Gå til innhold
Arkivverket

[#49622] Marthe Catharina Carlsen, gift Cudrio i Skien


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Trenger hjelp til å finne hennes foreldre. Hun ble gift med ; Borgermester og kjøpmann Ulrich Fridrich Cudrio den 27.12 1829 i Skien.Forlovere var Kancellieraad Bruenich og Blom.Det er ingen oppl. om foreldre, alder eller fødested. I tellingen i Skien i 1825, er det en ved samme navn som er på besøk hos familien Bruenich, hvet ikke om det er rett person. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Du kjenner kanskje til dette:Kjøbmann, borgermesterUlrich Frederik Cudrio fra Skien dpt. 25/11-1794 d. 10/1-1851 på Venstøp, s.a. kjøpmann Ole Hansen Cudrio.g1g i Skien 30/3-1823 Thalie Catharine Jessen f. ca. 1799 d. 12/9-1829.Forlovere: Kjøpm. Johan Blom, Kjøpm.Christopher Myhre.g2g 27/12-1829 Marthe Cathrine Carlsen f. ca. 1804 d. 13/2-1861 på Falkum.1. Georg Jessen Cudrio f. 19/2-1826 i Skien. Overtok bruket.2. Olivia Margretha Caroline Cudrio f. ca. 1827 i Skien g. 1/6-1847 skibsfører Jørgen Herman Ludvigsenfra Skien f. ca. 1816, s.a. skibsfører Peder Ludvigsen i Skien. Forlovere: Chr. C. Eberhardt, Skien og Herman Bagger.Barn i 2. ekteskap:3. Thalie Catharina Cudrio f. 16/10-1830 i Skien.Br. ca. 1830.Denne familien bodde for det meste i Skien. Ulrich Cudrio hadde brennevinsbrenneri, var skipsreder og var en ivrig fruktdyrker. Han en tid borgermester i Skien. Han ble også gravlagt i Skien. Ved skiftet er han kalt ”Veiinspektør”.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

En litt usikker opplysning fra FS:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayMARTHE CATHRINE CARLSEN FemaleEvent(s): Birth: 1804 Drobak, Akershus, Norway Christening: Death: 1861 Parents: Father: JORGEN SIMONSEN CARLSEN Family Mother: PETRONELLE HERMANA ARNESDATTER COLBJORNSENMessages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her trolig dåpen hennes:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0MARTHE CATRINE JORGENSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 19 JUN 1804 Aas, Akershus, NorwayParents: Father: JORGEN CARLSEN Family Mother: PETRONILLE HERMANSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening dateOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Du har nok funnet den rette , Brede. Jeg manglet bare hennes fødselsår for å få ting til å gå opp. Hvor fant du den ? Hennes bestefar Niels Carlsen bygde vår frelsers kirke i Drøbak i 1774,innviet i 1776.Slekten etter Thalia f. 1830(min sviger.) har visst det har vært en link til denne kirken .Niels Carlsen var også skipsreder ,så det er vel på den måten familiene er kjent med hverandre.En av Thalia`s faddere er Knut Ibsen, Henrik Ibsen`s far.U.F Cudrio var fadder til Henrik Ibsen.Som du skjønner er dette en intresant slekt å forske i. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg søkte først på Marthe Carlsen og fikk da napp som sa at faren var Jørgen Carlsen. Deretter søkte jeg på Marthe Jørgensen og fant henne og da var det lett å slå opp i kirkebok for Ås.Her er trolig Jørgen Carlsen som 19 årig sjømann i 1801 tellingen for Aas Lenkeog her er nok mor Petronille (som har mellomnavnet Hermana - derav Hermansdtr) Colbjørnsen også i 1801 tellingen for AasOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Jeg har også funnet henne på FS, men iogm. jeg ikke var sikker , har jeg ikke ført slekta bakover. I går fikk jeg vite om kirken i Drøbak og da 'løsna' det.Tusen takk for all hjelp. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Petronelle Hermanas dåp:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0PETRONELLE HERMANA ARNESDATTER COLBJORNSEN FemaleEvent(s): Birth: 1782 Drobak, Akershus, Norway Christening: Death: 1822Parents: Father: ARNE COLBJORNSEN Family Mother: ANNE CATRINE SAMUELSENMessages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Dåp 9.4. 1782 i Ås nr 32 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Var nok litt over ivrig i innlegg 11 - Anne Catrine her var altfor ung til å være mor i 1782 - beklagerOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.