Gå til innhold
Arkivverket

[#49624] Andøy: Serianna Jerp f. ca. 1743


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Serianna (Sirianna) Jerp eller Gjerp kom til Myre i Andøy en gang før 1787. Hun var ugift, men fikk likevel bygsle en gårdpart. Den hadde hun så seint som i 1799, men FT1801 viser at hun da losjerte på gården. Hva som skjedde seinere med henne, er så langt ikke kjent.Serianna kan være født i Ytre Namdal, der slektsnavnet Jerp/Gjerp var i bruk sist på 1700-tallet. Etter 1800 kom flere med det navnet til Sortland, men jeg har ikke klart å finne ut om Serianna var en slektning. Er det noen som kan identifisere Serianna Jerp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei Johan,Dette kan vanskelig være andre enn Serianna Michelsdatter Gierp fra Hammersøen i Sævig, Fosnes.Fra skifte 10/12-1808 på Hammersøen etter Andrea Ingebrigtsdatter Gierp. Barn: Jens Jacob Gierp. Serianna Gierp. Ane Margrethe Gierp. Dattersønner: Isak Grønbek. Hans Grønbech.Fra skifte 14/4-1773 på Hammersøen etter Michel Jensen. Enke: Andrea Ingebrigtsdatter. Barn: Jens Jacob Gierp Michelsen, myndig. Serianna Michelsdatter, 31 år, Bergen. Berithe Maria Michelsdatter, 26 år, Trondhiem, condition hos cancellieraad Must. Anna Margrethe Michelsdatter, 14 år, hjemme. Laugværge for enken: Hans Lund, Althe. Sølvtøy merket: JJSGBHDG, JSGBADG, JHSSGPDH 1711, HASBJCDH 1696, HC(P?)AC(P?) Albrech Heskamp 1719, JPKR, JGRN 1743, RKAR, HHER 1735, JB 1728, TRGB 1736, COSAMR 1736, MJSAGD, JJS, SAT 1680, TNSAOD, AAS og Berite Andersdatter, JJSBAD 1741, SGN(W?)JRML 1714, HNTHAET, JASAMD, MJSB.Død 1805 (24/3) Mad. Andrea Gerp, 92 år. Mad. står vel for Madam.Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Johan I. Borgos. Orsak meg at eg 'blandar' meg inn her, men eg undrast på om du kan ha noko å bidra med her? (dette spørsmålet ifall du ikkje såg mitt innlegg her)LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Rolf: Takk, det ser ut som en innertier! Da hører Serianna til den samme slekta som seinere kom til Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.