Gå til innhold
Arkivverket

[#49616] Lærer Jacob Jacobsen


Gjest tone J Patrick
 Del

Recommended Posts

Gjest tone J Patrick

Vet at min oldefar Jacob Jacobsen var lærer i Vesterålen/lofoten han var født rundt 1854 i Busknes i Vesterålen. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om hvor han var lærer? Har noen bilder? Han giftet seg med Magda f. 1861 i Frosta N. Trøndedag. De fikk barna Egil f. 1895 (min farfar) og Søren f. 1898. Er også int. i oppl. om Søren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg kan ikke se at Jacob er fra gården Buksnes, som ligger i Bjørnskinn sokn i Vesterålen. Prøv å leite i Buksnes sokn i Lofoten. Det kan også være en ide å sjekke lista over lærere som blei utdanne ved seminaret i Tromsø. Det finnes ei bok over Tromsø-seminarister på 1800-tallet og litt inn i det neste århundret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Stop the press! Jeg har en Jakob Jakobsen f. 1860 i Øksnes (Vesterålen). Han blei lærer i Gimsøy og gifta seg i 1894 med Magna Bergitte Hov. Døde visstnok i 1934. Kan det være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Tone:Det er vel en grunn til at du skriver at han skal være født ca. 1854. Men når man krysser opplysningen om fødested, og fødselsår fra FT1900, med navnebruk, så har jeg en kandidat i FT1865 som kan være din oldefar: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f61868&gardpostnr=157&personpostnr=1239&merk=1239#ovre>LenkeDin farfars bror (Søren) er i alle fall en særdeles flink konfirmant på Gimsøy i Lofoten i 1913 (bosted: Strømnes, hvor han også var født) : (Nr. 1 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Se bind 1 av 'Gård og slekt i Øksnes', gnr. 10 Nærøya. Jakob Jakobsen var forøvrig av sjøsamisk slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Johans innlegg 6 forutsetter at kandidaten i innlegg 5 er den rette (og det tror han også er), men da kan det tenkes at det finnes en forklaring på Tones opplysninger (i innlegg 1) om Buksnes i Bjørnskinns sogn:Her tror jeg vi har Jacob Jacobsens kommende ektefelle (Magna Birgitte Hov) i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f61601&gardpostnr=40&personpostnr=571&merk=571#ovre>Lenke , og ut fra navnet Hov og farens tilknytting til Sokndal ( i S-Trøndelag), er det vel grunn til å tro at det var HUN som hadde slekt-tilknytting her i Bjørnskinns (se innlegg 2) sogn før hun inngikk ekteskap med Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den som førte pennen på denne siden i FT1875 i Trondheim, kan neppe ha skrevet tydelig. Hov/Haav er blitt til Haan, men her er oldemora di, Tone: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.