Gå til innhold
Arkivverket

[#49610] Tekst ved bamle begravelser


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Ved begravelser i f.eks. 1790 står det foran flere / mange navn 3 gotiske bokstaver (som jeg greier å kopiere) + paa og så navnet og alder. Hva beyr de første bokstavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vis oss et eksempel ved å legge inn en permanent sidelenke til den innførselen du vil ha tydet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Huff! Det skulle stå 'som jeg IKKE greier å kopiere'. Det gjelder skannet kirkebok for Telemark, Kviteseid, Ministralbok 1787 - 1799, 1790 s. 234 ......? Thomas Gunsteensen gl. 88 Aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå
LenkeDet vel en forkortelse. Den første bokstaven er en V. For meg ser det ut som det står 'Vok.', men jeg vet ikke hva det i så fall betyr. Jeg skjønner at mannen er gravlagt, og det er jo det viktigste i første omgang...Mvh Geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg er enig i at det er viktig at mannen ble gravlagt, men for meg er det enda viktigere å vite hvordan du lagde den lenken, Geir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står 'Nok' - i betydningen 'også' - så slapp presten å gjenta dato for begravelsen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hvis den første bokstaven er en N (Nok.), synes jeg det mangler noe etterpå. Setningen blir da 'Nok. paa N.N.' Jeg hadde da ventet at det sto 'Nok. kastet Jord paa'. Jeg har forøvrig verken sett Nok. eller Vok. i en kirkebok før, så...Til nr. 7. Hvordan lage kirkeboklenke:Når du er inne på en skannet kirkebokside, vil du se en blå linje øverst med div. valg. Et av disse heter billedinformasjon. Du kan velge om billedinformasjonen skal være øverst eller nedest i bildet. Ved å vise billedinformasjonen, vil du bl.a. se den permanente billedlenka som du kan kopiere inn i f.eks. debattinnlegg her. Lykke til!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Geir. Viss Nok betyr som ovenfor, så står det etter det jeg kan se, 2. søndag i Adventus 'Kastet jord på'. Forøvrig takk: nå kan også jeg lage en lenke. Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.