., 22, født mai 1878 i Norge, 'servant', ankom i USA i 1897Hvem var denne familien Gilbert og Carrrie Finkelson være? Hvor kom de fra? Var det bare en tilfeldighet at Nils O. Olson bodde der i 1900? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare lurte på om Finkelson kunne ha noe med disse å gjøre eller kom fra samme sted. Barna deres heter jo både Nils og Ole. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det ser ut som om dere har funnet ut hvem Nils O. Olson bodde hos. Sannsynligvis var han bare en arbeider hos dem?Det som kan virke litt underlig er at Nils O. oppgir at kontaktperson W. Pedersen, som var hans fetter. Trolig har hans bror Jacob døydd før Nils komt til Amerika? men det er også oppgitt en nevø. Vel, nå var jo, ikke W. Pedersen hans nevø, så da var der kanskje en nevø som hadde blitt farløs da Nils kom bort dit. Siden Jacob kom til USA i 1888, kunne han teoretisk sett ha et barn på 8-9 år da Nils kom til USA. Men var der noen nevø? Hvem var i såfall denne nevøen. Kunne han befinne seg i denne Finkelson familien eller et eller annet sted? Eller var der ingen nevø?Jeg har søkt etter Jacob Olson (Hevrøen) f. 1867 i årevis uten å finne ham. Årsaken til at jeg kanskje ikke finner han er at han har døydd før 1900? Jeg vet at han døde forholdsvis ung, men ikke hvor ung eller når han døde eller hva han døde av? Om han hadde familie eller om han var ugift? Det er veldig mange spørsmål og få svar.Takk for hjelpa så langt.Håper at dere kan hjelpe meg videre med å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.