Gå til innhold
Arkivverket

[#49592] Svend Andersen og Marthe Syversdatter dåp og bryllup


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg har forsøkt å finne foreldrene til min tippoldefar Samuel Anton Svendsen som ble født i Ås i 1849 Lenke Jeg har forsøkt både FS og Folketelling for 1865, men finner dem ikke.Er det noen som føler seg kallet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står:Hsmd. Svend Andersen og Marte Syversd., Dylterud Plads.Samuel er tjenestekarl på Treider, Ås i 1865. Foreldrene finner jeg ikke, men de kan jo være døde.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Noen som kan svare på dette.Kan dette bryllupet i 1849 i Ås, post.nr. 9 være den Svend og Marthe jeg er ute etter, selv om etternavnet hennes er et annet her. Faren heter Baltzer SYVERSEN- Man hadde vel kanskje flere varianter????Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Sliter veldig med denne. Finnes det noen med besittelse av lokale opplysninger/kunnskaper fra Ås?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Du ser at forloverne ved vielsen også var faddere til Samuel Anton. Mye tyder på at det er riktig par du har funnet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda. Paret ved Samuel Antons dåp (lenke innlegg 2) og ekteskapet som ble inngått i 1849 (lenke i innlegg 4) må være identiske.Marte Sørine Baltzerd (f. 21/5-1823 og d. 1/6.1823) har foreldrene: Baltzer Sivertsen og Ellen Marie Nielsd. (Nr. 32 her: Lenke )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Kan noen si meg hvor Svend Andersen og Marthe Sørine tok veien hen?? Kan ikke finne dem noe sted. Svend Andersen tror jeg ble født i Lier, Buskerund i 1819 Lenke Takknemlig for forslag. Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk skal du ha Berit. Det ser ut til å kunne være den samme. Da må jeg bare finne ut hva som skjedde før dette giftemålet og hvor det ble av Marthe Sorine, og om det er den samme Svend i begge tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Astrid. Jeg hadde ikke lett så langt fram i kirkeboken. Jeg er noe usikker på om dette er riktige Marthe. Står det Sorine som mellomnavn? Lenke Dersom det er riktig Marthe, må jeg finne ut om hva som skjedde med Svend Andersen. Da er antagelig ikke den Svend i forrige innlegg den rette. Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk til deg Berit for at du oppklarte dette for meg. Da er det nok helt sikkert den riktige Marthe Sorine født i 1823 som er død her i 1860. Det står at hun ble 35 år og d.v.s. at hun skulle vært født i 1825, men de var vel ikke alltid helt nøyaktige med årsangivelsene. Da er det bare å fortsette jakten etter den rette Svend Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Leter du fortsatt etter Svend Andersen?I utflyttede fra Ås 1854-1870 nr.23,side 411 står en Sven Anderson,47 år, flyttet til Kraakstad.Når jeg leter i kirkeboken for Kråkstad finner jeg han viet den 5.7.1866.Vielsen i Kråkstad står i KB 1858-1870 nr.10,side 155.Der står han som enkemand etter Marta Sorine Balzerdtr.Så dette må være riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Tuuuusen takk til dere. Dette var flotte greier og jeg kan endelig få lukket noen permer i boka.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.