Gå til innhold
Arkivverket

[#49595] Halvor Eriksen Mageli og kona Beret Knutsdatter, gift ca. 1758.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Halvor Eriksen Mageli f. ca. 1734 fra Mageli, Tretten i Gudbrandsdalen. Han ble gift med Beret Knutsdatter fra Veblungsnes? Dette paret skal ha drevet gårdene Monsås i Eid, Romsdalen, og Reitan ved Veblungsnes, før de kom til Skjølberg på Smøla. I bygdeboka for Smøla, bind 2, s. 490 står det at alle barna deres var født før de kom til Smøla, og de var:Anne f. 1759, Knut f. ca. 1761, Erik f. ca. 1766, Ole f. ca. 1767, Jakob f. ca. 1772, Berit f. ca. 1775, Karen f. ca. 1777 og Halvor f. ca. 1780. Det har blitt en stor etterslekt etter denne familien på Smøla. Det er ellers opplyst at Beret Knutsdatter f. ca. 1736 skulle være datter av en Knut som drev gjestgiveri på Veblungsnes. Hvem kan det være? Er det noen som vet mere om dette paret?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Grethe og takk for svaret! Har fått mail fra en som også nevner Birgitte (Beret?) Knudsdatter Weblungsnes og at hun skal være en datter til Knud Olsen Weblungsnes og ukjent kone. Knud skal igjen være en sønn av Ole Knudsen Weblungsnes og kona Ingeborg Randmosdatter. Kanskje er det noen som kan bekrefte at dette er riktig? Det er den rette du har funnet, den Erik Halvorsen Mageli gift med Anne/Anna Mortensdatter. De er nok foreldrene til Halvor ja. Takk igjen!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det blir holdt skifte på Nordre Mageli i 1739 (sk.prot. Søndre Gudbrandsdal 1735-1739, fol.270 b ff.) etter avdøde Halvor Eriksen Mageli.Enken heter Berte Knutsdatter, og følgende barn var ilive i 1739: Erik Halvorsen (29 år), Knut Halvorsen (26 år), Mikkel Halvorsen (11 år), Anne Halvorsdatter (24 år), Rakel Halvorsdatter (18 år) og Gunhild Halvorsdatter (15 år). Tilstede ved skiftet er også barnas farbror Jon Fossum og barnas morbror Halvor Hov.Det var et forholdsvis rikt bo der de totale inntekter beløp seg til 1030 riksdaler, mens det ble ført 265 riksdaler til utgift.Sønnen Erik Halvorsen overtok gården og moren Berte tok føderåd. Det er vel ikke usannssynlig at denne Erik Halvorsen Mageli er far til Halvor Eriksen som kom til Smøla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei dere! Først til Grethe: Dette var interessant ja! Her kommer det en hel del som jeg ikke har visst noe om, så tusen hjertelig takk skal du ha!:-) Da skal vel Birgittes (Beret på Smøla) opphav være funnet! Flott! Til Tore! Dette var også interessant, så tusen takk til deg! Har ikke vært borti dette skiftet før, så her var det mange interessante opplysninger, helt sikkert ikke bare for meg, for denne familien ble tallrik her ute. Og, ja, Erik er far til Halvor Eriksen som kom til Smøla. Flott å få vite så mye om søsken til Erik også, likeens til Beret el. Birgitte som vel var hennes riktige navn. Takk til dere begge to!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det måtte vel være Halvor Eriksens far som først var på Monsås? Han kom senere til Vardeberg i Stange med stor etterslekt på Stange og Eidsvoll? Enten tok Halvor over Monsås etter faren eller ihvertfall til en plass han var kjent med gjennom faren. Jeg har Windows og der har jeg noen problemer ft. Derfor bruker jeg Linux som er problemfritt. Jeg har slektsdataene liggende på Windows og dette tas på hukommelsen. Halvors kone og etterkommere er ukjent for meg. Om søsknene har jeg en god del info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Thor! Spennende! Jeg har trodd at det var Halvor Eriksen som kom fra Gudbrandsdalen til Romsdalen, men det kan godt hende at hans foreldre reiste dit først. Halvor Eriksen kom i alle fall med sin familie til Skjølberg på Smøla i 1788, og ble bosatt på Sørgarden bnr. 4. Om barna deres så vet jeg dette:1. Anne f. 1759, d. 1803, gift 1789 med kjøpsvenn Peder Jakobsen Hojem på Odden her på Smøla. De hadde barna Marta Maria f. 1790, Jakob f. 1792, d. 1796, Halvor Oluf f. 1796, Jakobina Beretina f. 1797, gift i Kristiansund med enkemann Daniel Rennie, Petter Olaus f. 1799 og Anne Johanna f. 1799, de siste tvillinger. Se Smølaboka bind 4, s. 185.2. Knut f. ca. 1761, gift 1790 med Ellen Christensdatter Kuløy f. 1760. De fikk en stor etterslekt på Kuli, jeg er selv en av deres etterkommere.3. Erik f. 1764, gift 1793 med Malena Hansdatter Sund f. ca. 1768 på Røros. De ble boende på Skjølberg og har en stor etterslekt. De fikk barna Halvor f. 1794, gift første gang med Maren Einarsdatter Nelvik f. 1783, andre gang med Maria Rikardsdatter Bævre f. i Surnadal, Jon Kristian f. 1795, d. 1/2 år gammel, Hans Kristian f. 1797, d. 1800, og Hans Kristian f. 1800, gift med Ingeborg Cathrine Falch f. 1807 og bosatt på Hallarøya, senere på Lyngværet.4. Ole f. ca. 1767, gift 1793 med Maria Olsdatter Rangnes og bosatt i Oppistua på Rangneset. De fikk en stor etterslekt.5. Jakob f. ca. 1772, d. 1803.6. Berit f. ca. 1775, gift i 1814 med bøkker Jonas Olsen fra Kristiansund. Bosatt på Innlandet i Kristiansund. De hadde barna Halvor Olaus f. 1818 og Anne Birgitta f. 1820.7. Karen f. ca. 1777, gift 1800 med Samuel Pedersen Baadnes. De fikk barna Birgitte Helena f. 1801, Johan Petter f. 1803, gift 1832 med Marit Pedersdatter Rakstang f. 1797 fra Straumsnes, og bosatt i Kristiansund, Anne Serina f. 1805, gift 1826 med Svend Peter Røst f. 1789 i Kristiansund og bosatt der, Michael Width f. 1808, gift 1837 med Elen Anna Olsdatter Kvernes, Averøy, f. 1809, bosatt i Kristiansund, Samuel f. 1810, Erika f. 1813, gift 1834 med Nils Petter Arntsen Stene f. 1813 i Kristiansund og bosatt der, og Johanna Benedikte f. 1816, gift 1839 med Christian Jacobsen f. 1814 i Kristiansund og bosatt der.8. Halvor f. ca. 1780, trolig død før 1800.Halvor Eriksen Skjølberg døde i 1800, 66 år gammel og Beret Knudsdatter Skjølberg døde i 1815, 79 år gammel ifølge kirkeboken.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har en del på denne familien. Min 4 de olemor kom fra Mageli. Har bakover fra henne og masse i Eidsvoll. moaarnes alfa crøll online. nodu kan kontakte meg dersom du ønsker. Mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thor Bøhmer

Hvordan kom Andreas Halvorsen til Vardeberg i Stange? Var det ved ekteskap med Anne Eriksdtr Mageli f ca 1750. Og hvor var Andreas fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.