Gå til innhold
Arkivverket

[#49617] Cimbri av keltisk opprinnelse de første dansker i Vestfold/Viken?


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Cimbrier (opprinnelig fra Jylland?) skal ha blitt beseiret da 120 000 ble drept og 60 000 tatt som fanger av romerne i slaget ved Vercellae, år 101 BC Jeg har snublet over litteratur som antyder at de første danskene som styrte i Vestfold/Viken kan ha vært overlevende Cimbri fra Jylland som (blant annet ) utvandret til Vestfold/Viken (noen hundre år etter slaget ved Vercellae, men før vikingtiden) muligens for å unngå å bli underlagt andre stammer ved foreningen av Danmark. Dette kan muligens understøttes ved påvisning av S28+/ R1b1c- markører i DNA-analyser. Er det noen i dette forum som vet noe om dette?Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Var det i det hele tatt mulig i år 101 BC å stable en hær på 120000 + 60000 = 180000 mann på beina, og det bare på den ene hærsiden. Det minner sterkt om de utallige tusener av bønder i bondehæren på Stiklestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Tore Som du ser av innlegget er det ikke snakk om kilder, men bare litteratur/artikler som inngår i et eller flere prosjekter:Forfatteren Dr. David Faux [url="http://www.davidkfaux.org/>http://www.davidkfaux.org/ har blant annet lagt ut på nettet sin rapport 'The Cimbri Nation of Jutland, Denmark and the Danelaw, England: A Chronological Approach based on diverse Data Sources'Rapporten (69 sider) datert 6.mai 2007 er Copyrighted, men ligger tilgjengelig som pdf-fil for personlig bruk på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er i dag en vanlig oppfatning blant norske historikere at Vestfold var under dansk overherredømme på begynnelsen av 800-tallet. Innførselen fra 813 i de frankiske annalene er et av holdepunktene i den forbindelse.Dersom Kaupang var en by, var den altså på sett og vis dansk :)Kimbriene skal jeg ikke uttale meg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kai, opplysningen fra 813 har vært kjent her i landet i 200 år (eller 150 år) og er ikke omstridt, og himmelretningen er ikke feil.Men dette er jo ikke hovedtemaet ditt. Har noen publisert noe *vitenskapelig* i de siste 10 årene om combri / keltere / daner eller vestfoldinger omkring år 100 pluss minus ? Med *vitenskapelig* menes her definisjonen til Universitets- og høgskolerådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Jeg har også vært kjent med danskenes tilstedeværelse i Vestfold i noen tid, selv om det nok mangler mye både på 150 og 200 år ....:-)Det er (dessverre) pr.idag ikke grunnlag for å hevde at konflikten i Vestfold i 813 skyldtes strid mellom jyske kimbrere (Cimbri)og det offisielle Danmark, selv om dette absolutt hadde vært en facinerende ønsketanke.Vedr 'The Cimbri Nation of Jutland, Denmark and Danelaw, England' : Bakgrunnen for dette prosjektet er ukjent og jeg vet foreløpig ikke om resultatene er publisert og hvordan de er vurdert, men dette kan klarlegges.David K. Faux er Vice President og Operations Manager i Ethno Ancestry og har også tilknytning til prosjektet 'Shetland Islands mtDNA and Y-DNA Project'. President James F. Wilson i Ethno Ancestry var forøvrig med på identifisering av de første genetiske signaturene fra vikingene som ledet til BBC-serien 'Blood of the Vikings' og skal også ha oppdaget 'Atlantic Modal Haplotype' De har gjengitt positive referanser på nettsidene både fra Oxford University og Trinity College, Dublin.Du kommer ellers med et godt inspill; og selv om min forskningsbakgrunn er på helt andre fagområder, kan jeg godt tenke meg å sjekke litt rundt for å klarlegge hva som er publisert om emnet de siste 10 årene i ulike forskningsmiljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Kai. Hvis du skal finne ut hva som har blitt publisert om folkevandringene, keltene og DNA kan jeg vise deg til Stephen Oppenheimer 'The Origin of the British - A genetic detective story', utgitt i 2006.Jeg har ikke lest hele David Faux's 'Cimbi - chronology' enda, men Oppenheimer har veldig mye om keltene. hvor de kom fra, etc, og har også en lang referanse liste.Han har også forresten mye om Neolithic emigrasjon fra Skandinavia til Storbritania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Svein Dette er spennende. Jeg gleder meg til å lese Oppenheimers bok og har allerede bestilt den fra Amazon.Den er faktisk på tilbud ..:-)Hvor mange Cimbrier som ble igjen eller søkte tilbake til Nord-Jylland etter nederlaget mot Sulla i 101 BC er usikkert, men iflg David K Faux har noen av disse migrert til Viken/Oslofjordområdet over havet fra Nord Jylland. Genetiske studier (fra Ethno Ancestry-kunder? ) viser at S28+ menn lever i området idag, men ikke er funnet i andre områder i Norge. (Se side 51 i rapporten.)Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Dette minnet meg om andre ting jeg heller ikke vet noe om, og at jeg for en del aar siden leste om Håkon Melberg og hans teorier om hvor nordmenn og svensker opprinnelig kom fra, nemlig Danmark.Se, som et utgangspunkt - http://www.ivarfylling.com/ - det det ligger en del opplysninger. UPA og vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Tore Svenning, nå har vi mye ukjent territorium å gripe fatt i, men det vil jo være litt beklagelig om vi må gå over til å heise det danske flagget i fremtiden både i øst og vest....:-(Har bare såvidt fått skummet igjennom deler av Melbergs sammendrag, men ser allerede noen sammenfall med andre nyere vurderinger.Iflg 'The Cimbri Nation of Jutland, Denmark and Danelaw, England' var både charudes (cherudes/horder/harding) og cimbri borte som selvstendige stammesamfunn på Nord Jylland før ca 550 AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei igjen Kai, Jeg skulle ogsa ha gitt deg den folgende referansen: Lenke Dette er den siste 'tekniske' artikkelen om DNA Haploguppe distribusjonen i Norge som jeg vet om. Dupuy et al bruker litt forskjellige definisjoner pa Haplogruppene, men hvis jeg forstar dem riktig er deres P* det samme som R1b. Men de har ikke noen dypere sub-clades, men de mest vanlige Haplotypene er inkludert. Skal na studere Faux artikkel for aa se om han inkluderer Haplotype allele verdiene.PS. Jeg har mistet mine 'Norske' bokstaver, men det gar vel bra likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Svein Takk for tilbakemelding og gode tips.Du klarer deg bra uten æøå......S28 skal være en ny subclade av R1b1c angitt som R1b1c10 i 2006 ISO GG -tree. EthnoAncestry skal ha annonsert S28 i 2005 foreløpig uten å ha offentliggjort spesifikasjonene for S28, men Sims et al skal ha identifisert dette som sin 'U152' Se ellers mer på [url="http://www.geocities.com/mcewanjc/s28.htm>http://www.geocities.com/mcewanjc/s28.htmEthnoAncestry skal ha satt igang et omfattende forskningsprosjekt for hele Europa som foreløpig dekker Norge og Friesland og betydelige datamengder fra Italia og Spania. David K Faux avslører noe mer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.