Gå til innhold
Arkivverket

[#49613] Hva betyr TTTT?


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

I en av kirkebøkene for Kongsberg har presten brukt en forkortelse som ser ut som TTTT. Hva betyr TTTT? Se flere eksempler på side 161 i kirkeboken for 1744-1755, f.eks. øverst til høyre: LenkeDet står f.eks. 'kl. fri, men TTTT bet.' eller 'bet. alle kl. Q TTTT'. 'Q' må bety 'og'. Det må vel dreie seg om en ekstratjeneste i tillegg til ringing med kirkeklokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva om du ga linken til kirkeboken, slik at de som evt. kan hjelpe deg får se selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, så den etter hvert, noen ganger er det ikke forskjellige farger på teksten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det kan vel neppe gjelde betaling for fire klokker hvis det først står 'kl. fri'. Og hvorfor alltid fire klokker? Jeg tenkte meg at det kunne gjelde andre tjenester som likvogn, likklær, etc.NB! De som bruker linken i første innlegg må regne med å scrolle mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Enig i at det er rart, men siden det står 'alle klokker fri men IIII bet.', så tyder jo det på at det er betalt for noe?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror det dreier seg om et likklede. Tidligere i kirkeboka, før presten begynner å lage tegningen (for jeg tror det skal forestille en tegning av dette kledet) 'TTTT', er det ofte nevnt at det er brukt det fine eller det grove likkledet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Man skulle vel da tro at man ville se to ulike symboler, ett for det fine og ett for det grove likkledet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette gir mening, Svein Arnolf! Tidligere i kirkeboka brukes et tegn som ser ut som 3 T-er (TTT), mot slutten av 1730-årene begynner presten å henvise til 'alle Klokker men det nye TTTT'. Det kan da bety atdet gamle likkledet betegnes med TTT, mens det nye har TTTT. Kanskje?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.